Seiding Montage Problemer..


Brugeren10

Recommended Posts

Hej.

 

Jeg har lige shinet min snare op med nye top og bundskind samt ny 20 strengs seiding fra Puresound.

 

I og med at det er min første gang ud i skiftning af seiding, volder den mig desværre lidt montage problemer.

Strengene "flyder" så at sige, over skindet når seidingen slås til, hvilket betyder, at nogle af strengene vibrerer i op til 8-10 sekunder efter hvert slag - hvilket den ikke gjorde med den gamle originale seiding.

 

Jeg synes efterhånden, jeg har prøvet lidt af hvert, men uden noget held.

Jeg har prøvet at montere seidingen stramt ude i siderne, hvilket absolut ikke gjorde det bedre. Og jeg har også prøvet at lade den side "løst" ude i siderne, hvilket gør at nogle af strengene som sagt, stadig ikke har fuld kontakt med bundskindet, når seidingen slås til.

 

 

- Jeg håber, I evt. har lidt råd og vink til hvordan man monterer en seiding rigtigt :-)

 

 

De Bedste Sommer Hilsner

Anders, Brugeren 10!

Link til kommentar
Del på andre sites

Vender den rigtigt? Metallet som strengene er fastgjort til må ikke ligge mellem skind og strenge... Hvis du forstår. Det vil resultere i at strengene ligger 1 mm ca fra skindet. Så bare vend den om og genmonter :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror seidingen er for lang til din tromme.. Det ser ud som om. Billede kval er ikke helt i top.. At endepladerne næsten hviler på kanten af trommen?.. Endepladerne skal være HELT fri af kanterne. Går de bare en smule ind over så vil seidingen ikke lægge sig mod skindet som den skal.

 

Et mindre sløret closeup foto af kanten af trommen og seiding endestykket kan afgøre den sag.. Men er ret sikker ud fra de fotos der, at den er for lang.. Puresound laver mange modeller og måske du har fået en special model som ikke passer.. Hvis du har den gamle endnu så prøv evt. At sammenligne længden?.. Selv 5 mm gør en stor forskel!

Link til kommentar
Del på andre sites

... Husk også, at bundskindet skal spændes pænt hårdt op - for mit vedkommende noget mere end jeg troede! Ellers lyder seidingen lidt som du har beskrevet. Vh. Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tog et smut om forbi Slagtøj Centeret hvor jeg købte de nye dele, for at høre deres bud på hvad der kunne gøres.

Og jeg må jo erkende at svar nr. 12, bruger JBJ havde ret i, at bundskindet skulle stemmes noget højere op, dog ikke de to skruer i hver side omkring seidingen som blev stemt noget ned. Selve længden på seidingen mente de passede perfekt til. Så det var altså blot en højere stemning, end jeg lige umiddelbart troede, der gjorde udslaget for at seidingen nu sidder perfekt på.

 

- Det kan absolut høres, at den er shinet op, og stemt som den skal! Dejligt! Og skud ud til Slagtøj Centeret for kanon god service! :cigar:

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok

 

Super.. forstod ellers på dig at den var stemt meget op.. Ellers havde det været mit første svar.. Bunden godt op og to skruer ved siden af seidingen 1/4-1/2 omgang tilbage. Min standard metode

 

 

Mener nu stadig at den er på grænsen i længden.. Men så længe den sidder præcist nok så går det vel..

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Og ja.. Bunden skal meget op.. Faktisk er tonen næppe meget over slagside men der er ofte en ret dominerende overtone i bundskind som gør at det kræver en del erfaring at høre hvilken tone bunden rent faktisk er stemt i.. Og da man normalt kun kan bruge fingre til at tappe på bunden (fod at undgå buler) så er det ikke nemt :-/

 

Man kan dog næsten ikke stemme bunden for højt.. Altså sådan generelt set.. Naturligvis ikke så højt så skindet bliver trukket skævt :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Troede også at den var stemt højt nok, men åbenbart ikke nok :hmm:

Man lærer noget nyt hver dag. Nu er det også første gang, at jeg har skiftet seiding og bundskind på en snare, så nu ved jeg da hvordan det gøres fremover.

 

Jeg kan som ekstra info også sige, at den nye og gamle seiding er lige lang.

 

Takker for alle de gode råd og vink! De er nu taget til efterretning!

Link til kommentar
Del på andre sites

Tillader mig lige at komme med et bonus-spørgsmål: Hvis man har med en tyk kedel at gøre (Pearl Reference f.eks.) kan det så være smart at købe seidingen en størrelse mindre for at undgå kontakt med kedlen, eller vil det dræbe skindet?

Link til kommentar
Del på andre sites

Problemet opstår når seidingen rører kedlen.. På de tykke trommer er snare bed normalt skarpt på kanten?.. Og derfor sker der ikke det store ved det

 

Grunden til at jeg nævnte det her var at kanten så medium flad ud og samtidigt var der de nævnte problemer og seiding endestykkerne så ud som om hjørnerne kunne komme til at røre ved apex på kanten (anlægsfladen) og dermed give raslen fordi den ikke kan hvile på skindet korrekt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Problemet opstår når seidingen rører kedlen.. På de tykke trommer er snare bed normalt skarpt på kanten?.. Og derfor sker der ikke det store ved det

 

Grunden til at jeg nævnte det her var at kanten så medium flad ud og samtidigt var der de nævnte problemer og seiding endestykkerne så ud som om hjørnerne kunne komme til at røre ved apex på kanten (anlægsfladen) og dermed give raslen fordi den ikke kan hvile på skindet korrekt.

Havde helt glemt snare bed :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu