24" Stortromme Til Pop M.m.?


ohm-ish

Recommended Posts

Jeg kigger lidt på en 24" stortromme

Men læser mig frem til at den nok vil virke ret tung og langsom i det, og nok bedst/kun egne sig til rock og andre simple (langsomme) beats.

Kan det passe?

Eller ville jeg ku stemme den, så den er lidt snappy og også fungerer ok til pop og frække hurtige funky ting?

Ellers skal jeg nok bare have en 22"

Redigeret af ohm-ish
Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen der er flere ting i det:

 

Man kan sagtens spille pop med en 24, og man kan sagtens spille hurtigt på en 24!

 

Men du skal måske samtidig huske at en 22 virkelig også er en stor tromme. Den kan mange af de ting som en 24 kan. Det kommer dog også an på hvilken stortromme der er tale om.

 

Jeg vil vove den påstand at der er større forskel fra 20 --> 22 end der er fra 22--> 24...

Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen der er flere ting i det:

 

Man kan sagtens spille pop med en 24, og man kan sagtens spille hurtigt på en 24!

 

Men du skal måske samtidig huske at en 22 virkelig også er en stor tromme. Den kan mange af de ting som en 24 kan. Det kommer dog også an på hvilken stortromme der er tale om.

 

Jeg vil vove den påstand at der er større forskel fra 20 --> 22 end der er fra 22--> 24...

Link til kommentar
Del på andre sites

Det der med, at en 24'er er sløv og kun duer til rock er ret meget en skrøne. Der hvor jeg har fået mest ros af hele bandet (inklusiv sangerinder!) for min fremragende stortrommelyd, har faktisk været med en 24x18 på nogle Disney-ballejobs, jeg lod mig shanghaie til for nylig. Sådan som jeg stemmer, ligger en 24'er (helst x14) bare meget federe i mixet end en 22'er, hvis man spørger mine ører, og hvis man så forstår at variere sit anslag en smule, kan den rigtig meget forskelligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil våge at påstå at det alt i alt kommer an på hvordan man spiller på en 24" stortromme.

I min verden kan 24" bruges til jazz, pop, funk, rock, næsten alt med den rette teknik :-)

Om den er tung og langsom at spille med, det synes jeg slet ikke. Jeg synes den er hurtig og at der rent faktisk er flere dynamiske muligheder i en 24" end en 22". Men det er jo bare min mening :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Og så er der det med en standard køllelængde på BD-pedalen. -rammer tættere på center på en 22" end en 24", hvor den rammer under center.
Tilsvarende rammer den over center på en 20", hvorfor 22" er blevet så populær de senere år ift. fluekn** hos trommeslagere der også nørder omkring med studieindspilninger (benytter ofte dette argument for BD-valg)..

Men vil tilslutte mig Mads i at forskellen er større fra 20-22 end 22-24..

=22"eren er et rigtig fornuftigt 'all around' valg, der går rigtig fint til både pop, men som også kan levere det tunge boost i en rocksammenhæng.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil våge at påstå at det alt i alt kommer an på hvordan man spiller på en 24" stortromme.

I min verden kan 24" bruges til jazz, pop, funk, rock, næsten alt med den rette teknik :-)

Om den er tung og langsom at spille med, det synes jeg slet ikke. Jeg synes den er hurtig og at der rent faktisk er flere dynamiske muligheder i en 24" end en 22". Men det er jo bare min mening :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Og så er der det med en standard køllelængde på BD-pedalen. -rammer tættere på center på en 22" end en 24", hvor den rammer under center.
Tilsvarende rammer den over center på en 20", hvorfor 22" er blevet så populær de senere år ift. fluekn** hos trommeslagere der også nørder omkring med studieindspilninger (benytter ofte dette argument for BD-valg)..

Men vil tilslutte mig Mads i at forskellen er større fra 20-22 end 22-24..

=22"eren er et rigtig fornuftigt 'all around' valg, der går rigtig fint til både pop, men som også kan levere det tunge boost i en rocksammenhæng.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg lytter :)

 

Men jeg tror jeg ønsker en liidt mere snappy/punchy lyd end en 24" leverer, men med ok bund. Og ja alsidighed betyder også noget. Så er en 22" vel det rigtige for mig.

Efter hvad jeg har lyttet mig frem til på f.eks youtube, så virker en 24" altså lidt tungere i ræven (Bonham?). Men det er vel bare ud fra min personlige smag

 

Og så det med tammerne der ikke så godt kan være ovenpå en 24" (jeg vil gerne have dem ikke-så-højt), og vil gerne undgå mange stativer. Det er også noget jeg kigger på

Redigeret af ohm-ish
  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Altså snakker du om langsom lyd eller langsom respons i pedalen når du referere til Bonham? For han var jo netop en af de hurtigste med en stor stortromme, men havde ikke altid en lyd der kunne bære det. Det med højden kan blive et problem, men jeg synes du skal vide at en 24 kan skyde dine argumenter ned:)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror jeg mest mener at en 24" (for mig) måske kommer til at mangle lidt funky/snappy fokuseret lav-mellemtone punch

 

Men man ku måske stemme den en my op, og opnå det?

Redigeret af ohm-ish
Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen så har du netop selv svaret på dit første indlæg:)

 

Jeg har en vane med at rette mine kommentarer efter jeg har postet dem, så de giver bedre mening :) Se sidste linie i min sidste kommentar

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har en 24x16 yamaha Maple Custom an, og den lyder simpelthen af en million. Synes ikke den er langsommere, eller er mindre distinkt end den 22x18 i samme serie jeg har. Bare lidt dybere. På den gode måde.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ud fra dine tanker og beskrivelser så lyder det som 22" i mine ører

 

Ang langsom så er hastigheden LANGT mere afhængig af dybden end af diameter!.. En 24x14 er langt hurtigere end en 22x18!.. Men du har ret i at det tykke punchy mellemtone boost er nemmere at lave på en 22.. Og endnu nemmere på en 20"... Faktisk har jeg flere gange brugt en 20" i studiet istedet for en 22 eller 24... Den er møg nem at lave lyd på og man kan altså ikke høre om det er en 20 eller 22 i mixet..

 

En anden ting som dog er ganske lavpraktisk: en 22 er noget højere rent fysisk og gør at når man spiller uden PA så er den meget nemmere at høre for trommeslageren end en 20"!.. Så på baggear jobs hvor jeg ikke har monitor eller andet så spiller jeg normalt altid 22 eller 24... Medmindre vi snakker super stille musik.

I studiet er jeg ligeglad.. Der tar jeg det der laver den rigtigt lyd i det rum vi optager i..

Link til kommentar
Del på andre sites

Helt enig i betragtningen om at den hurtige, tætte og punchy lyd mest har med dybden at gøre. Her kan en 24" x 14" sagtens være med. I øvrigt er 22" x 14" en enormt overset storttromme IMO.

 

En 24" er også fed, fordi den kan spille relativt højt akustisk, hvilket gør den dejlig nem at høre, når man er ude at spille.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kommer nok til at få en 22 x 18"

Den sku være ret moderne basic (kittet er "standard" model)

Mon ikke den er fin til allround altmuligt, selvom 18" måske er lidt dybt?

Men dybt er vel relativt, sagde hun :lol:

Redigeret af ohm-ish
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 year senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu