Hvilken Takt Art Går Sangen I?


MortenA

Recommended Posts

Hejsa

 

Jeg kan godt tælle takter, og ved godt hvad forskellen er på 4/4 og 4/8, når det skal spilles på trommesættet. Men når jeg hører en sang i radioen. Hvordan ved jeg så, om den kører i 4/4 eller 4/8 eller andet? Skal jeg lytte efter trommerne eller...?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Morten,

 

Prøv at finde noderne til noget musik du lytter til. Så kan du hurtig se om det er i en af de almindelige takter som 2/4, 4/4, 6/8, 3/4 eller de mere skæve såsom 5/4, 9/8, 7/8 etc og hør så musikken og sammenlign med taktarten eller noderne (hvis du læser noder). Man kan ofte høre på basgangen om det f.eks. er 2/4 eller 4/4. Dvs. skiftes der mest 'til noget nyt' efter 2 eller 4 taktslag.

 

Men det er ikke let -man kan f.eks godt spille 4/4 trommer hen over en 6/8 basgang og så er der musik, hvor der er kontrapunkt mellem musikken og trommerne - f.eks. Led Zeppelin's Kashmir, hvor Bonzo bruger fill-in's til at aligne trommerytmen hist og her i melodien.

 

Min erfaring er dog, at det kommer med erfaringen og til sidst er det ikke noget man tænker over - man ved det bare.

 

Prøv at starte med at tælle simple takter i 4/4 først med fjerdedels noder og derefter ottendels og sektendedels:

 

4/4: tæl bare 1,2,3,4 - 2,2,3,4, - 3,2,3,4 - 4,2,3,4 - 5,2,3,4 (så tæller man også antal takter inden skifte til f.eks. b-stykke, chorus, fill-in etc.)

 

8/4: en-og-to-og-tre-og-fire etc.

 

16/4: en-så-og-så-to-så-og-så-tre-så-og-så-fire-så-og-så

 

Det sidste fif lige nu er altid at starte en selv-øver op med simpel two-on-the-floor for at sikre et nogenlunde taktfast øre. Dvs. storetromme på 1 og 3 lilletromme på 2 og 4 highhat på 1,2,3,4. - ikke højere end 120 BPM

 

Cheers, Palle

Link til kommentar
Del på andre sites

Det hedder taktart, ikke takt art. Undskyld, men jeg kan ikke lade være...

 

Nå, men jeg er aldrig stødt på noget, der var skrevet i 4/8. Derudover er det ikke svært at kende forskel på taktarter men ret besværligt at forklare på skrift. Har du en trommelærer?

Link til kommentar
Del på andre sites

99,9% procent af al moderne vestlig musik er skrevet eller kan tælles som 4/4. De fire slag er typisk markeret af stor- og lilletromme, og ofte også af hihatten. Prøv at tælle til de sange du vil afkode - hvis du på ingen måde kan få det til at passe med 4 er det måske noget andet. Sting har fx. skrevet nogle ret så gode sange i sjove taktarter som 5/8 og 7/8, men det hører altså til sjældenhederne. Desværre, vil nogle af os mene :hmm:

Hvis du er stødt på nogle specifikke sange som ikke passer med 4 kan du jo linke til dem herinde, så er der sikkert én af os som gerne byder ind med hjælp. Vi er jo i Danmarks flinkeste forum :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

En sang der går i 4 (hvor du tæller 4 slag inden 1 slaget kommer igen) kan i princippet både være 4/4, 4/8 eller 4/16. Det er ikke lyden af sangen der ændrer sig når man går fra den ene tælling til den anden, det er måden det er noteret på der ændrer sig.

 

Når du siger at du godt kender forskellen på at spille 4/4 og 4/8 på et sæt, så lyder det, med al respekt, som om du har misforstået konceptet lidt. Kan vi få dig til at forklare din opfattelse, så vi kan få rettet op på de ting du muligvis har misforstået?

 

Jeg kan i hvert fald sige at når jeg spiller uden noder, bekymrer jeg mig aldrig om om jeg spiller i X/4, X/8 eller X/16. Jeg tænker kun på hvor mange jeg skal tælle til før der starter en ny takt. Og når jeg spiller med noder, tænker jeg heller ik så meget over det. Kun når jeg skal finde ud af hvordan min dirigent dirigerer, men det giver tit sig selv i musikken. Og så bekymrer jeg mig ikke over det.

Har enkelte gange oplevet af et stykke gik fra 4/4 til 3/2 og så skal man til at tænke, men det er kun noget jeg er stødt på i den klassiske verden og ikke noget jeg ville bekymre mig om i den rytmiske.

 

Morale: det er meget bedre at lytte end at tænke ;)

  • Upvote 2
Link til kommentar
Del på andre sites

Skb:

 

En sang der går i 4 (hvor du tæller 4 slag inden 1 slaget kommer...

 

Jeg forstår godt, hvor du vil hen. Synes dog netop det er vigtigt at vide, om en sang går i 2/4, 4/4, 16/4 eller andet, da man ellers ikke kan tale takter, når man i et band gerne vil kunne snakke udfra det. For eksempel: "Der er break efter to takter vers."

 

Og at spille forskellen (4/4 og 8/4) på trommerne men jeg rytmer - på highhat: 1-2-3-4. Eller: En-og-2-og-3-og-4 :)

Redigeret af MortenA
Link til kommentar
Del på andre sites

SKP:

 

En sang der går i 4 (hvor du tæller 4 slag inden 1 slaget kommer...

 

Jeg forstår godt, hvor du vil hen. Synes dog netop det er vigtigt at vide, om en sang går i 2/4, 4/4, 16/4 eller andet, da man ellers ikke kan tale takter, når man i et band gerne vil kunne snakke udfra det. For eksempel: "Der er break efter to takter vers."

 

Og at spille forskellen (4/4 og 8/4) på trommerne men jeg rytmer - på highhat: 1-2-3-4. Eller: En-

 

En sang der går i 4 (hvor du tæller 4 slag inden 1 slaget kommer...

 

Jeg forstår godt, hvor du vil hen. Synes dog netop det er vigtigt at vide, om en sang går i 2/4, 4/4, 16/4 eller andet, da man ellers ikke kan tale takter, når man i et band gerne vil kunne snakke udfra det. For eksempel: "Der er break efter to takter vers."

 

Og at spille forskellen (4/4 og 8/4) på trommerne men jeg rytmer - på highhat: 1-2-3-4. Eller: 1-og-2-og-3-og-4 :)

Link til kommentar
Del på andre sites

SKP: +1

Det er nemlig meget bedre at lytte end at tænke, men det er endnu bedre at vide hvad man lytter efter. Det giver altså en fordel i mit eget hovedet at jeg kan sætte det "anderledes" i system. Jeg spiller i et orkester, hvor der i øjeblikket er rigtig mange ekstra "skæve" takter proppet ind, og her er det super fedt at kunne lytte sig frem til hvad der er, så man bagefter ved hvad hulen man skal gøre ved det.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Det hedder taktart, ikke takt art. Undskyld, men jeg kan ikke lade være...

 

Får online trommeundervisning. Mener godt at jeg kan finde ud af taktarter på selve trommerne, det er mere, når jeg lytter til en sang, jeg bliver forvirret. Hvad skal man lytte efter for at finde ud af, hvad den kører i? Trommerne, bassen, guitaren?

Link til kommentar
Del på andre sites

SKP:

 

En sang der går i 4 (hvor du tæller 4 slag inden 1 slaget kommer...

 

Jeg forstår godt, hvor du vil hen. Synes dog netop det er vigtigt at vide, om en sang går i 2/4, 4/4, 16/4 eller andet, da man ellers ikke kan tale takter, når man i et band gerne vil kunne snakke udfra det. For eksempel: "Der er break efter to takter vers."

 

Og at spille forskellen (4/4 og 8/4) på trommerne men jeg rytmer - på highhat: 1-2-3-4. Eller: 1-og-2-og-3-og-4 :)

 

 

 

Får online trommeundervisning. Mener godt at jeg kan finde ud af taktarter på selve trommerne, det er mere, når jeg lytter til en sang, jeg bliver forvirret. Hvad skal man lytte efter for at finde ud af, hvad den kører i? Trommerne, bassen, guitaren?

 

Forskellen på 2/4 og 4/4 er en anden end forskellen på 4/4 og 4/8. Det er vigtig at du er opmærksom på det. Men jeg oplever stadig at det mere er et spørgsmål om at lytte. Det er forskelligt hvordan hver musiker opfatter tingene, men det er selvfølgelig rart at kunne kommunikere med sine bandmedlemmer.

 

Spiller selv i et band hvor jeg opfatter de fleste sange i 2 men keyboardisten opfatter dem i 4. Og der er MANGE breaks, så vi skal lige regne på det når vi snakker om det, men bare det at vi er opmærksomme på det gør at det ikke er noget problem.

 

Jeg vil mene at din opfattelse af forskellen på 4/4 og 8/4 er forkert. Den forskel du illustrerer er forskellen på om man spiller hihat på fjerdedelene eller på alle 8. delene. Begge eksempler er 4/4. For at få 8/4 skal du have dobbelt så mange fjerdedele i takten. Altså 1-2-3-4-5-6-7-8 (hihat på 4. delene) eller 1 og 2 og 3 og 4 og 5 og 6 og 7 og 8 (hihat på alle 8. delene. Man kan sådan set opfatte alle sange i 4/4 som 8/4, for det lyder at det samme. Det bliver bare mindre overskueligt at skrive på noder og det er det for alvor giver mening at snakke om forskellen på de 2.

 

Synes ikke der er nogen regel om hvad man skal lytte ind til for at finde ud af hvilken taktart sangen går i. Alle instrumenter skulle jo gerne markere (på den ene eller anden måde) at en ny takt starter, så i teorien burde det være ligegyldigt hvad man lyttede til.

Hvad med at du kom på nogle eksempler og så kunne vi sige hvad den gik i og hvordan vi kom frem til det?

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Morten,

 

Baseret på diskussionen vil jeg give dem ret der synes, at du skulle allierer dig med en god lærer. Jeg og sikker mange andre herinde, har haft god gavn af instruktion - både til at starte med og af og til sidenhen. Det er utrolig hvad man kan tillære sig af uvaner, som det kan være godt at få andre øjne på :)

 

Jeg ved fra andre tråde, at der er mange herinde der er kvalificeret til at give undervisning lige på det niveau man er på. Så jeg vil foreslå at browse rundt og tag fat i 2-3 stykker finde et godt match og så invester - måske ganske få timer - i at få nogle ting på plads.

 

Dbh., psimon

 

PS: Jeg underviser ikke selv i trommer, så det er ikke skjult reklame, men et velment råd.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg underviser i trommer og percussion mm. Så man er velkommen til at opfatte nedenstående, som en skjult reklame sample fra min undervisning ;-)

Forklaringen er blevet lidt lang, og er måske så grundig, at den forvirrer mere end den gavner. Men det er jo ofte sådan, at jo mere man ved, jo mere erkender man, hvad man ikke ved. Men tag en tur i rutsjebanen og prøv at hænge på.

Læg mærke til, at man angiver en taktart med en brøk. Fra skolen ved vi at brøker består af to ting, en tæller og en nævner.

Når man vil notere musik, går man altså i gang med en to trins proces.
1. Man starter med at tælle grundpulsen i rytmen, og at mærke grundpulsens underdelinger.
Det er antallet af slag, man kan tælle jævnt inden rytmen gentages, som man skriver i tælleren i vores "Musikbrøk" / taktangivelse.

2. Dernæst skal man beslutte, hvorledes man vil nævne (Eller navngive) sin grundpuls. Vil du notere grundpulsen med halvnoder, fjerdedele, ottendedele eller sekstendedele?

Her er der tale om et valg med flere muligheder. Hvad man vælger afhænger selvfølgelig af musikken, men også i høj grad af vane og tradition.

Cubansk salsa noteredes traditionelt i 4/4 med 16dels underdeling, således at hele clavesrytmen noteredes inden for en takt. I USA hvor musikerne er vant til at spille hurtig jazz i 4/4, foretrækker de at notere den samme musik med ottendedele over to takter: Den måde at notere på kaldes Cut time, Alla Breve eller 2/2.
En samba melodi noteres typisk i 2/4, selv om rytmen går over 4 grundslag, men det skyldes at akkorderne skifter næsten i hver takt.

Rock og funk går oftest i 4/4, med 8dele eller 16dele som underdeling afhængigt af musikken.

Der er altså mange valgmuligheder. Mht. 4/8 så er det, som Mikkel S. skriver, en meget usædvanlig taktart. Ikke mindst fordi den matematisk har samme værdi som 2/4, som er meget almindelig.

Men jeg kunne godt forestille mig et stykke klassisk musik eller noget prog-rock, hvor man går fra noget langsomt 4/4 over i et stykke dobbelt tempo med hurtige akkord skift. Her ville det måske give mening, at tælle og notere det hurtige stykke i 4/8.

PS. Jeg har ikke nævnt noget om skæve taktarter og tredelte/triolbaserede rytmer, da det ikke indgik i det oprindelige spørgsmål.

Ahi na' ma'
Peter S.

Link til kommentar
Del på andre sites

Conguero - super fedt svar!

 

Morten du spørger hvordan du skal tælle en sang du hører i radioen. Jeg synes det er fint, men ikke vigtigt, at gøre sig bevidst om taktart - det kan ikke gøre skade. Her har vi jo også et godt svar på det. Men som SKP også skriver, er det vigtigt hovedsageligt at bruge ørene til at spille musik med - og her tænker jeg især også kun at bruge ørene når du lytter til musik ;-) og det gælder også det du hører i radioen.

Så mit personlige svar til dit egentlige spørgsmål "Men når jeg hører en sang i radioen. Hvordan ved jeg så, om den kører i 4/4 eller 4/8 eller andet" - Det er ikke vigtigt at tænke over når du lytter til det. Noder og takter er noget vi bruger til at kommunikere musik med, ikke noget der gør en til en bedre eller dårligere musiker, når det drejer sig om bare at spille.

 

Dog synes jeg som professionel musiker det er vigtigt at sætte sig ind i, i visse sammenhænge kan det være forventet af en, at man har kendskab til noder og taktarter. Så super fedt spørgsmål, og brug endelig noget tid på at nørde det. Men lad være at brug din energi på det når du sidder i et lunkent øvelokale eller spiller et job i en eller anden tilrøget bar :-)

 

Håber det kan bruges!

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu