Roskilde, Heavy Og Lyd


Jonas Haaf

Recommended Posts

Jeg oplevede en del koncerter på Roskilde.

 

Fælles for størstedelen af dem var, at lydniveauet var latterligt højt. Faktisk så højt at man ikke kunne høre musikkens blanding, men bare en masse larmende lyde i forskellige frekvenser.

 

Jeg synes også tit, at trommelyd på større scener er forfærdeligt, her inklusiv på Roskilde.. Det lyder ikke som rigtige trommer men som El-pads med skrattende moduler...

 

Paul McCartney havde undtagelsesvis god lyd meget af tiden set bort fra et par enkelte smuttere.. Lyden var ikke for høj, hvilket netop gavnede helheden, og den måde musikken blandede på.

Abe Laboriel Jr - der iøvrigt spillede og sang formidabelt - havde lækker trommelyd.. Muligvis fordi trommerne lå i et tilpas lydniveau.

Link til kommentar
Del på andre sites

Har ikke været der selv i år, men set en del i tv (som at være der selv...? Nej :-() Men jeg går ud fra at det er den direkte lyd der er på optagelserne, og det har sgu ikke været imponerende... De koncerter jeg har set har dog ikke været specielt imponerende heller... Måske jeg er mere egnet til Tønder eller Skagen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Lyd til Heavy Metal?

Er det ikke meningen at guitarerne skal overstyre, sangeren skal growle uforståeligt, bassen skal buldre derude af og det metalliske skal femhæves i trommelyden,

Med andre ord det hele skal tordne frygtindgydende grimt og skræmmende - så er det ikke lidt af en antagonisme, at bede om vellyd til en heavy koncert??

Link til kommentar
Del på andre sites

Lyd til Heavy Metal?

 

Er det ikke meningen at guitarerne skal overstyre, sangeren skal growle uforståeligt, bassen skal buldre derude af og det metalliske skal femhæves i trommelyden,

Med andre ord det hele skal tordne frygtindgydende grimt og skræmmende - så er det ikke lidt af en antagonisme, at bede om vellyd til en heavy koncert??

 

Ok far...

 

Sikke en gang vrøvl.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej venner.

Læg venligst mærke til spørgsmål tegnene i mit indlæg.

Jeg spørger fordi, at jeg hver gang forsøger at give Metal en chance, får det lige som Jonas H: Jeg bliver så træt, at jeg ikke bare går, men løber min vej, meget langt væk.

Så tag det som en opfordring til, at fortælle og definere hvad god heavy lyd går ud på??

Her er en eller andens top 10: https://www.youtube.com/watch?v=I3XomoATD9k

Link til kommentar
Del på andre sites

Heavy (metal, punk, rock osv.) Er hurtigt, højt og ofte med distortede guitarer.

 

Netop derfor er det så vigtigt at lyden står klart og veldefineret. Når man har 2-3 distortede guitarer, en hurtig, og måske distortet, bas, en trommeslager med dobbelt stortromme og en bækkenskov og en kraftfuld forsanger, så kræver det sin tekniker at skabe et nuanceret og skarpt lydbillede, med plads til alle instrumenter.

 

Definitionen på god lyd er vel ikke så forskellig mellem de forskellige genrer. Uanset om det er heavy, klassisk, pop eller jazz, gælder det vel om at alle instrumenter er tydelige i lydbilledet og det fungerer dynamisk. Netop dynamikken er nok det punkt hvor heavy musikken er mere tilgivende end andre. For mig kommer det i hvert fald i anden række.

 

For at opsummere: Veldefinerede instrumenter der hver især kan høres i mixet, og ligger godt sammen, samt en tydelig og gennemtrængende vokal.

 

Det er i hvert fald mine umiddelbare tanker om det.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Ofte virker det som om, at nogle lydfolk mener, at bare der er bund nok, så er det fedt.

Man kan "mærke" musikken, men alle nuancer drukner i rumlen fra bundkasser presset til det yderste.

 

 

 

Og der er vel også tendens til at metal er dybt tonemæssigt, og i mange tilfælde stemt endnu længere ned end "normalt". Jeg tænker at tone-spektret måske ikke er helt så bredt og instrumenterne nærmest falder over hinanden i den dybe ende/mudre. Man skal sikkert være ret godt i synk med bandet (udstyr og indstillinger) som lydmand, for at lydbilledet kan nærme sig noget der ligner studielyden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Heavy (metal, punk, rock osv.) Er hurtigt, højt og ofte med distortede guitarer.

 

........ Når man har 2-3 distortede guitarer, en hurtig, og måske distortet, bas, en trommeslager med dobbelt stortromme og en bækkenskov og en kraftfuld forsanger, så kræver det sin tekniker at skabe et nuanceret og skarpt lydbillede, med plads til alle instrumenter.

Distortion med distortet distortion, dobbelt stortromme under en bækkenskov og fuld kraft på sangen.

 

Undskyld, men Pickles indlæg ligner da næsten mit satiriske indspark ;-).

 

Distortion betyder jo forvrængning, og i praksis laves det ved, at man skaber/tilføjer høje frekvenser ved at processere grundlyden.

 

Når alle instrumenterne er forvrængede, og får tilføjet skarpe diskant lyde, så det er da noget nær en umulig opgave for en lydmand, at få skabt gennemsigtighed i lydbilledet.

 

Måske ville det hjælpe lidt, hvis alle musikerne ikke skruede op til 11 inden lydprøven.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Distortion med distortet distortion, dobbelt stortromme under en bækkenskov og fuld kraft på sangen.

 

Undskyld, men Pickles indlæg ligner da næsten mit satiriske indspark ;-).

 

Distortion betyder jo forvrængning, og i praksis laves det ved, at man skaber/tilføjer høje frekvenser ved at processere grundlyden.

 

Når alle instrumenterne er forvrængede, og får tilføjet skarpe diskant lyde, så det er da noget nær en umulig opgave for en lydmand, at få skabt gennemsigtighed i lydbilledet.

 

Måske ville det hjælpe lidt, hvis alle musikerne ikke skruede op til 11 inden lydprøven.

 

 

 

Nej

Link til kommentar
Del på andre sites

Det handler om lydmandens evne synes jeg...forskellen på at lave lyd på en klub vs. en festival

jeg oplaver at det næsten er enten eller...

 

det er ikke så meget et roskilde problem...

 

I de senere år er musikudstyr blevet billigere, ligeledes lydudstyr...så mange kalder sig musikkere, og mange mener de kan lave lyd.

 

Hvor mange kan ikke skrive under på at ankomme til et spillested for at blive mødt af stedet lydmand, og efter en end lydprøve at man tænker det skal nok blive "sjovt"

og sjovt at vi er det første band han/hun nogensinde skal lave lyd på... og efter endt koncert får at vide at det han han/hun da gjort i mange år efterhånden.

 

Så det er nok mere noget at ta ens job/hobby alvorligt.

 

i kilippet er alt højt, men lyder lækkert, så det kan lade sig gøre.

 

 

Jesper

Link til kommentar
Del på andre sites

Distortion med distortet distortion, dobbelt stortromme under en bækkenskov og fuld kraft på sangen.

 

Undskyld, men Pickles indlæg ligner da næsten mit satiriske indspark ;-).

 

Distortion betyder jo forvrængning, og i praksis laves det ved, at man skaber/tilføjer høje frekvenser ved at processere grundlyden.

 

Når alle instrumenterne er forvrængede, og får tilføjet skarpe diskant lyde, så det er da noget nær en umulig opgave for en lydmand, at få skabt gennemsigtighed i lydbilledet.

 

Måske ville det hjælpe lidt, hvis alle musikerne ikke skruede op til 11 inden lydprøven.

 

 

Jeg tror vi har forskellige definitioner af vellyd, hvilket jo er naturligt nok, men hvis jeg skal være ærlig, så synes jeg du fremstår som værende fordømmende og hoven. Vi deler ikke musik- og lydidealer, men du efterspurgte en definition på god heavylyd, og jeg kom med min inklusiv de præmisser der nogle gange vanskeliggør det.

 

Faktum er at lydidealet inden for de hårdere genrer oftest er distorted, og ligger i et lavere register, og jeg tror at både Jonas Haaf, KalEl og Jesper Pingel er inde på noget af det rigtige. De dybere toner er vanskeligere at kontrollere, men det kan lade sig gøre, hvis man har den rigtige mand bag pulten.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er desværre sådan at musikerne skal være lige så aktive i at angribe problemet som lydmanden. Bruger guitaristen nogle pedaler der gør at frekvenserne overlapper nogle af bassens, vokalens eller lign? I så fald vil man som lydmand skrue ned for guitaren så vokalen står skarpere. Hvad hvis det gear de arbejder med ikke er kendt (eller lort)? Ny mixer, analog, digital, dårlig front, dårligt baggear, whatever.

 

Man kan håbe på de fleste lydmænd på Roskilde arbejder logisk. Men når de står bag pulten, så er det altså begrænset hvad der kan gøres. De kan styre dynamik, og på den måde skabe klarhed i lydbilledet. De kan fjerne nogle specifikke frekvensområder som skaber problemer via. EQ, eller lign. Men har man ikke haft en tilstrækkelig lydprøve med bandet - er presettet blevet slettet eller lign - samt ovenstående... så er det fandme også svært.

 

Bandet har lige så stor del i at skabe klarhed i lydbilledet live. I studiet kan alle bands jo fungere fint, man har flere timer og dage til at justere på en bestemt guitarlyd så frekvenser indbyrdes ikke forstyrrer hinanden. Man har tid til at arbejde med dynamik, og vedkommende der mixer har fået instrukser og information. Jeg er ret sikker på, at det er noget andet, især på de mindre scener på Roskilde. Lydmanden ved måske ikke hvordan musikken helt præcist skal lyde, og musikerne kan heller ikke høre hvordan det lyder ude foran scenen. Det er altså begrænset hvor meget dialog der foregår.

 

Det nytter ikke at alle i bandet har fundet deres "egen" lyd på et givent instrument, hvis det slet ikke spiller sammen.

 

Bortset fra ovenstående, så er det jo bare generelt svært at lave lyd udendørs.

  • Upvote 2
Link til kommentar
Del på andre sites

Lige mine ord :-).

Det er jo også det der kendetegner den gode lyd på Jesper P's video klip - At alle instrumenterne lyder forskelligt. De ligger så at sige på hver sin hylde, både klangmæssigt, melodisk og rytmisk. Så allerede inden lydmanden kom på banen var der tænkt over instrumentering og rollefordeling.

Her mener jeg virkelig, at mange folk i metal branchen har meget at lære. Der er alt for meget musik, der bare bliver spillet efter devisen højere, hurtigere og heftigere. Hvis det er der man begynder, så kan selv Flemming Rasmussen ikke stille noget op.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu