Tips


jarl_1998

Recommended Posts

Mht. 14 og 16, så start med 16, og stem den så dybt som muligt, så den stadig har tone. Stram skindet så bulerne akkurat forsvinder, og fortsæt meget langsomt derfra til det lyder godt.

 

Fortsæt til 14 og stem den så den lyder godt sammen med. Både når du går fra 14 til 16 og når du slår på dem samtidig.

 

Jeg har desværre ikke nogen gylden formel, så det er bare at prøve sig frem (medmindre en anden har nogle tricks oppe i ærmet).

Link til kommentar
Del på andre sites

Stem 10 højt, så kan 12'eren stemmes mere frit.

Stem 16 dybt, så kan 14'eren stemmes mere frit.

 

Sørg for at få lige stor afstand mellem tammerne, og sørg for at det lyder godt hvis du slår på flere tammer på samme tid, eller efter hinanden. Lyder det fx godt mellem 10 og 14, 12 og 16... osv..

 

Mvh

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

 

Nej, det er at få dem til at lyde godt sammen....

 

Og det indebærer ikke at lære at stemme trommer?

 

Nå, men de to ting hænger i hvert fald sammen hos mig. Jeg stemmer altid 16" gt før 14 " gt og herefter 12" tam. På den måde, synes jeg de lyder bedst.

Link til kommentar
Del på andre sites

At stemme i kvarter har den fordel at tammerne ikke kommer til at stemme i en dur-eller mol-akkord i sig selv. De forhindrer naturligvis ikke at en eller flere tammer stemmer i nogle toner som passer dårligt til den toneart de såkaldte musikere spiller i, men så lyder rundgange i hvert fald ikke som akkorder.

Det er i øvrigt et passende spring hvis man - som jeg - spiller med 10", 12" og 14" tammer. Snart 15"…

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Et godt tip:

Lad være med at interessere dig for hvad vi andre mener. Find ud af hvad du synes - og fortæl os andre, at vi er nogle gamle fjolser, hvis nogen af os kommer til at ymte noget som helst kritisk.

Det er dine trommer, din lyd, og du gør alt for at få dem til at lyde så fedt, som du kan få dem til.

Så vi skal bare fucke af.....


Og i øvrigt har du jo ret godt styr på det.


Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu