Hjælp Til Stemning Af 14'' Gulvtam!


jarl_1998

Recommended Posts

Hej

 

Jeg har problemer med at få min 14'' gulvtam til at lyde godt. Enten er den helt død eller så er den stemt for højt til mig.

 

Hvad gør jeg?

 

Den skal lyde godt til allround brug dvs. Blues, Pop, Rock og Funk :)

 

- Oliver

Link til kommentar
Del på andre sites

Top: Remo Vintage Emperor Coated, som er ca. 6% tykkere end det normale Emperor.

 

Bund: Evans EC Resonat.

 

Gummidutter: Air Suspension Rubberfeet

 

Stemning: Aner det ikke...

 

 

- Oliver

Redigeret af jarl_1998
Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan også prøve at spænde med fingrene som Casper siger, og trykke ned midt på skindet med en finger, og så skrue alle de rynker væk der er i skindet når du trykker ned. Det giver et godt udgangspunkt synes jeg. Ved ikke om det giver mening...

Ellers vil jeg gerne forklare yderligere ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Har du prøvet at stemme den som du kan tænke dig, og så istedet for at stille den på benene, så holde fat i top reifen og fjerner benene, DE kan sagtens skabe en form for bremsning af tonerne. Jeg kæmpede med netop samme problem i mange år på min 60er Ludwig 16", indtil den kom op at hænge i rims, siden har den fået en fantastisk tone.

 

Hilsen Finn.

Link til kommentar
Del på andre sites

Da du allerede har air suspension fødder på så BURDE de lyde ok

 

Der er mange måder at stemme på og du har haft en del tråde om det så hvilken stemning har du fundet bedst for dig? Bundskindet højest?.. Bundskind lavest eller begge ens?.. Det er jo sådan Ca de muligheder du har :-

Dertil kommer dæmpning af forskellig slags

 

Men alt dette nytter intet medmindre du er helt sikker på hvilken lyd du går efter?

 

Uden at blive for teknisk så vil jeg foreslå;

 

Læg den på hovedet så slagskind er dæmpet (f.eks. i en sofa eller på en pude)

 

Stem så bunden helt rent og sådan medium stramt

 

Vend den om og stem slagkindet helt ned til finger tight..og stem så LANGSOMT slagskindet op. 1/4 omgang med nøglen hele vejen rundt. For hver gang du har været rundt på hele skindet så slå et par slag på den!.. Lyder den godt?.. Så lad den være der.. Lyder den ikke godt, så giv den 1/4 mere indtil du rammer den lyd du kan lide

 

Sværere er det ikke :-)

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Som Henrik sagde, hvad angår det at stemme.

 

Men jeg ville nu nok også sætte nogle lidt tyndere skind på. Ambassador i toppen og clear ambassador eller evt. et diplomat i bunden, plejer at give en god klang med et godt sustain - både på min tynde premier 14" kedel og min lidt mere massive superstar 14".

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

Skrald al dæmpning af før du stemmer. Sustain kan du styre ved at stemme top og bund væk fra hinanden. Top=bund medfører max sustain. Brug Henrik enkle metode.

Du slipper af med overtoner ved at tjek at skindet er stemt til samme tone ud for hver lug.

Først derefter kan du evt brug dæmpning til det sidste lille nøk.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er stadig helt vildt i tvivl om hvad formålet med dine indlæg er. Det virker hele tiden som om vi skal godkende noget, som det kun er dig der kan godkende. Trommer har ikke en lyd godt knap. Så hvis du synes din 14 lyder dumt, så gå på opdagelse i den.

 

Jeg glæder mig til du laver en tråd med et link, hvorefter du forklare hvorfor DU synes dine trommer lyder godt. Jeg synes dine trommer lyder ganske fint. Dog med lidt for meget aaauuuuv til min smag, men det er jo så heller ikke mig der skal spille på dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Må erklære mig enig med Mads...

 

Derfor giver jeg kun generelle forslag til stemning og teknikker.. Resten må du selv klare..

Ja.. det tar ÅR at lære at stemme sine trommer.. Og mange mange timer i fortvivlelse.. Men lige meget hvor mange råd vi giver så slipper du ikke for mange timers forsøg på at finde din lyd.. Og din lyd kan KUN du finde

 

God fornøjelse :-)..

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er enig med Mads, det er svært for os at fortælle dig, hvordan du skal få dine trommer til at lyde godt - for det er jo en smagssag og fuldstændig subjektivt. Jeg synes der er meget skindlyd og meget, meget lidt kedellyd, når jeg lytter til den optagelse. Jeg ville klart stemme dem lidt op og dermed få lidt mere lyd og tone ud af dem. Personligt ville jeg stemme dem MEGET op, men jeg er også meget begejstret for tammer, der synger. Hvis du stemmer dem op, og de synger for meget for dig, kan du jo dæmpe dig ud af det - men jeg synes, du skal prøve at stemme dem lidt op.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu