At Sælge Ting Fra Sin Butik På Dba Privat?


k_50

Recommended Posts

Hvis nu man er indehaver af en butik, hvor man har brugte varer til salg, er det så ikke lige på grænsen at have de samme varer i den blå som privatperson?

Nu skal man som bekendt passe lidt på med at kalde folk ud ved navns nævnelse her på siden, så det afholder jeg mig fra. Men de samme varer, samme priser og ens beskrivelser både på butikkens webshop (uden disclaimer om, at det sælges for kunde eller fra indehaverens private stash) og på indehaverens private dba-profil, det synes jeg sgu, er lidt shady, og kunne jeg godt være fristet til at praje dba omkring.

 

Eller er det bare mig, der er sippet?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du er sikker på at det annonceres som privat salg så er det imod reglerne..

Er det derimod et professionelt salg som blot benytter et privat login så er det ikke nødvendigvis imod reglerne slænge køber får reklamationsret og faktura mm..

 

Tjah, jeg vil klart mene, det annonceres som privat salg, idet tingene ligger der inde, når man søger efter private sælgere, og der ikke nævnes noget i annoncerne om, at det er Bubber fra Bubbers biks, der sælger ting fra sin biks. Om man får det at vide, og der følger alt det gode med, når man henvender sig, ved jeg af gode grunde ikke. Men under alle omstændigheder burde det fremgå tydeligt af annoncerne.

Hvis det omvendt er Bubber som privatperson, der sælger fra sit eget stash, så burde det være nævnt på webshoppen, om ikke andet så bare for god ordens skyld

Link til kommentar
Del på andre sites

Hmmm. det er vist ved at blive lidt udbredt - også med andet end trommer. Jeg har også set sæt derinde fra forskellige butikker lagt ud som privatsalg... hmmm. kigger nok mest på prisen anyway, så det er den jeg forholder mig til.

Jeg har personligt ikke et behov for at melde det til DBA/ ebay... hvilket jeg heller ikke ville gøre, hvis jeg så et trommesæt sat til salg med for lav pris eller som "gruppesalg" med stk. pris eller andre små julelege.

Hensynsløs kørsel, spritkørsel eller lign. syntes jeg er noget andet, men melde min nabo for sort arb. eller lign. ville jeg heller aldrig gøre... men jeg er jo også fra Jylland 😊

Redigeret af JBJ
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har en god fornemmelse af, hvem du hentyder til her.

 

Der annonceres, ganske rigtigt, på en måde, så det fremstår som privat salg, og de samme varer figurerer på butikkens webshop. Jeg tror, at DBA er ligeglade. Det er vist mere interessant for SKAT!

 

Hvis man omsætter varer fra et firmas varelager privat, så er det vist nærmere moms-svindel, eller er jeg helt galt på den?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil gerne tilføje, at flere af vareteksterne er ændret, så det der fremstår "butiksagtigt" på webshop nu fremstår almindeligt "privatagtigt" på DBA.

 

Jeg er ikke ekspert, men det virker ret bevidst tilrettelagt, så det kan figurere som privatsalg. Det er jo ret let at afgøre. Man kan jo bare skrive på en af annoncerne.

 

Jeg afstår dog fra det i dette tilfælde, da jeg ikke ønsker ubehageligheder for nogen med tilknytning til dette forum.

Redigeret af Nicolaj Fage-Lorenzen
Link til kommentar
Del på andre sites

der er en butik der gør det SÅ tydeligt at man ikke kan undgå at se det,

kan ikke forstå at SKAT ikke har haft fat i dem??

 

jeg købte et sæt i butikken, tog kun den ene gulvtam med da den ekstra gulvtam ikke var fra samme årgang som resten af sættet.... dagen efter var samme gulvtam til salg på DBA som en privat add.

Link til kommentar
Del på andre sites

hmmm....om det er lovligt eller ej synes jeg må være op til dba at afgøre. Det kan også være at manden i butikken selv ejer nogle af varene. Hvad ved jeg? Dybest set er jeg også ligeglad.

Jeg bryder mig bestemt ikke om et stikker-samfund hvor folk leger politi overfor naboen!

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du tror, du køber en vare privat, er det vel fuldstændigt lige meget om sælger har en butik? Hvis du alligevel ikke får garanti/reklamation på varen? Om sælger så betaler skat eller ej, må vel være op til ham selv (eller myndighederne)…

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Både og.

Jeg kan ikke se for mig, at jeg skulle kontakte Told og Skat for at fortælle om andres ageren.

Det kan jeg virkelig ikke.


Men at det kun angår sælger og Told og Skat - det er jeg helt uenig i.

Sort arbejde, skatteunddragelse, moms-svindel - det er alt sammen plat og svindel, som går ud over fællesskabet og derfor os alle. Og dermed angår det os alle, og det er rimeligt at have en mening om det.


Jon

 

Og dermed angår os alle.

Redigeret af jon petersen
Link til kommentar
Del på andre sites

Det da fuldstændig uacceptabelt at den unavngivne butik (som vi vel godt kan søge os frem til hvilken er - lad os kalde en spade for en spade.) bruger tricks til at få solgt sine varer som andre danske trommebutikker ikke kan benytte sig af, fordi den ikke er fin i kanten.

 

Og som Jon siger, så angår plat og svindel os alle sammen.

 

De vælger et udstillings vindue som privat - men med erhvervsøjemed.

Om det er lovligt ved jeg ikke 110% - men der må være en grund til at DBA/Ebay har en klokkeklar opdeling af de to.

Der er iøvrigt noteret "privat" på annoncerne.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Husk lige at tage det roligt - hvis der skrives faktura, betales moms og så videre, så er der vel ikke noget videre galt?

Og det er der vel ikke nogen tegn på at man ikke skulle få?


Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg plejer at springe alle de tydelige forhandler annoncer over på dba, da man sjældent kan lave en god deal, men det er da fint nok med mig, at de annoncerer der, hvor deres potentielle kunder er.

 

Selvfølgelig skal folk overholde loven, men jeg skal da ikke blande mig i, om de betaler skat eller ej… Hvis jeg handler i 4-sound eller på thomann, tjekker jeg da heller ikke, om deres moms-regnskab er i orden?

Link til kommentar
Del på andre sites

Husk lige at tage det roligt - hvis der skrives faktura, betales moms og så videre, så er der vel ikke noget videre galt?

 

Og det er der vel ikke nogen tegn på at man ikke skulle få?

 

 

Jon

Præcis

 

Nu ska det jo ikke blive en heksejagt.. Ifølge sælger.. Jeg har spurgt da jeg synes der var optræk til lidt selvsving ... Så bliver tingene solgt med moms, faktura og normal reklamationsret og det får køberen at vide inden køb.

 

Så det er vel ok?.. Eller?

Link til kommentar
Del på andre sites

...og det at betale for erhvervsannoncer er et anliggende mellem DBA og sælger.

Man kan fornærmetmelde shoppen til DBA.

 

Men det er et langt spring at formode der snydes hos SKAT. Det ved man intet om.

Når de samme varer er til salg i webshop og som privat hos DBA kan man bare bede om en kvittering - den får man garanteret.

 

Og hvad skal vi nu gøre med alle dem af os der skriver1.234 ell. 4900 (pr tam) for at undgaå at betle til DBA? :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Men det er et langt spring at formode der snydes hos SKAT. Det ved man intet om.

Når de samme varer er til salg i webshop og som privat hos DBA kan man bare bede om en kvittering - den får man garanteret.

 

Og hvad skal vi nu gøre med alle dem af os der skriver1.234 ell. 4900 (pr tam) for at undgaå at betle til DBA? :)

 

Præcist!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen, så er alt jo i skønneste orden!

 

Super!

ja det er ikke nemt at få skovlen under folk??

 

Kan se at den butik at jeg handlede i og havde gjort det samme IKKE er den som der hentydes til i denne tråd, da de ikke har noget til salg på DBA....

 

man skal have lidt mere end bare en formoden når man begynder at råbe SKAT!

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, det skal man, så jeg var meget omhyggelig med at skrive hvis og hvis og hvis. :-)

 

Skovlen har jeg ingen intentioner om at få under nogen. Jeg har forholdt mig til ordlyden i annoncer og intet andet.

 

Jeg aner faktisk ikke, om den butik der omtales i første indlæg er den samme som jeg omtaler. Ingen navne er nævnt, og ingen beskyldninger udgydt.

Fortsat god karma!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har fået en mail fra Bubber, som oplyser, at annoncerne ligger, som de gør, for at blive set af flest muligt, og at evt. salg foregår, som de skal med faktura osv. Så alt burde være fint.

 

Jeg har så opfordret ham til i annoncerne at gøre opmærksom på, at det ikke er privat salg, for at undgå, at der er flere, der kommer på samme tanker, som jeg gjorde, når de ser dem. Det synes jeg stadig ville være hensigtsmæssigt, både med hensyn til gennemskuelighed for forbrugeren og til forretningens troværdighed.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu