Spiller Du Med 10 + 14" Tam Konfiguration ?


Daniel-san

Recommended Posts

Jeg har i et stykke tid spillet meget med en enkelt hængetam i 10" og en gulvtam på 14". Det er ligesom om, at 12" er lidt i vejen både opsætningsmæssigt, men også musikalsk. Jeg synes også det er lettere at skelne tammerne fra hinanden i musikalsk øjemed. Det skal siges, at jeg faktisk bruger det til pop og rock, men ofte ser man (hører man) om 12 + 14" til rock eller 12 (13) + 16"

 

Er der nogle andre af jer slagere, som foretrækker en 10 + 14" tam opsætning til "lidt af hvert" ?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har det sådan...

 

Spiller jeg på et sæt af 20,10,12,14 - foretrækker jeg 10 og 14.

Spiller jeg på et sæt af 18,10,12,14 - foretrækker jeg 12 og 14.

Spiller jeg på et sæt af 22, 10, 12, 16 foretrækker jeg 12 og 16.

 

Jeg vil gerne have rimelig stor forskel mellem mine tammers lyd, men ikke FOR stor. Grunden til at jeg med 18-trommer stortrommen ville foretrække 12'eren, er, at jeg med det sæt nok ville spille jazz, eller i det mindste stemme min trommer højere end normalt, hvilket giver mig den frihed at stemme 12'eren ret højt, så der alligevel kommer stor forskel mellem tammers lyd.

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Daniel. Jeg spiller og har spillet meget med 10" og 14". Syntes det er en god opsætning - og nem at sætte op m.m. Havde en 16" med også - men brugte den ikke ret meget, når det kom til stykket. Til nogle typer musik stepper jeg op til 12" og 16" - men 10" og 14" passer mig nu godt. En 14" kommer ligesom bedre ind under mit ride og tæt på stortrommen, hvilket jeg godt kan lide. Der er fills jeg laver på 10, 12, 14, som jeg ikke kan gøre på 10 og 14, dvs mit spil bliver lidt anderledes - men det er mest fills i slutninger mm. Spiller også med en 13" lilletromme - og en 20" stortromme - så bliver det ikke meget mere kompakt.

Vh. Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

Tja

 

Spiller normalt en af følgende

 

12,14,20

10,12,14,16,22

10,12,13,14,16,22

13,15,16,22

13,15,16,24

13,16,18,24

 

Synes ikk 12 er for tæt på 14.. Dog er mine 12 alle enten standard (12x8) eller hyper (12x7),, hvis 12" er 9 eller 10 dyb er den tættere på 14

 

Vil dog sige at jeg nyder at kunne stemme en 12" højere op inden den mister for meget tone.. En 10" dør ret hurtigt i bunden

Link til kommentar
Del på andre sites

Har det på præcis samme måde! 12" kommer nemt til at føles lidt klodset hvis den hænger og hvis den er på stativ føler jeg mig ikke tilpas med setuppet.. Så jeg er 10" - 14" mand :) har det både på mit prolite og maple customog er super glad for det i alle forskellige genre. Synes desuden der er langt i mellem fede 12"ere ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Næh - eller rettere, jeg har 10, 12 (eller 13) og 14 & 16 (eller 15) til de fleste af mine sæt - og 10" er den første jeg fjerner, hvis jeg skal downsize.

Om gulvtommen så er 14 eller 16 afhænger blandt andet af stortrommen - til 22 vælger jeg næsten altid 16", hvis jeg kun har én gulvtom. Og så kan det meget vel blive 13 istedet for 12.

Men aldrig 10 og 14 - og slet ikke 10 og 16.


Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg forsøgte mig kortvarigt med 10"+14", men savnede hurtigt min 12"er. Jeg er mere til de lyse end de dybe tammer og spiller kun med én gulvtam. Den skal til gengæld snart opgraderes fra 14" til 15", så jeg lige kan få en anelse mere bund og måske lidt mere tone dernede.

Brugte også 12", 13" 16" i en periode…

 

Til jazz bruger jeg (10"), 12", 14", 18".

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg spiller 10" + 14" m. BD 20" og 12"-eren på venstre side af hihatten. Jeg gør det samme med 12" + 16" m. BD 22" og 13" på siden af hihatten. Det giver en masse fede groove muligheder uden at 'slippe' hihatten og beholder et tæt 10"/14" el. 12"/16" setup.

 

Vi spiller en bred balle af dansebart pop, rock/nroll, funk, latin så et lille trommesæt med mange muligheder er et must.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan godt lide lyden af 12" når den er alene! Altså i en opsætning med 12", 14" og stortromme. Eller 12", 15" og stortromme. Men så snart der kommer en tam mere på, enten 10" eller 13" får jeg et meget anstrengt forhold til 12'ere. Særligt 12"x8". Jeg har meget svært ved at få dem til at stemme ordentligt sammen. Så der kører jeg som regel med 10", 13" og gulvtammer. Eller 13", 14" og gulvtammer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan godt lide lyden af 12" når den er alene! Altså i en opsætning med 12", 14" og stortromme. Eller 12", 15" og stortromme. Men så snart der kommer en tam mere på, enten 10" eller 13" får jeg et meget anstrengt forhold til 12'ere. Særligt 12"x8". Jeg har meget svært ved at få dem til at stemme ordentligt sammen. Så der kører jeg som regel med 10", 13" og gulvtammer. Eller 13", 14" og gulvtammer.

 

Jeg er enig i dette! :-)

12eren blander sgu altid af h' til med andre sidetammer... Den er klart bedst enestående/hængende, og lige i den kategori slår den til enhver tid andre størrelser..

Redigeret af Louie
Link til kommentar
Del på andre sites

Hmm

..synes ikke jeg oplever det sådan

 

12,13,16 er super for mig

 

10,12,14,16 er også kanon

 

Eller 12,13,15,16.. Mhhmmm!.. Så ka jeg Nemlig stemme 12" op og så lyder den rigtigt fedt :-)

 

Jeg ku blive ved..

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Men så skal en 10'er jo stemmes endnu højere. Og hvad så med 8'eren? Så skal den stemmes endnu endnu højere. Og hvad så med 6'eren? Så skal den stemmes endnu endnu endnu højere!

 

Nej, 12" er en lortestørrelse! Medmindre det er 12"x11". Den er fin nok. Den er min ven. Næste gang jeg er ude og øve vil jeg lave alle mine 12'ere med undtagelse af den om til lilletrommer!

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jeg har brugt 10, 12, 13 (og 14 &16 nede) meget - men så kom der en dag, hvor jeg synes at jeg hellere ville prioritere ridet end 5 toms, så røg 13 væk.

 

For det meste.

Men 12, 13 & 16 er langt bedre end rygtet, der siger at 12 og 13 er for tæt....det går fint.


Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg går jo med overvejelser om at bygge et nyt sæt (10", 12", 15"), og fandt på at jeg måske vil tilføje en 13"x12" gulvtam, bare til de jobs hvor 10"eren er for klejn. 12"+13" kommer vist til at fylde for meget over stortrommen, for jeg placerer tingene ret tæt omkring mig.

 

Hvor er det i øvrigt herligt at kunne diskutere den slags med fagfæller. Fruen finder det i bedste fald uinteressant :kiss:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har altid mine tammer på stativ til venstre for stortrommen. Så sidder de bedre ift min centerlinje (defineret ved lilletrommen). Dermed er der lige langt til begge tammer, og ridebækkenet kan komme tættere på og sidde i en behagelig spilleafstand. I mime øjne langt mere ergonomisk fornuftigt end at sætte dem over stortrommen.

 

Weckl spillede med 13" & 15" som ophængte gulvtammer i de glade 90'ere, og det lød da ok hvis man er til den slags...

Link til kommentar
Del på andre sites

Egentlig så kan jeg godt lide de fills man kan lave med 3 tam'er, men det ender altid med, at mit ride kommer så pokkers langt væk ift. mine korte arme :-). Er der nogle der har erfaring med 13" gulv tam'er forøvrigt ?

 

- jeg har en 13x11, som jeg en dag satte op med en 10" på stortrommen og så 13" og 14" som hængetammer (gulvtammer). Jeg syntes, at jeg skulle "sigte" for meget efter den... den virkede simpelten for lille - især selvf. ved hurtige fills. Hmmmm. spiller jo også på mit roland sæt med pads, som jo er mindre, men omvendt jo kan sættes tæt ved alt andet.... Så måske det bare var manglende øvelse...

Men at have en 13" som eneste hænge/gulvtam er for småt for mig - med for lidt "søk" i.

Vh. Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu