Shuffle Teori


MortenA

Recommended Posts

Når man spiller shuffle. Så er det noteret som punkteringer på nodebladet. Men det bliver spillet som trioler (trioler uden det midterste slag). I min trommebog står der også at punkteringer i shuffle skal læses som trioler... Dette er jeg pænt forvirret over, da det rent logisk ikke giver nogen mening for mig. Punkteringer og trioler er da ikke det samme? Men åbenbart i jazz... Ved I om det også gælder sådan i andre genre? Skal jeg ALTID, uanset hvad, læse punkteringer som trioler ved trommenoder, eller?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jo, der er forskel på punktering (3/4+1/4) og triolisering (2/3+1/3). Men der er vel også notationsfrihed, hvis bare det er forståeligt.

 

Jeg skriver begge dele (punkteret og trioliseret) som 1/8 el. 1/16 men med en af disse i toppen af partituret

 

ttriol.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Underdelings-feelingen i jazz og shuffle kan være alt fra næsten lige ottendedele, over trioler til 16.-dele, alt efter hvad man bliver enig med sine medmusikanter om. Elvin Jones spiller fx. meget triolagtigt, mens Philly Joe Jones i nogle numre nærmer sig 16.-dele, og Billy Higgins spiller til tider nærmest lige ottendedele når han swinger. Deraf notationsforvirringen.

 

Prøv at lytte til et nummer som Take My Love med Jon Cleary & The Absolute Monster Gentlemen, det er nærmest 16.-dels-shuffle, og bør følgelig noteres punkteret.

 

Det er en god idé at mestre alle varianter, så er du rustet til meget.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak fordi I har forstået at det ER en feelings sag om triolerne er metronom præcise eller om de trækkes den ene eller anden vej!!

 

Fuck jeg har måttet høre meget bæ af klassisk uddannede "musikere" som ikke fatter det..

 

Shuffle er en trioliseret fornemmelse som både kan ligge tæt på 1/8 dele og tæt på 1/16 dele.. Per definition er det 1/8 trioler.. Men leg med det og en helt ny verden vil åbne sig :-)

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Selv uden for jazzen er det ikke lige straight:

 



For mig er det her nærmest præcist midt i mellem lige ottendedele og en egentlig trioliseret shuffle.

Jeg modtager meget gerne korrekser fra jer dygtige fyre, for vi har tit diskuteret den i bandet.....


Jon
Link til kommentar
Del på andre sites

Selv uden for jazzen er det ikke lige straight:

 

For mig er det her nærmest præcist midt i mellem lige ottendedele og en egentlig trioliseret shuffle.

 

Jeg modtager meget gerne korrekser fra jer dygtige fyre, for vi har tit diskuteret den i bandet.....

 

 

Jon

 

Den er pisse irriterende. Det er hvad, den er!

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er et super emne faktisk... Og ja jailhouse rock er et super eksempel...

Hvis man vil tænke på det lidt mere lavpraktisk kan man jo bare kalde det svingende 8.dele... Og så beskrive det som tungt eller let swing.

Link til kommentar
Del på andre sites

Forskellen ligger vel først og fremmest i om man taler swing eller ej - altså triolfornemmelse eller lige 8. dele. Dernæst kan man diskutere hvorvidt man er fremme eller bagved beatet - dette gælder vel så for begge tilfælde. Tror det er på den måde man skal gribe det an.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu