Skade I Skuldre/nakke


Rasmus98

Recommended Posts

Hej alle TS-ere.
Jeg er løbet ind i det problem, at jeg er begyndt at få ondt i mine skuldre, og specielt min nakke, når jeg øver i længere tid. Det har efterhånden været et problem i et halvt års tid, og jeg har snakket en del med min trommelærer om det, og vi er kommet frem til, at jeg kommer til at sidde skævt, når jeg spiller. Det har sandsynligvist har noget at gøre med, at jeg sidder længere oppe med min højre arm, når den skal nå hi hat'en, og skal undgå at stikkerne ramler sammen.

Jeg har gået til fysioterapeut med det, hvor jeg har fået nogle øvelser, som jeg også stadig laver.

Første gang det gjorde ondt, tog jeg en pause med øvningen, hvilket hjalp en del, men efterhånden også tog min lyst til at spille. Da jeg så her for nyligt begyndte at øve i længere perioder igen, vendte problemet tilbage, og jeg har derfor været til lægen med det, og hun kunne konstatere at min rygsøjle var en smule skæv, og at jeg skal røntgenfotograferes.

 

Mit spørgsmål til jer er så: Hvad kan jeg gøre for at få en bedre holdning når jeg spiller? Jeg er begyndt at fokusere meget på det, men jeg tror jeg har vænnet mig til, at sidde som jeg gør, hvilket måske er svært at rette op på, eller hvad? Jeg vil meget gerne undgå at stoppe helt i længere tid igen. men det kan måske ikke undgåes?

 

Pyh, det blev lidt langt, men jeg håber der sidder nogle stykker med lidt viden omkring emnet :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej, og tak for svar!

Jeg spiller som regel match grip, men i nogle situationer bruger jeg også traditional. Det skal forresten siges at jeg tidligere har haft en overbelastning i mit håndled, som dog er helt ovre. Den skade har lært mig at det er vigtigt at varme op, hvilket jeg nu gør lige meget hvor længe jeg skal spille.

Jeg vil klart lægge nogle billeder, og evt. en video (alt efter om jeg kan finde ud af dette) op her inde, men dette bliver nok først aktuelt i overmorgen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Almindelig gymnastik/træning tror jeg vil gøre underværker.

Jeg har stor glæde af mit Fitness abonnement, hvor jeg faktisk mest træner ryg og skuldre.

 

Holdningskorrigerende øvelser, så som Mensendieck gymnastik eller Alexander teknik er også super godt. De to ting minder om hinanden, så hvad man foretrækker er lidt et temperaments spørgsmål. Alexander teknik er grundigt og omsorgsfuldt. Mensendieck er lidt svedigere ;-).

 

Håber det kan bruges.

Peter S.

Link til kommentar
Del på andre sites

Har du stol med ryglæn? Det kan i hvert fald være en hurtig og nem løsning til at hjælpe noget af problemet af vejen.

- Har dine skulderbredde i samme højde? Hvis lægen ikke har tjekket det, så prøv at smid trøjen og få en kammerat (eller prøv selv i et spejl), at tjekke om dine skuldre er lige højt oppe (her menes skulderbladenes vinkel og selve skulderens højde).
En overanstrengelse over en længere periode kan lede til væske ophobninger, der kan påvirker muskulaturen i skulderen, der derved giver en forkert "normal stilling".

Redigeret af Alfa
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg styrketræner i forvejen, og har gjort dette i to år, så tjek ved den. Jeg er dog gået betragteligt ned i belastning, da mine skuldre har det værre end de plejer, hvis jeg kører for meget vægt på...

 

Har godt overvejet og læst om Alexander teknikken.. Kunne godt være at jeg skulle overveje at prøve dette.

 

Stol med ryglæn har jeg ikke. Jeg har dog en Tama 1st chair, er det ikke noget med, at man kan købe ryglæn seperat til dem? Det vil jeg da lige se efter, super idé!

 

Både ved kig i spejl, og med hjælp fra min trommelærer har jeg konstateret, at min højre skulder generelt sidder højere, og er mere opspændt end min venstre, så der er nok noget der.. Er der noget specielt at gøre ved dette, udover simpelthen at lave udstrækniger/afspændingøvelser?

Tak for svar allesammen!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har også døjet med rygproblemer forårsaget af øvning. Løsningen var en kombi af Alexanderteknik og Kenny Werners bog Effortless Mastery. Det har lært mig at slappe af i en grad jeg ikke troede det muligt! Kroppen er faktisk bygget til at bære sig selv uden ekstraordinært store rygmuskler, men de færreste af os lader den gøre det!! Jeg vil foreslå følgende:

Hver gang du skal øve noget bruger du et øjeblik på at fokusere på samtlige af kroppens lemmer, med fokus på at slappe af. Som i fuldstændig...

Mærk dine siddeknogler (gæt hvor), og prøv at tænke dit hoved opad, uden bevidst at holde eller presse det opad. Du kan nå et punkt hvor du finder en naturlig balance og grounding, som også kan hjælpe dit bentøj til at fungere bedre.

Den mentale afslapning er også helt afgørende, for hvis du prøver at presse din krop til noget den ikke kan eller vil, så reagerer den ved at spænde, og så har vi balladen igen. Det er der Kenny Werners bog kommer ind i billedet. Den reddede min fysik, og formentlig også mit forhold til musikken som sådan.

 

Ved godt at det lyder lidt new age-agtigt, men det har virkelig hjulpet mig meget. Prøv det!

Link til kommentar
Del på andre sites

Stol med ryglæn og så lær at spille openhanded, så kommer der meget mere balance i det. Jeg spiller og har aldrig spillet over kors. Så kan hi hat og lilletromme komme i nogenlunde samme højde og det er bår dejli :-D

Link til kommentar
Del på andre sites

Super! God idé med afslapningsøvelser! Har altid godt hørt at man skal slappe af når man spiller, jeg tror bare aldrig jeg har fundet ud af, hvordan man gør det...

 

Hmm.. Det der med openhanded playing lyder mest som noget for venstrehåndede og Simon Philips, og da jeg ikke er nogen af delene, tror jeg ikke det er noget jeg vil begive mig ud i... ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du ikke kan slappe af når du spiller, så ligger en meget stor del af problemet der vil jeg tro.

 

Jeg begyndte at få ondt i min øvre ryg når jeg øvede, og tænkte at det ikke var fordi at jeg ikke var stræk nok da dyrkede en masse crossfit og cyklede meget på det tidspunkt. Jeg gik til fys og det viste sig at jeg holdte vejret når jeg spillede pga. Koncentration samt havde/har en tendens til at trække mine skuldre op mod ørerne.

Fordi at jeg holdte vejret, gjorde det at mine mavemuskler blev inaktive og min øvre ryg istedet forsøgte at kompensere = ondt i ryggen. Jeg fik nogle øvelser hos hende (var der 3 gange tror jeg) og så betalte jeg for et træningspogram hos en personlig træner hun arbejde sammen med. I. De sidste par uger har jeg ikke fået ondt i ryggen på samme måde og min krop fungerer som den skal - altså ingen muskler har overtaget funktionen fra muskler som er inaktive.

 

Hvordan er din vejrtrækning?

Link til kommentar
Del på andre sites

Umiddelbart trækker jeg vejret normalt når jeg spiller, men det med at trække skuldrene op til ørerne, har jeg også en tendens til, hvilket jeg også prøver at fokusere meget på at lade være med.. Jeg har også fået mange øvelser af min fysioterapeut, og det har hjulpet en del, men det er efterhånden et tilbagevendende problem, og jeg tror som udgangspunkt det har med min holdning at gøre..

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er en udbredt misforståelse at flere muskler alene løser problemet. Dermed ikke sagt at det ikke er fornuftigt at træne sin krop, men nøglen til at spille afslappet er at være afslappet. Det kan læres, men det kræver tålmodighed og målrettethed.

 

Jeg købte selv et ryglæn til min stol, men har aldrig brugt det. Du har ikke brug for et ryglæn til at sidde rigtigt, med mindre du har medfødte skavanker. Brug hellere pengene på noget Alexanderteknik e.l., det vil løse problemet definitivt.

 

Derudover skal du nok overveje hvor lang tid ad gangen du sidder ned når du øver. Stil et ur til at ringe hvert kvarter, og rejs dig så og ryst kroppen igennem, lav englehop, armbøjninger eller gå lidt rundt så kroppen får lidt afveksling i nogle minutter.

 

Din siddeposition: mange placerer pedalerne forskelligt ift. kroppen, typisk med hihatten tættere på sig selv end stortrommepedalen. Hvis du også gør det, så prøv at rykke rundt så du har lige langt til begge pedaler - det forbedrer din balance.

Siddehøjden er også vigtig: hvis du sidder for lavt skal du bære vægten af dine ben, og har nærmest kun overkroppen at balancere med, og det skaber uundgåeligt spændinger i ryggen. Sørg for at have en god balance mellem benene og bagen, så kan du sidde længere og bedre.

Det kan også være en god idé at skifte mellem at spille med hælen oppe og nede på pedalerne. Det sidste giver bedre balance, fordi du har konstant kontakt med gulvet.

 

Men igen: det allervigtigste er at lære at sidde på en måde hvor din krop holder sig selv, og at lære at slappe fuldstændig af i hele kroppen når du spiller. Så får du ingen skader, og dit spil vil automatisk lyde mere afslappet og tilbagelænet. Jeg opleve selv at mange ting jeg havde kæmpet med i årevis pludselig bare faldt på plads og lød og lå rigtigt. Og dét uden at jeg overhovedet havde øvet det mere - det kom udelukkende pga. afslapning. Jeg har haft flere tilbagefald til spændinger, fordi jeg mente at det ville give et mere spændstigt og dedikeret groove. Men hver gang kommer jeg tilbage til at total afslapning er det der føles og lyder bedst.

 

Lån eller køb denne bog, det var min redning: http://kennywerner.com/effortless-mastery

 

Det er øvelserne i den der batter, ikke bare at læse den :tu:

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu kan man jo ikke træne sig til FLERE muskler ;-)

SORRY.. Ku ikk la vær..:-s

 

Ideen er at styrke de stabiliserende muskler!.. Og det virker også til at slappe mere af.. Fordi ryggen så "holder sig selv".

 

At slappe af når man spiller er seføli et MUST!.. Men det vil ALTID være en god idé med stærke støttemuskler i ryg og lænd. Det giver også bedre balance og det styrker mulighederne for fodarbejde.

 

Bruger selv stol med ryglæn og det er for mig et MUST også.. Man sidder trods alt ned i nemt 3-6 timer på en "tromme dag".

 

Køb en GOD stol.. Ikke spare der!.. Og gode stole koster altså bare 1500-2500.. Men gør det!

Link til kommentar
Del på andre sites

Umiddelbart trækker jeg vejret normalt når jeg spiller, men det med at trække skuldrene op til ørerne, har jeg også en tendens til, hvilket jeg også prøver at fokusere meget på at lade være med.. Jeg har også fået mange øvelser af min fysioterapeut, og det har hjulpet en del, men det er efterhånden et tilbagevendende problem, og jeg tror som udgangspunkt det har med min holdning at gøre..

Jeg vil vædde med du har en form for Scheuerman i ryggen (skæv ryg).. Du har PRÆCIS de samme symptomer som jeg!

 

Bedste øvelse ever:

 

Stil dig helt ret op..

Slap af i skuldre

Træk hagen helt ind så dit hovede vinkles næsten nedad.. Hagen skal helt ind..brug fingerspidserne på den ene hånd til at kontrollere i hele øvelsen at du holder hagen inde..

Nu trækker du med nakken hovedet bagover mens du kontrollerer med fingrene at hagen BLIR inde!!

 

Det gør MEGA nas!.. Når du kommer til der hvor det virkelig trækker og gør nas.. Så hold positionen i 15-20 sek..

Slap af..

Vent 10-15 sek. Og gentag så

 

Hvis du gør det bare 10 gange hver dag.. Evt 5 morgen og 5 aften så garanterer jeg at du får mindre smerter..

 

Og ja. Så SKAL du optræne bevidsthed omkring dine skuldre!! OG din hage.. Du har garanteret en tendens til at gå med hagen lidt for langt oppe OG for langt fremme også?.. Væn dig til at trække hagen lidt ind hver dag.. Med tiden vil du opnå bedre holdning

 

Kombinerer du det med afslapningsøvelser og træning af lænden så tror jeg du er frisk som en ørn om 2-3 md :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Som sagt har jeg i forvejen en Tama 1st Chair, som jeg er utroligt glad for. Tror også jeg vil investere i ryglæn til den.

 

Så vidt jeg ved, spiller jeg med fødderne i samme position, og med samme afstand. Jeg vil som skrevet tage nogle billeder og måske en video i morgen, hvor i kan se hvordan jeg sidder og spiller, og måske også et par billeder af selve setup'et fra stolens side, mht. pedal placering osv.

 

Super idé med den bog, den vil jeg prøve at undersøge, og nok også en god idé at holde pauser i øvningen! :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu skriver du, Rasmus, at du styrketræner, og så kan jeg altså heller ikke helt lade være med at spørge hvordan? Undskyld, men for de fleste mennesker, uden god teknik eller fokus på denne i opstarts-perioden kan styrketræningen vel at mærke gøre mere skade end gavn på længere sigt.

 

Hvis du på nuværende tidspunkt træner en eller flere af disse øvelser, eller af-arter af disse, så drop dem:

- Raises, af nogen form... Lateral raise, Front raise, mm.

- Pres-øvelser... Bænkpres, Skulderpres, Militær-pres, mm

 

Grunden til jeg siger sådan, er fordi jeg i virkeligheden ikke mistænker din ryg for at være synderlig skæv.. Jeg mistænker i højere grad, at dine skulderblade "vinger" ud ad - dit højre, mere end dit venstre. Det vil bevirke at din højre skulder befinder sig "højere oppe" end den venstre. Grunden til dette sker, hvilket desuden er et nærmest globalt problem for kvinder og styrketrænende unge der fokuserer for meget på brysttræning og lignende...

 

I kvinders tilfælde skyldes det svaghed i muskulaturen - grundet kvinders bryster, som altså trækker en del. I dit tilfælde mistænker jeg at dine brystmuskler simpelthen er stærkere end dine rygmuskler - særligt serratus anterior. Det er en større muskel der "connecter" den inderste del af skulderbladet med din ribben foran på kroppen. Hvis denne muskel er tilpas svag, ift. andre muskler, vil dine skulderblade altså vinge ud ad og skabe problemer.

 

Dette kan ofte ses i sammenhæng med en generelt "ind-ad-rotation" af skuldrene. Mådes hvorpå dette kan tjekkes er: Du stiller dig i afslappet tilstand, med armene ned langs siden og håndledene i den naturlige position for dig. Du placerer dernæest to blyanter i dine hænder "som små børn ville holde dem" altså som om det var en kølle, eller lign. Og så ser du hvor blyanterne peger hen. Jo mere parallelle blyanterne er ift hinanden jo bedre. Hvis vinklen er skarp er det et tegn på ovenstående - dine skuldre er ind-ad-roterede.

 

Jeg vil anbefale at gå til en fys igen med henblik på disse undersøgelser, og for at få et træningsprogram målrettet til at rette op på ind-ad-rotationen og de vingende skulderblade - det er nemlig forholdsvis ligetil, og skulle sandsynligvis gerne løse problemet - det kommer dog an på hvor skæv din ryg i virkeligheden er, eller om dette blot er en illusion, og altså også funktion af ovenstående problemer, som jeg mistænker det er.

 

Det blev en større smøre, men håber det kan bruges og du orker læse igennem det hele Rasmus. Jeg håber det går i orden for dig - jeg "døjer" selv med en "skæv ryg" - som i virkeligheden faktisk bare kan beskrives ved dårlig kropsholdning. Mine skulderblade vinger, men er ikke synderlig ind-ad-roterede, efter jeg via min bror styrketrænede målrettet for at afhjælpe det. Jeg mærker ikke noget mere.

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej, og tak for svar! I starten af min træning var jeg meget fokuseret, og læste en helt masse artikler, hvilket gør at en typisk træningsdag indebærer en brystøvelse, og 4 rygøvelser, så dette burde ikke være problemet, og min fysioterapeut siger også, at jeg har en fin holdning.. Men jeg vil helt sikkert tænke over det.

Min læge sagde, at jeg havde en lille skævhed, men at det burde kunne rettes op.

Link til kommentar
Del på andre sites

2qb9l4l.jpg

Her er et billede af mit setup fra stolens vinkel, og jeg kan godt se, at i nok har ret mht. at min hi hat pedal og stortromme pedal står lidt forskelligt, så det vil jeg lige prøve at rette op på.

Redigeret af Rasmus98
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil vædde med du har en form for Scheuerman i ryggen (skæv ryg).. Du har PRÆCIS de samme symptomer som jeg!

 

Bedste øvelse ever:

 

Stil dig helt ret op..

Slap af i skuldre

Træk hagen helt ind så dit hovede vinkles næsten nedad.. Hagen skal helt ind..brug fingerspidserne på den ene hånd til at kontrollere i hele øvelsen at du holder hagen inde..

Nu trækker du med nakken hovedet bagover mens du kontrollerer med fingrene at hagen BLIR inde!!

 

Det gør MEGA nas!.. Når du kommer til der hvor det virkelig trækker og gør nas.. Så hold positionen i 15-20 sek..

Slap af..

Vent 10-15 sek. Og gentag så

 

Hvis du gør det bare 10 gange hver dag.. Evt 5 morgen og 5 aften så garanterer jeg at du får mindre smerter..

 

Og ja. Så SKAL du optræne bevidsthed omkring dine skuldre!! OG din hage.. Du har garanteret en tendens til at gå med hagen lidt for langt oppe OG for langt fremme også?.. Væn dig til at trække hagen lidt ind hver dag.. Med tiden vil du opnå bedre holdning

 

Kombinerer du det med afslapningsøvelser og træning af lænden så tror jeg du er frisk som en ørn om 2-3 md :-)

Hov, havde helt overset dit svar... Super god øvelse, den vil jeg begynde at bruge! Mange tak

Link til kommentar
Del på andre sites

Ift pedaler: det vigtigste er at fødderne er lige langt fra kroppen, så hvis du har fødderne forskellige steder på dem kan du evt korrigere lidt for det med placeringen. Jeg har fx altid venstre fod helt oppe ved kæden på HH-pedalen, mens højre fod nogle gange kun er halvvejs oppe ad stortrommepedalen. Dog spiller jeg efterhånden meget med hælene nede, og så passer det bedst når pedalerne er lige langt fra mig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hmm, så passer det nok meget godt. Jeg spiller med hælen oppe, så hi hat'en skal nok stå lidt tættere på mig, men jeg vil lige tjekke det efter.

Redigeret af Rasmus98
Link til kommentar
Del på andre sites

Som jeg læser det, har det intet med styrketræning eller svage muskler at gøre (: Det handler om, at du har tilegnet dig en dårlig vane, en "kompensator" om man vil - en unødig muskelspænding, der kompenserer/"hjælper" dig med at spille/fokusere.

Jeg selv havde et lignende problem, bare hvor jeg spændte i højre lår når jeg øvede, og spændte i kæben når det blev svært - og det var også indøvede dårlige vaner gennem 10 år. Det, der virkede for mig, var øvning, hvor fokus var at slappe af de specifikke steder og generel afslappet holdning.

Det tager noget tid, men man kan med fokus øve det væk (:

Link til kommentar
Del på andre sites

Halløjtaler!

 

Nu ved jeg ikke meget om kroppen og muskler og træning og sådan nogle ting, men har du overvejet, om dit set-up måske kunne have en indvirkning på hvilke muskler du bruger, og hvordan din holdning bliver?

 

Nu er det jo meget individuelt, hvordan man stiller sine trommer, men kan se i din video, at du sidder meget højt i forhold til dit sæt - eller så er det i hvert fald meget lavt.

 

Jeg elsker også selv at sidde højt og skue ud over trommerne, men har på det sidste sat sædet lidt ned, da jeg følte, at det faktisk blev nemmere at slappe af, når man ikke skulle sidde og slå sig selv på lårene, og "anstrenge sig for at slappe af" :P

 

Det tager jo lidt tid at vende sig til, men synes da, det er værd at eksperimentere med :)

 

Fred i dalen!
Andreas

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu