Inspiration Til Trommesolo


Recommended Posts

Hey venner :-)

 

Her d. 7. februar har mit (rock) band releasekoncert/party, hvor jeg har trommesolo imellem 2 numre (3-4 minutter). Der er bare det problem at jeg manger noget inspiration til at lave noget fedt, så det kunne være cool hvis i vil linke nogen af jeres yndlings soloer, grooves eller lign..

 

Personligt er jeg meget glad for slagere som Bonham, Buddy Rich, Joe Morello. o.s.v.. med andre ord. 60/70'er rock n' roll stilen, med masser af trioler og grupperinger.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Når jeg tænker 60-70'er, og trommesolo så tænker jeg umiddelbart meget show-off og lir...

Så er det ikke noget med at selvfølgelig have nogle grooves og en opbygning, men masser af tom rul - de rocktypiske af slagsen. Fx den simple klassiker: RLRF (lilletromme, tam, gulvtam, storetromme).

 

Fandt lige en video hvor han spiller noget i samme dur.

 

 

Synes den slags er rimelig typisk for den tids slagere.

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Kom i tanke om, at Bonhams grooves ofte var præget af trioler fx i ghostnotes - men også i stortrommen.

 

Desuden brugte han også meget RLF, som triol. Evt. vend den om engang imellem. Det er selvfølgelig fedest hvis det går ret hurtigt.

 

Hvis man rigtigt skal lire den.. så spind stikken med venstre hånd og spil trioler med RFF henover tammer og lilletromme... sjældent jeg spiller solo, men kunne forestille mig det være en ægte croudpleaser...

 

 

Redigeret af Bertram
Link til kommentar
Del på andre sites

Kom i tanke om, at Bonhams grooves ofte var præget af trioler fx i ghostnotes - men også i stortrommen.

 

Desuden brugte han også meget RLF, som triol. Evt. vend den om engang imellem. Det er selvfølgelig fedest hvis det går ret hurtigt.

 

Hvis man rigtigt skal lire den.. så spind stikken med venstre hånd og spil trioler med RFF henover tammer og lilletromme... sjældent jeg spiller solo, men kunne forestille mig det være en ægte croudpleaser...

 

 

 

Jaa mand!

Jeg har også hentet mange ting fra Bonham i mit spil, og kommer nok også til at bruge det i soloen når det er..

Link til kommentar
Del på andre sites

Åhhh. Her kommer partykilleren. Hvad skal trommesoloen? Er den en begivenhed i sig selv, eller skal den "trække tiden" inden de andre er klar igen?

 

Jeg hader trommesolo, og det er jeg bestemt farvet af, men trommesoloen skal imo have et bredere formål end en solo i sig selv. Ellers er der risiko for at den falder til jorden (i sig selv...).

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg hader også trommesoloer mellem numre. Det siger mig ingenting.

Men skal det udføres er en god puls, og et svedigt groove er ret vigtigt, synes jeg. Dertil synes jeg, at fills er okay, hvis de går hurtigt men lav det med omtanke i stedet for bare at tage det samme rudiment/chop som alle de andre bruger. Prøv at udvide med nogle anderledes fills som eks. med blot hihat og SD og evt. BD..

 

Jeg synes, at en meget undervurderet trommeslager i dagens Danmark er Morten Thorhauge fra Carpark North. Han laver en slags trommesolo-intro i klippet herunder, hvilket spilles til et kendt track. Og det er jo egentlig en trommesolo, da han er centrum for musikken, men det er bare en groovy solo, hvor han netop laver interessante fills med omtanke.. Han spiller ikke bare de sædvanlige gospel chops og hurtige slag i intervaller men bygger rent faktisk op - dejligt, synes jeg! :-)
https://www.youtube.com/watch?v=wmOH5EulMGE

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg hader også trommesoloer mellem numre. Det siger mig ingenting.

Men skal det udføres er en god puls, og et svedigt groove er ret vigtigt, synes jeg. Dertil synes jeg, at fills er okay, hvis de går hurtigt men lav det med omtanke i stedet for bare at tage det samme rudiment/chop som alle de andre bruger. Prøv at udvide med nogle anderledes fills som eks. med blot hihat og SD og evt. BD..

 

Jeg synes, at en meget undervurderet trommeslager i dagens Danmark er Morten Thorhauge fra Carpark North. Han laver en slags trommesolo-intro i klippet herunder, hvilket spilles til et kendt track. Og det er jo egentlig en trommesolo, da han er centrum for musikken, men det er bare en groovy solo, hvor han netop laver interessante fills med omtanke.. Han spiller ikke bare de sædvanlige gospel chops og hurtige slag i intervaller men bygger rent faktisk op - dejligt, synes jeg! :-)

https://www.youtube.com/watch?v=wmOH5EulMGE

 

 

Det er sjovt, jeg synes sgu ik rigtig der er noget solo over det han laver der. Savner NETOP at han blærer sig lidt og viser muskler, men jeg må også sige at jeg har ændret synes på det siden jeg er begyndt at høre rigtig rigtig meget balkan musik. Der er de sgu ikke blege for at fyre den af og det synes jeg er dejligt befriende - at man ikke skal holde sig tilbage når man har gået og øvet sig på at spille sit instrument i lang tid.

Selvfølgelig skal der være en form for mening med det man laver, men synes altså godt man må udfordre tommeltrillerne i lille Danmark lidt og vise hvad man kan ;)

 

Kan fx slet ikke stå for darbuka spilleren i dette, iøvrigt helt fantastiske, klip. Absolut ingen pis, bare fuld tryk på og IMO holder det 100%!

 

Sorry hvis jeg fløj ud af en tangent. Synes bare du skal huske at fyre den af, Lasse!

Link til kommentar
Del på andre sites

Selvfølgelig. Men der er i min verden også stor forskel på at spille solo fordi man vil, eller fordi man skal. Solo skal komme inde fra, og det skal da netop være "Sig mig - jeg har fanme noget at byde på".

 

Derfor er solo så spændende. Det kan være så fedt, og så forfærdeligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tjek også del 2…

Mange guldkorn!

Når jeg tænker over det, bruger jeg det egentlig meget allerede. med plads til forbedring selvfølig... jeg tak ;)

 

Foruden mark gulliana så tjek også Benny greb ud. Han har mange gode fills.

 

Det vigtigste er efter min mening, at der i en solo bliver holdt time hele tiden som grundpuls. Grundpulsen kan der så leges med osv, men den skal hele tiden være at fornemme.

Jeg er ikke så glad for Benny.. synes han er lidt for firekantet til mig.. ikke at jeg har noget imod ham.

 

og så kan jeg ikke være mere enig i det som du siger med pulsen... vi er jo mennesker som spiller, og ikke computere ;)

 

Åhhh. Her kommer partykilleren. Hvad skal trommesoloen? Er den en begivenhed i sig selv, eller skal den "trække tiden" inden de andre er klar igen?

 

Jeg hader trommesolo, og det er jeg bestemt farvet af, men trommesoloen skal imo have et bredere formål end en solo i sig selv. Ellers er der risiko for at den falder til jorden (i sig selv...).

hehe, Det er en solo som vi har smidt fordi det kunne være sjovt, og fordi det er et rock show!

Men self. stadig musikalsk og spændene.

Så det er ikke for at trække tiden eller noget...

 

Tjek Jazzcrimes med Joshua Redman ud. Brian blade laver den sveeeesigste solo (som ikke er særlig jazzet)

Jaa det er pisse fedt.

Nogle af drengene jeg går på MGK med, spillede det nummer på turnéen sidste år.. det holder!

 

Jeg hader også trommesoloer mellem numre. Det siger mig ingenting.

Men skal det udføres er en god puls, og et svedigt groove er ret vigtigt, synes jeg. Dertil synes jeg, at fills er okay, hvis de går hurtigt men lav det med omtanke i stedet for bare at tage det samme rudiment/chop som alle de andre bruger. Prøv at udvide med nogle anderledes fills som eks. med blot hihat og SD og evt. BD..

 

Jeg synes, at en meget undervurderet trommeslager i dagens Danmark er Morten Thorhauge fra Carpark North. Han laver en slags trommesolo-intro i klippet herunder, hvilket spilles til et kendt track. Og det er jo egentlig en trommesolo, da han er centrum for musikken, men det er bare en groovy solo, hvor han netop laver interessante fills med omtanke.. Han spiller ikke bare de sædvanlige gospel chops og hurtige slag i intervaller men bygger rent faktisk op - dejligt, synes jeg! :-)

https://www.youtube.com/watch?v=wmOH5EulMGE

 

 

Jeg er lidt uenig på det punkt... er mere på Mads' side.. som han selv siger "og det skal da netop være "Sig mig - jeg har fanme noget at byde på"..

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu