Lang Seiding Lyd!


jarl_1998

Recommended Posts

Hej

 

Hvordan slipper jeg for denne lange seiding lyd ?

 

Den skal bare være kort, og trommen skulle gerne være stemt.

 

https://soundcloud.com/oliver-aasholm/tama-lilletromme/s-HgnK1

 

Håber I kan hjælpe, har prøvet mange ting efterhånden..... :-)

 

Ligemeget hvormeget jeg strammer seiding-systemet er der lang seiding lyd! :-)

 

- Oliver

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes nu også den lyder ganske fint - jeg tror måske nærmere problemer er, at der er et misforhold mellem din idé om hvordan din snare skal lyde ud fra hvordan snare lyder på indspilninger og hvordan en snare reelt luder rent akustisk.

Redigeret af Mathias Jensen
Link til kommentar
Del på andre sites

Den står som en lilletromme normalt står, og seidingen er 6 måneder gammel.

 

- Oliver

Jeg mener, om seidingen er skævt monteret?

Prøv evt en anden seiding. Kan ske at den du bruger nu, har en eller flere dårlige tråde, som sidder mere løst end de andre...

Redigeret af Dan "Due" Jensen
Link til kommentar
Del på andre sites

Seidingen kan sagtens være monteret forkert - det er ikke så ligetil som man skulle tro..

 

 

Prøv at klippe nogle af strengene af, ligesom Gavin H:

 

https://youtu.be/AxSHmg5Nkf8?t=1m46s(jeg ved godt at han snakker om snare-buzz fra andre instrumenter, men det giver altså en ret snappy seiding-lyd).

 

 

Redigeret af Lause
Link til kommentar
Del på andre sites

Det er ikke nødvendigvis seidingen som du skal arbejde med. Seidingen gør principielt bare hvad trommen be'r den om. Slå seidingen fra og stem lilletrommen til en kortere/tørrere/renere/whatever lyd. Tjek med seiding på igen for hver stemning.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har lige haft samme problem med en af mine lilletrommer. På den var seidingen monteret med snore, og det viste sig at den var en lille smule skæv efter at jeg for nylig skiftede bundskind på trommen. Det lykkedes mig at få den trukket lige igen ved bare at mosle seidingen en smule, og nu lyder den godt og tørt igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vil ikke anbefale et tykkere bundskind.. det gør blot at seidingen SLET ikke er sensitiv.

 

Jeg ville måske i virkeligheden prøve at strammebundskindet endnu mere, og så løsne topskindet, for at beholde et lign. pitch på trommen. Desuden sørg for at begge skind stemmer hundrede procent.

 

Prøv desuden at stram seidingen på den rigtige måde. Den ene side (hvor du slår seiding til og fra) strammer grovere end den anden side. Altså find et punkt hvor du næsten er hvor du vil være med sensitivitet og klar resten fra den anden side. Evt mærk efter: Er seidingen lige stram i hver side af de to systemer? Stram evt. så i den side der er løs.

 

Hvis IKKE dette afhjalp problemet - så ville jeg prøve at løsne skruerne omkring seidingen på bundskindet - altså de 2 lugs i hver side der er på hver side af systemet. Dette snakker Jojo Mayer en del om. Dette kan muligvis hjælpe.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det er det værste eller bedste råd men, Prøv en dæmpe ring (O-ring) inde i trommen, så den ligger på underskindet. Det hjalp mig med en tromme der var svær at styre og havde for meget "efter buzz", uanset hvordan jeg stemte den.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu