Stol: Rund Eller Saddel?


ohm-ish

Recommended Posts

Jeg er sgu i tvivl om det bedste for mig er en rund stol eller saddel

 

Har set en håndfuld amerikanske tråde om emnet, men det er 50/50 hvad folk bruger og anbefaler

 

Så, jeg må lige høre hvad I mener?

 

Jeg vil gerne sidde stabilt på stolen, især når f.eks begge ben er løftet fra jorden, uden at miste balance (eller så lidt som muligt)

Redigeret af ohm-ish
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bruger saddel. Det passer godt til mit behov, fordi jeg sidder relativt højt og gerne vil undgå at sædekanten blokerer for blodomløbet. Hvis du sidder lavt og har undersiden af benene parallelt med sædet er det næppe så afgørende hvad du vælger. Jeg kan anbefale Roc'n'Soc med hydraulik. Den er pebret, men den holder for evigt, og så sidder man fantastisk på den.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tror jeg har det med stole som med stortrommepedaler. Kan vidst ikke helt hidse mig nok op til at kræve det bedste, for det betyder ikke så meget for mig. Tror dog jeg er mest tilfreds på en rund. Det andet bliver lidt for stol-agtigt til mig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil gerne sidde stabilt på stolen, især når f.eks begge ben er løftet fra jorden, uden at miste balance (eller så lidt som muligt)

 

Stellet bestemmer om du sidder stabilt. Et af de få steder jeg vil vælge bobbeltben. Jeg vil mene at stolesædet ikke har det store at sige i forhold til balancen (medmindre det gynger ovenpå stellet). Balancen skulle du gerne kunne holde uanset. Men hvor blødt sædet er rundt i kanten, og derfor hvor meget reel siddeareal du har betyder selvfølgelig noget. Skal du sidde længe må den jo på den anden side heller ikke være for hård...

 

Jeg sidder bedst på et alm. rundt sæde.

 

Prøv dig frem ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Stellet bestemmer om du sidder stabilt. Et af de få steder jeg vil vælge bobbeltben. Jeg vil mene at stolesædet ikke har det store at sige i forhold til balancen (medmindre det gynger ovenpå stellet). Balancen skulle du gerne kunne holde uanset. Men hvor blødt sædet er rundt i kanten, og derfor hvor meget reel siddeareal du har betyder selvfølgelig noget. Skal du sidde længe må den jo på den anden side heller ikke være for hård...

 

Jeg sidder bedst på et alm. rundt sæde.

 

Prøv dig frem ;-)

 

Ok, jeg har ellers forstået at det betyder meget hvor "støttet" man sidder i sædet, især i siderne. De fleste stole står vel fint på gulvet ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Ok, jeg har ellers forstået at det betyder meget hvor "støttet" man sidder i sædet, især i siderne. De fleste stole står vel fint på gulvet ;)

 

Jeg ved ikke om der er en ergonomisk teori omkring det, men udtalelserne er baseret på egen erfaring.

Jeg har oplevet flere, af den ene eller anden grund "vakkelvorne" stole, end jeg har oplevet stabile. Det dur bare ikke for mig.

For med den hurtighed, finesse og kompleksitet som jeg spiller, betyder minimale forskydninger i min balance at det går helt galt :P

Nej, men det forstyrre mit spil hvis stolen (eller scenegulvet for den sags skyld) sejler...

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kommer helt an på din egen røv, vil jeg sige.

Jeg er klart mest til rundt sæde, men jeg er også så smalt/spinkelt bygget, at de fleste traktorsæder er for store til at jeg kan sidde ordentligt på dem og spille - det bliver enten sådan noget lænestolsagtigt noget, eller også kommer klokketøjet til at ligge lige oven på den der bule, der oftest er på den forreste del, og det er ikke rart!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg skiftede for nogle år siden fra rundt sæde til en roc'n'soc med "sadel-formet" sæde, og jeg får aldrig en rund stol igen. Men ja, stellets stabilitet er en helt grundlæggende ting, som giver problemer.

 

Som du måske fornemmer, er det mange forskellige meninger, så du må prøve lidt forskellig og se, hvad der passer bedst til dig.

 

Off topic: Roc'n'soc er efterhånden ikke meget billigere hos Rockem end hos Modern Drums..

Link til kommentar
Del på andre sites

Stofsæde er rart hvis du skal sidde længe - det giver mindre ballesved end plastik. Kan ikke lige se hvad den du har i tankerne har, men det ligner noget plastik.

 

Du kan få en Roc'n'Soc for ikke ret meget mere hos Modern Drums:

http://shop.moderndrums.dk/category/trommestole-261/

- Hvis du køber et traktorsæde til 799 og et stel til en plov forstås. Dem med hydraulik er lidt dyrere, men også noget bedre at sidde på - efter min mening altså.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg selv foretrækker rund stol.

Jeg havde spillet med det i mange år, og købt så her for nogle år siden en saddel - jeg skulle jo have en trone!

Men jeg har aldrig fundet mig helt lige så tilpas på den som runde stole..

- Det er vel smag og behah - og vane (:

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kommer ogs¨å an på hvor langt fremme på stolen du sidder... Jeg kan fx bedst lide at sidde langt fremme på stolen, og det føles bare grundlæggende mærkeligt på en saddel, det er den jo ikke bygget til.

 

Desuden føler jeg at hydraulik ødelægger min balance... Kan ikke arbejde med en stol der gynger lidt eller hopper op og ned når jeg bevæger mig og min vægt altså ikke er konstant på stolen.

 

Jeg har en lille ussel Tama stol i "gummi-læder" med enkeltben, og minimal polstring og så en rimelig bred bygning, og kan sagtens sidde på den hele dagen... Jeg tror det er mere en vanesag end så meget andet..

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu