Jeg Kunne Simpelthen Ikke Lade Være - Premier Elite


Recommended Posts

Nå, det er efterhånden længe siden, jeg solgte mit sidste sæt. Og jeg spiller heller ikke for tiden, jeg har ikke noget øvelokale, så det giver god mening, at jeg ikke har et sæt.

 

I går smed Nick Hopkin så et sæt på facebook, som fristede mig over evne.

 

Jeg har længe ledt efter et Premier Elite i mahogni i mine favoritstørrelser 24x14, 13x9, 16x15. Og der var det! Ovenikøbet trænger det til en kærlig hånd - coatingen var engang Polychromatic Red, nu er den bare falmet og kedelig. Men Jon har jo vist os, hvordan sådan et sæt kan komme til at se ud, hvis man piller coatingen af det og behandler det lidt pænt.

 

Det er meget leve op til, men nu vil jeg sgu prøve at lave noget, der er lige så lækkert!

 

Handlen blev gennemført på under en time, og Nick har lovet, at sættet bliver sendt i morgen, så jeg forventer at modtage det engang i næste uge - og jeg glæder mig!!

 

Nå, men det var det for nu! I får en update, når der sker noget nyt! :tu:

 

Indtil da må i nøjes med det her billede:

 

http://imageshack.us/a/img673/8208/Rz4XFa.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Tillykke med sættet. Det skal nok blive lækkert, når du får dem flået og mahognien står olieret og nypoleret... :tu:

Det ser ud til der også er en 12". Er der ingen reifer med til den?

Eller er det 13"eren der mangler reifer, og der er en 14x8 med også?

Redigeret af Henrik H.
Link til kommentar
Del på andre sites

Tak, Henrik! Det er en 14x10, og da jeg er på SU og ikke har mange penge at gøre med, fik jeg en god deal, ved kun at købe 24-13-16. Jeg skulle nok have købt den med og fået Jon til at lave den til lilletromme, men jeg havde et max-beløb, jeg måtte holde mig til - og det kunne netop nås, ved at droppe at få 14'eren med og lade Nick beholde alle skindene - det betyder også lidt for fragten.

 

Men alle reifer er der - de mangler bare på billedet. På billedet er alle t-rods på slagsiden af stortrommen er der uoriginale, men der har fået en bunke originale med i handlen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Kasper, hvad er det specielle ved lyden i sådan et Elite mahogni Premier?

 

-Ulf

Jeg har længe ledt efter et Premier Elite i mahogni i mine favoritstørrelser 24x14, 13x9, 16x15.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Puha, det er svært spørgsmål, Ulf.

 

Jeg er svært begejstret for den måde hvorpå Premiers kedler både er kontante og varme i lyden. Der er uhyggelig meget resonans og tone i de kedler, og når jeg fx sammenligner med nogle temmelig hypede amerikanske kedler, som folk betaler uhyrlige summer for, så begejstres jeg over, at Premiers kedler bare er mere klare og kontante - de er næsten umulige at få til at "mudre", selv hvis man stemmer dem dybt.

 

På trods af, at der er masser af tone og resonans, så er den 26" jeg havde, som havde samme kedelkonstruktion, men dog var i birk, nok den mest kontrollerede 26", jeg har spillet på - og det mener jeg udelukkende som noget positivt.

 

Derudover er anvendeligheden i hardwaren også et kæmpe plus. Stortrommeben, mounts til tomben - det holder bare, og det er virkelig nemt at arbejde med. Mit gamle Hamma EMI, som havde Elite-mounts, havde jeg med på rigtig mange gigs, og det fungerede bare.

 

Endelig, og ja, det er selvfølgelig en faktor, så synes jeg, at det er nogle af de smukkeste trommer, der er lavet på den tid.

 

Og så gør det jo ikke noget, at sådan et 24-13-16 ikke koster en formue.

 

Det er nok mit bedste bud på en forklaring - nogle trommer forelsker man sig bare i. Jeg er tabt til Premier Elite ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

......

 

Jeg er tabt ....

 

Ja, tabt beskriver dig vist ret godt :doo:

 

Spøg til side. Du er jo Paiste mand, så helt tabt er du vist ikke ;)

 

Det ser godt ud! Jeg glæder mig til at se hvad du får ud af det.

 

En ting jeg dog hader ved Premier i modsætning til et amerikansk mærke,(jeg vil ikke nævne navnet), er at kedlerne nærmest altid er runde og kanterne står ofte snorlige! Det gør det altså meget svært at finde argumenter imod de der gamle britiske trommer!

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak!

 

Ja, man skal lige vænne sig til, at skind bare går direkte på - og at der ikke indgår matematiske ligninger i at stemme dem.

 

Men jeg har lært at leve med det - nogle gange må det gerne være nemt.

 

Og tak, jeg glæder mig også til at se, hvad jeg får ud af det ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Altså som ejer af begge mærker vil jeg sige at jeg elsker dem begge.. Som fædre sine børn... Premier er strammere of skarpere i lyden.. Har ikke så meget mellemtone klask som L.. Til gengæld har L mere bund og dyb blød lyd som er genialt i studie og live...

 

Men ville nødigt vælge hvilket jeg skulle sælge :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Premier lyder vanvittigt godt! Har selv resonator, og blev virkelig overrasket første gang jeg indspillede med dem. De mixer nærmest sig selv. kan kun nikke genkendende til beskrivelsen kontante og varme i lyden. Den der slags varme som man ellers kun finder i Gretsch, men samtidigt er de virkelig klare i mælet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ved godt hvad jeg ville vælge :doo:

 

Én ting jeg dog ikke bryder mig om ved Premier er deres brug af gennemgående lugs på tam og stortromme og alm. lugs på gulvtam :ph34r:

 

På stortrommen ja. Men ikke på de gode gamle tomtommer fra 60erne -70erne.

INGEN andre mærker - hverken dengang eller nu - når den hardwarekvalitet til sokkeholderne. Medmindre nogen decideret har gjort sig umage med fugt og syre, så kan du som regel få kromen til at se ud som ny med en omgang pudsning, selvom den er mellem 40 og 50 år gammel.

 

Og de lyder som sagt vanvittigt godt.

 

Du må igang med sandpapir og olie, så kan de blive vildt flotte.

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Kan du ikke lide gennemgående lugs, kan du købe Projector Mk. 1 eller Soundwave. De er dog birk.

Og hvis du VIL have mahogni men ikke gennemgående lugs, så vælger du Beverley - eller, hvis du kan leve med færre lugs, Olympic.

Hvis du hellere vil have gennemgående lugs over det hele, skal du bare købe Resonator.

Så - der er næsten ingen grænser....


Selv synes jeg at de gennemgående lugs er flottest, og det er da smart at trækket ligger igennem dem og ikke gennem kedlen. På gulvtom synes jeg det er fint med de små hajtænder der......

Jeg elsker mit Beverley på grund af mahognien og den stand det er i - dejligt gulnet WMP - og fordi jeg har så mange størrelser, men kunne jeg bytte til et ellers mage Elite, ville jeg ikke tøve længe.

Og det rev virkelig i mig at sælge det sidste af de lakerede mahogni-sæt, jeg lavede.

Den der sprødhed, når man tapper med fingrene på en tynd kedel, der kun har et tyndt lag lak, ingen coating - det er altså fedt. Så det bliver et drømme-sæt, Kasper får sig her!

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Kan du ikke lide gennemgående lugs, kan du købe Projector Mk. 1 eller Soundwave. De er dog birk.

 

Og hvis du VIL have mahogni men ikke gennemgående lugs, så vælger du Beverley - eller, hvis du kan leve med færre lugs, Olympic.

 

Hvis du hellere vil have gennemgående lugs over det hele, skal du bare købe Resonator.

 

Så - der er næsten ingen grænser....

 

 

Selv synes jeg at de gennemgående lugs er flottest, og det er da smart at trækket ligger igennem dem og ikke gennem kedlen. På gulvtom synes jeg det er fint med de små hajtænder der......

 

Jeg elsker mit Beverley på grund af mahognien og den stand det er i - dejligt gulnet WMP - og fordi jeg har så mange størrelser, men kunne jeg bytte til et ellers mage Elite, ville jeg ikke tøve længe.

 

Og det rev virkelig i mig at sælge det sidste af de lakerede mahogni-sæt, jeg lavede.

 

Den der sprødhed, når man tapper med fingrene på en tynd kedel, der kun har et tyndt lag lak, ingen coating - det er altså fedt. Så det bliver et drømme-sæt, Kasper får sig her!

 

Jon

 

 

 

Misforstå mig ikke. Jeg ELSKER gennemgående lugs! Der findes næsten intet pænere end et Rec. Custom eller gammelt Artstar. Ja, eller Ludwigs Mach lugs.

 

Det er udelukkende mixet mellem brug af alm. og gennemgående jeg er imod. Det ser bare ufærdigt ud på en eller anden måde. Som om man har tænkt "Dælen dullen da også, nu er vi løbet tør. Vi bruger hvad vi har".

 

 

På stortrommen ja. Men ikke på de gode gamle tomtommer fra 60erne -70erne.

INGEN andre mærker - hverken dengang eller nu - når den hardwarekvalitet til sokkeholderne. Medmindre nogen decideret har gjort sig umage med fugt og syre, så kan du som regel få kromen til at se ud som ny med en omgang pudsning, selvom den er mellem 40 og 50 år gammel.

 

Og de lyder som sagt vanvittigt godt.

 

Du må igang med sandpapir og olie, så kan de blive vildt flotte.

 

Jeg tror ikke helt jeg forstår dit indlæg? Jeg har på intet tidspunkt sat spørgsmålstegn ved kvaliteten af hardwaren.

 

Jeg skal da være den første til at indrømme, at de britiske firmaers hardware SOM REGEL er de amerikanske mærker langt overlegne! Men det er ikke det mit indlæg handler om. Det handler udelukkende om det kosmetiske i brugen af gennemgående/alm lugs.

Link til kommentar
Del på andre sites

Selvom midlerne ikke er store for tiden, og selvom jeg hverken har band eller øver, så tror jeg også, at der er ret stor sandsynlighed for, at jeg beholder det, når det er færdigt - for det kunne virkelig godt blive et ægte drømmesæt!

 

Det fede ved det projekt du skal i gang med er at du har tænkt dig at oliere. Det koster ikke mange basseører i forhold til f.eks. at coate. Så du har mulighed for at holde omkostningerne nede.

 

Jeg er selv i gang med et gammelt Ludwig. Og selv med den billige coating jeg har valgt, så kommer det til at koste 3 urokser og en grillet kakadue. Du har så den fordel, at Premiers yderlag langt oftere er super pænt. Ludwigs ligner jo ofte, hvis ikke altid, noget der er lavet af en stiv jyde i træsløjd-timerne.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil bare indsparke: få det renset ned først.. Så kan du hurtigt se hvad der er muligt.. Det er set at mahogni er groft i strukturen og så er lak ret svær at lave pænt.. Osv.

 

Bare klø på.. Og billeder seføli!.. Mobilos ved siden af og så igang :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for indspark, Henrik - det var et godt et; vi starter fra starten, og så ser vi! :tu:

 

Og ja, jeg har lovet mig selv, at der bliver taget en masse billeder af processen. Jeg glemmer det altid, fx med motorcyklen - NU vil jeg huske det! Må hellere bruge kameraet. Når man har noget, der tager bedre billeder end en iPhone 4S, så kan man lige så godt bruge det :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak, August! Jeg føler mig ret sikker på, at du har ret - de to Premier Elite, jeg tidligere har ejet, var jeg ihvertfald rigtig glad for!

 

Og ift. diskussionen om Ludwig (there, I said it), så skal det jo siges, at jeg kun har ejet ét af dem - det var i stål og lød glimrende! Jeg synes, de træ-sæt, jeg har spillet på, var for bløde i lyden - og havde tendens til at mudre. Men nogle siger, at de bare skal stemmes godt op, og det gør jeg jo alligevel. Ikke desto mindre er jeg begejstret for, at Premier oftest kan købes til det halve :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu