Sangere Og Pa-Anlæg


wipe

Recommended Posts

Bør sangere have eget PA-anlæg?

Jeg har sååååå mange gange oplevet, at sangere ikke selv har og heller ikke forventer at skulle investere i et PA-anlæg (Ofte har de ikke engang selv en mikrofon :dialaugh_trans: )

Det er som om sangere forventer at PA-anlæg bare er noget der er der og ikke er noget de skal investere i, hvilket jeg synes er meget mærkeligt når bassister og guitarister investerer i dyre forstærkere for at kunne blive hørt med deres lyd (og vi som trommeslagere derfor er nødt til at spille djævelsk højt).

Kompromiet er ofte, at bandet eller alle bands i et øvelokale plejser. Der kan selvfølgelig være andre instrumenter, der har brug for forstærkning men hvis vi nu holder os til bandkonstellationer hvor dette ikke er tiltældet så synes jeg faktisk, at det bør være sangeren der investerer i PA-anlæg, ligesom vi andre selv køber vores eget udstyr.

Hvad synes i og hvad er jeres holdninger hertil?

Man kan selvfølgelig godt argumentere at det er en stor udskrivning hvis sangeren også spiller et instrument men alligevel. Bliver man kun sanger for at spare penge? B)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er slet ikke uenig, men lige så snart der hænger et instrument om halsen på sangeren, må det blive en fælles anskaffelse. Det er jo i alles interesse at høre vokalen.

 

Nimbas

Men det er vel også i alles interesse at høre guitar bas og trommer?

 

Nu har jeg også sat det hele lidt på spidsen for at provokere lidt. MEN er man en fx en bassist der også vil til at spille trommer må man oftest anskaffe sig dertilhørende udstyr. Er man trommeslager der også ønsker at spille samples og percussion må man anskaffe sig udstyret. Er man billist der også vil køre på motercykel...samme deal. Jeg kan ikke komme på situationer hvor man deler udgiften fordi man vil mere.

 

Udgiften behøver jo ikke at falde på en gang

Link til kommentar
Del på andre sites

Jo, måske nok. Men husk også på at man i bandsammenhæng er nød til at løfte i flok for at nå et fælles mål.

Syntes stadig at det er den som 'instrumentet' er tiltænkt der betaler.

 

Nimbas

Link til kommentar
Del på andre sites

Jo, måske nok. Men husk også på at man i bandsammenhæng er nød til at løfte i flok for at nå et fælles mål.

Syntes stadig at det er den som 'instrumentet' er tiltænkt der betaler.

 

Nimbas

Jo jo der er jo fællesudgifter til gigs, indspildninger mm men hvorfor er det kun vokal der som "instrument" udgør et fælles mål?

 

Redigeret af wipe
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er ret sikkert på at man bliver sanger fordi man godt kan lide at synge.

 

VI skal lige huske på hér, at bassisten altid er det svageste led. Bassisten er mest u-tjekket og fucker altid op i sine kor-roller. Derfor er det vigtigt at han gør sig uundværlig med at eje PA'et, opdatere hjemmesiden og booke jobs!

 

 

  • Upvote 3
Link til kommentar
Del på andre sites

Et sang anlæg med en 6 - 8 kanals mikser og et par 2 - 300 wats højtalere, kan købes i samme pris klasse som de øvrige i bandet investerer i eget grej, er vel rimeligt at en desideret sanger anskaffer sig. Men kommer det til et PA anlæg på adskellige hundrede watt eller mer, hvor alle spiller over, mener jeg er en fælles opgave, da sådan et kan løbe op i ret mange penge.

 

Hilsen Finn.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Spændende problemstilling - har faktisk aldrig tænkt over det! Nu har jeg godt nok ikke været i så mange forskellige øvelokaler, men jeg troede faktisk at det mere eller mindre altid blev stillet til rådighed?

 

Det gør det også tit! Af bassisten eller trommeslageren. Men det var vel ikke det, du mente?

 

Jeg forstår ikke helt, hvad ærindet er med denne tråd. Hvis sangeren ikke vil betale og de andre i bandet synes, det er for ringe, så må de jo finde en anden sanger.

 

Det er vist ikke muligt at opstille regler for, hvad der er rimeligt. Personligt kunne jeg slet ikke tænke mig ikke at eje et PA-anlæg. Det er godt sådan at have ved hånden i en snæver vending...................... f.eks når man kommer ud for en sanger, der ikke har.

 

Mvh

Erik

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Det gør det også tit! Af bassisten eller trommeslageren. Men det var vel ikke det, du mente?

 

Jeg forstår ikke helt, hvad ærindet er med denne tråd. Hvis sangeren ikke vil betale og de andre i bandet synes, det er for ringe, så må de jo finde en anden sanger.

 

Det er vist ikke muligt at opstille regler for, hvad der er rimeligt. Personligt kunne jeg slet ikke tænke mig ikke at eje et PA-anlæg. Det er godt sådan at have ved hånden i en snæver vending...................... f.eks når man kommer ud for en sanger, der ikke har.

 

Mvh

Erik

 

Som jeg forventede lader der til at være en konsensus om at PA-anlæg er fælles anliggende men hvorfor forholder det sig egentlig sådan?

 

Det er en af de ting der tilsyneladende altid har været sådan men som jeg personligt egentlig ikke kan se nogen grund til, så jeg ville se om der var andre der deler min holdning eller har nogle helt andre synspunkter.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er egentlig også af den holdning, at PA, i hvert fald det, der står i øvelokalet, burde være sangerens anliggende, men når jeg har foreslået det, har alle de sangere/ -inder jeg har spillet med, stirret på mig som om, det var fuldstændigt utænkeligt.

Det korte af det lange bliver jo så, at hvis man vil have et band, så sørger man for, at der er et PA i lokalet på den ene eller anden måde...

Link til kommentar
Del på andre sites

Et sang anlæg med en 6 - 8 kanals mikser og et par 2 - 300 wats højtalere, kan købes i samme pris klasse som de øvrige i bandet investerer i eget grej, er vel rimeligt at en desideret sanger anskaffer sig. Men kommer det til et PA anlæg på adskellige hundrede watt eller mer, hvor alle spiller over, mener jeg er en fælles opgave, da sådan et kan løbe op i ret mange penge.

 

Hilsen Finn.

 

.. synes ovenstående er meget klogt skrevet.

 

En forsanger, der udelukkende synger og ikke spiller, bør investere i et mindre sanganlæg, som bliver brugt i øvelokalet. Dette anlæg kan så med fordel bruges til monitorer på scenen ved spillejob.

 

Selve pa-anlægget må derimod være et fælles anliggende, da jeg går ud fra, at alle medlemmer i bandet har brug for et sådant, når de skal på spillejob sammen ... og her taler vi så om job med penge i, hvor man selv skal medbringe alt!

Link til kommentar
Del på andre sites

.. synes ovenstående er meget klogt skrevet.

 

En forsanger, der udelukkende synger og ikke spiller, bør investere i et mindre sanganlæg, som bliver brugt i øvelokalet. Dette anlæg kan så med fordel bruges til monitorer på scenen ved spillejob.

 

Selve pa-anlægget må derimod være et fælles anliggende, da jeg går ud fra, at alle medlemmer i bandet har brug for et sådant, når de skal på spillejob sammen ... og her taler vi så om job med penge i, hvor man selv skal medbringe alt!

Helt enig. PA-anlæg til fælles brug til gigs er selvfølgelig et fælles anliggende hvis ikke der i øveren "er" et anlæg der kan bruges hertil.

 

Men også du argumenter med at det kun er sangere der udelukkende synger der bør have eget sang-/PA-anlæg (selvom medlem Erik's erfaring viser at mange sangere ikke er enige). Men hvorfor skal en sanger der spiller et instrument fritaget?

Link til kommentar
Del på andre sites

Som jeg forventede lader der til at være en konsensus om at PA-anlæg er fælles anliggende men hvorfor forholder det sig egentlig sådan?

 

Det er en af de ting der tilsyneladende altid har været sådan men som jeg personligt egentlig ikke kan se nogen grund til, så jeg ville se om der var andre der deler min holdning eller har nogle helt andre synspunkter.

 

Jeg mener ikke at have givet udtryk for, at PA-anlæg er et fælles anliggende. Det synes jeg bestemt ikke det nødvendigvis bør være. I mit orkester er det MIG, der ejer PA-anlægget. Det har jeg det fint med. Jeg kan godt lide at rode med anlæg, ligesom jeg godt kan lide at rode med og spille på trommer.

 

Min pointe er egentlig, at jeg ikke tror - og heller ikke synes, det er vigtigt - at der skal kunne skabes konsensus om dette. Og min erfaring er bestemt ikke, at "det altid har været sådan". Jeg har da spillet med sangere, der havde indtil flere personlige mikrofoner, som var gode til dem. Og også et par stykker, som havde eget anlæg.

 

Men også du argumenter med at det kun er sangere der udelukkende synger der bør have eget sang-/PA-anlæg (selvom medlem Erik's erfaring viser at mange sangere ikke er enige). Men hvorfor skal en sanger der spiller et instrument fritaget?

 

Hvis nogen har en sanger, der ikke vil investere i anlæg, og de andre mener det er for ringe, så må de se sig om efter en anden sanger. Vi smider f.eks. folk ud af orkestret, som ikke vil betale øverumsleje i de perioder, hvor det er nødvendigt - der er nemlig ingen i orkestret, der finder det morsomt at "rode med øverumsleje".

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Helt enig. PA-anlæg til fælles brug til gigs er selvfølgelig et fælles anliggende hvis ikke der i øveren "er" et anlæg der kan bruges hertil.

 

Men også du argumenter med at det kun er sangere der udelukkende synger der bør have eget sang-/PA-anlæg (selvom medlem Erik's erfaring viser at mange sangere ikke er enige). Men hvorfor skal en sanger der spiller et instrument fritaget?

.. det var egentlig underforstået, at der i mange bands (ihvertfald de 2 jeg er med i) er flere, der synger.

 

I sådant tilfælde må det være et fælles anliggende, at der er sanganlæg til stede i øvelokalet (og stadig fælles anliggende med et pa) ...

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror det bunder i at der findes mange øvelokaler hvor der er pa-anlæg, og lige så når man kommer ud på deciderede spillesteder. Sangere er simpelthen ikke vant til at skulle investere i anlæg, for det "plejer der jo at være".

 

Derudover skal sangere ikke bruge et anlæg for at øve, uden for øvelokalet, som vi andre. Det kan også være at der er en tanke om at det kan komme alle til gode ved større koncerter, hvis vi andre skal mices op.

 

Rent økonomisk vil det selvfølgelig være mest fair hvis alle betaler for det udstyr de selv skal bruge, men jeg ville nok hellere spytte i kassen til et anlæg, end at smide en god sanger ud.

Link til kommentar
Del på andre sites

I mit band medbragte jeg det første PA-anlæg og højttalere, som jeg købte med fra mit tidligere band. Vi skulle have noget at starte op på.

Da vi ville have noget større, gik vi sammen om at finde noget nyt.

Vi 3 andre (trommer, guitar og bas) synger alle kor, vores sangerinde spiller derudover klaver.

Så for os, var det helt naturligt at vi købte i fællesskab.
Vores sangerinden køber også meget udstyr, alt fra dyrt electro piano, trådløs mikrofon, saxofon og div. percussion, så hun har i den grad købt dyrt udstyr på lige fod med os andre.

 

Og så er det i alles interesse, at vi har et PA-anlæg.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror det bunder i at der findes mange øvelokaler hvor der er pa-anlæg, og lige så når man kommer ud på deciderede spillesteder. Sangere er simpelthen ikke vant til at skulle investere i anlæg, for det "plejer der jo at være".

 

Derudover skal sangere ikke bruge et anlæg for at øve, uden for øvelokalet, som vi andre. Det kan også være at der er en tanke om at det kan komme alle til gode ved større koncerter, hvis vi andre skal mices op.

 

Rent økonomisk vil det selvfølgelig være mest fair hvis alle betaler for det udstyr de selv skal bruge, men jeg ville nok hellere spytte i kassen til et anlæg, end at smide en god sanger ud.

Se her er noget af forklaringen måske.

 

I mit band medbragte jeg det første PA-anlæg og højttalere, som jeg købte med fra mit tidligere band. Vi skulle have noget at starte op på.

Da vi ville have noget større, gik vi sammen om at finde noget nyt.

 

Vi 3 andre (trommer, guitar og bas) synger alle kor, vores sangerinde spiller derudover klaver.

 

Så for os, var det helt naturligt at vi købte i fællesskab.

Vores sangerinden køber også meget udstyr, alt fra dyrt electro piano, trådløs mikrofon, saxofon og div. percussion, så hun har i den grad købt dyrt udstyr på lige fod med os andre.

 

Og så er det i alles interesse, at vi har et PA-anlæg.

 

Og netop når anlægget bruges af flere og til mere og så er det klart at det falder naturligt at investere i fællesskab. Her ligger noget af forklaringen måske også: Et PA-anlæg er ikke "egoistisk" og selvom udgangspunktet måske er at det kun er til for en sanger så har det potentialet til mere, hvilket et guitarkabinet eller trommesæt ikke rigtig har.

 

Til gengæld synes jeg stadig ikke at fordi en sanger/-inde har købt udstyr som piano og saxofon at det så per automatik betyder at PA er et fælles anliggende.

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Jeg mener ikke at have givet udtryk for, at PA-anlæg er et fælles anliggende. Det synes jeg bestemt ikke det nødvendigvis bør være. I mit orkester er det MIG, der ejer PA-anlægget. Det har jeg det fint med. Jeg kan godt lide at rode med anlæg, ligesom jeg godt kan lide at rode med og spille på trommer.

 

Min pointe er egentlig, at jeg ikke tror - og heller ikke synes, det er vigtigt - at der skal kunne skabes konsensus om dette. Og min erfaring er bestemt ikke, at "det altid har været sådan". Jeg har da spillet med sangere, der havde indtil flere personlige mikrofoner, som var gode til dem. Og også et par stykker, som havde eget anlæg.

 

 

Hvis nogen har en sanger, der ikke vil investere i anlæg, og de andre mener det er for ringe, så må de se sig om efter en anden sanger. Vi smider f.eks. folk ud af orkestret, som ikke vil betale øverumsleje i de perioder, hvor det er nødvendigt - der er nemlig ingen i orkestret, der finder det morsomt at "rode med øverumsleje".

 

Mvh

Erik

Hey beklager hvis jeg har mistolket dit indlæg.

 

Jeg er meget enig med dig. Og cool at min opfattelse af konsensus på området og at det altid har været sådan måske ikke er retvisende.

 

Hvert band har selvfølgelig sine ønsker og regler for hvordan tingene skal foregå. Men jeg tror stadig at der er en del sangere som det medlem René har oplevet.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

- Jeg spillede i et Århusiansk band før i tiden "State of Mind" - hvor vi søgte en ny sangerinde, hun kom, troppede op i det vildeste tjekkede outfit og hun var gudesmuk! - (sang forfærdeligt og havde et ego på størrelse af jylland! hun kom - ind ad døren med den forventning at, vi skulle gøre hende berømt og det, bare med det vuns! hehe

 

- indtil jeg stoppede hende til auditionen, hvortil jeg spurgte hende "om hun da ikke havde sin egen mikrofon med"? - hvortil hun svarede - det behøves jeg da ikke, det er jo bandet's problem.

 

- hun røg ud, efter kun 65min...

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror egentlig det største problem er "os"...

Trommerne har jo en tendens til at bestemme lydtrykket i øvelokalet, og dermed hvad der er nødvendigt.

Relativt billigt kan der dog gøres noget ved de evindelige sangere/sangerinder som ikke kan se nødvendigheden af at spytte i kassen. Køb en gammel guitarforstærker og en rigtig rigtig grim mikrofon, og lad det være udgangspunktet. Så kan de altid selv opgradere hvis de synes de ser åndsvage ud med den der videokameramikrofon foran fjæset.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu