Ørepropper


Malthe Bjerregaard

Recommended Posts

Hvis de skal bruges live:

http://www.4sound.dk/tilbehoer/earprotection/alpine-musicsafe-pro-white

 

Der er 3 forskellige filtre med.. Usynlige når de sidder i

 

Hvis du vil ha noget til øvelokalet så drop propper og anskaf nogle høreværn som disse:

 

http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Arbejdstoj-og-beskyttelsesudstyr/Oje--ore--og-andedratsvarn/Horevarn-2000016951/

 

Koster intet og får dine trommer til at lyde som om de var i studiet.. Herre cool.. Dem bruger jeg til øvere

Link til kommentar
Del på andre sites

Hmm... Jeg er så en af dem, der sværger til de formstøbte. De er dyre, men jeg er pisseglad for dem. Jeg har dog ikke prøvet de der fra drum squad. De ser spændende ud.

 

Jeg kunne aldrig aldrig aldrig finde på at spille med sådan nogle håndværkerhøreværn.

 

Jeg har 15db-filtre i mine.

http://www.4sound.dk/tilbehoer/earprotection/audiovox-formstoebte-oerepropper-9-db-filter

 

Mikkel

Link til kommentar
Del på andre sites

Hmm... Jeg er så en af dem, der sværger til de formstøbte. De er dyre, men jeg er pisseglad for dem. Jeg har dog ikke prøvet de der fra drum squad. De ser spændende ud.

 

Jeg kunne aldrig aldrig aldrig finde på at spille med sådan nogle håndværkerhøreværn.

 

Jeg har 15db-filtre i mine.

http://www.4sound.dk/tilbehoer/earprotection/audiovox-formstoebte-oerepropper-9-db-filter

 

Mikkel

Hvorfor?... De lyder fedt.. Og koster ikk en dyt.. Og beskytter ørene? Jeg bruger dem også i værkstedet. Hvis de kan beskytte mod en fræser med 25-30000 o/m så er musik intet ved siden af :-)

 

Formstøbte er fine til nogle.. Helt sikkert. Jeg kan ikke bruge dem. Tar al bund og fylde i lyden siger mine ører.. Det er nok meget afhængigt af ens ører.. Mine Formstøbte var fra Revox

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvorfor?... De lyder fedt.. Og koster ikk en dyt.. Og beskytter ørene? Jeg bruger dem også i værkstedet. Hvis de kan beskytte mod en fræser med 25-30000 o/m så er musik intet ved siden af :-)

 

Formstøbte er fine til nogle.. Helt sikkert. Jeg kan ikke bruge dem. Tar al bund og fylde i lyden siger mine ører.. Det er nok meget afhængigt af ens ører.. Mine Formstøbte var fra Revox

 

Jeg er ikke meget for det, men jeg må for en gangs skyld erklære mig uenig med Henrik.

 

+1 til formstøbte og +1 til EarSonics, som er de bedst lydende ikke-formstøbte propper, jeg har prøvet. De lyder godt og ret naturligt i alle lydstyrker, hvilket jeg absolut ikke synes høreværn gør. Det er selvfølgelig smag og behag, men jeg mister meget artikulation, intonation og nuancer med industrihøreværn, som fjerner alt for meget top. Til nøds ville jeg kunne bruge dem til en solo-øver, men i bandsammenhæng mister jeg simpelthen for meget.

 

For mig har de formstøbte ørepropper været en suveræn investering.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis de skal bruges live:

http://www.4sound.dk/tilbehoer/earprotection/alpine-musicsafe-pro-white

 

Der er 3 forskellige filtre med.. Usynlige når de sidder i

 

 

Nu var nøgleordet billig...så +1 på Alpine. Med det hvide filter i kan jeg faktisk tydeligere høre min stortromme i bandøver og de andre filtrer er med når jeg går til koncerter.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har altid været ret glad for de helt klassiske juletræer (dem i den sorte æske), men har for nylig købt et par af dem her http://crescendo.earplugstore.com/promusic.html, som jeg er blevet lidt vild med. De kostede mig vist nok 450 kr. inde i Får-Sound, men til gengæld kommer de i to størrelser, hvilket er rart, når man som jeg har snævre øregange og f.eks. ikke kan få Alpine og deslignende til at sidde ordentligt. Oven i hatten dæmper de rimelig jævnt og er behagelige nok til, at jeg sagtens har kunnet have dem i til 3-4 koncerter i træk, når jeg har været på festival - der er det også rart, at de slet ikke stikker ud af ørerne.

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Jeg er ikke meget for det, men jeg må for en gangs skyld erklære mig uenig med Henrik.

 

+1 til formstøbte og +1 til EarSonics, som er de bedst lydende ikke-formstøbte propper, jeg har prøvet. De lyder godt og ret naturligt i alle lydstyrker, hvilket jeg absolut ikke synes høreværn gør. Det er selvfølgelig smag og behag, men jeg mister meget artikulation, intonation og nuancer med industrihøreværn, som fjerner alt for meget top. Til nøds ville jeg kunne bruge dem til en solo-øver, men i bandsammenhæng mister jeg simpelthen for meget.

 

For mig har de formstøbte ørepropper været en suveræn investering.

Du er tilgivet ;-)

 

Det er jo smag og behag.. Min pointe er 15-2500 for Formstøbte er ikke billigt og dumt hvis man kan få samme eller bedre effekt for 50-70 kr :-)

 

Så man kan jo prøve det først

 

Herefter ka man præge earsonics eller musicsafe (mine favoritter).. Og dur der heller ikke så kan man jo jo gå All in med Formstøbte.

.jeg gjorde det den anden vej. Og bruger idag mest høreværn. Og live bruger jeg musicsafe (eller intet.. Mine ører er smadrede alligevel).

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Det skal helst være til bandøver, så det går ikke at det meste af lyden forsvinder :-)

 

Høreværn i øveren er for mig absolut NO-GO.

 

Alle i kapellet har et ansvar for at tilpasse lyden til et niveau der ikke skader hverken én selv, eller sine medmusikanters helbred. Et ordentligt arbejdsmiljø gælder sgu også i et øvelokale.

Er det blæserne, eller andet i den kategori der skaber et for højt lydtryk, så må man bure dem inde bag f.eks. plexiglas.

 

Beklager det lettere sure opstød. Men livet er for aaaaalt for kort til især tromme tæskere og guitar terrorister, der ikke har evnerne til at tilføre musikken passende energi i et øvelokale, uden at lydniveauet vælter fuldstændigt.

-Ulf

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Høreværn i øveren er for mig absolut NO-GO.

 

Alle i kapellet har et ansvar for at tilpasse lyden til et niveau der ikke skader hverken én selv, eller sine medmusikanters helbred. Et ordentligt arbejdsmiljø gælder sgu også i et øvelokale.

Er det blæserne, eller andet i den kategori der skaber et for højt lydtryk, så må man bure dem inde bag f.eks. plexiglas.

 

Beklager det lettere sure opstød. Men livet er for aaaaalt for kort til især tromme tæskere og guitar terrorister, der ikke har evnerne til at tilføre musikken passende energi i et øvelokale, uden at lydniveauet vælter fuldstændigt.

-Ulf

 

Men Ulf: selv med meget dæmpede øvere, så er lydtrykket LANGT over hvad dine ører fra fødslen kan klare!

 

Jeg er enig i at sindsyge niveauer er noget lort!, men vi spiller på et instrument som bare har en stor dynamik, og derfor går det fra lavt til højt.. man kan regulere det lidt med teknik, men at sige at høreværn er forbudt er at ignorere fakta i min verden.

Link til kommentar
Del på andre sites

@Ulf: Noget musik er bedst, når man knap nok kan høre et bækken vælte for tomgangsstøjen fra rørerne :) Men ellers enig - det er meget fysisk trættende med en hel øver, hvor volumen knappen på Hiwatt og Marshall forstærkerne kun kan bevæge sig mellem 7 og 9 (på en skala til 10).

 

Når jeg øver med guitarister, der ikke kan nære sig, bruger jeg altid formstøbte høreværn. Også normalt på jobs uanset genre og uanset stedets størrelse indendørs / udendørs.

 

Til alle kan jeg kun opfordre til enten at gøre som Ulf, holde et moderat lydtryk i øveren eller finde nogle brugbare høreværn - alternativet er, at man kommer til at leve med et meget højt fis eller gis i et eller begge ører - kan ikke anbefales!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har altid nogle med på jobs der hedder Rexton. De er formstøbte og så sidder de selvfølgelig perfekt. Men de lukker altså også det meste af verden ude, men det kan vist reguleres med forskellige rør. De bliver kun brugt i de situationer hvor f.eks. et spillested har en lydmand der vil have baggearet vendt ind imod scenen, så han lettere kan styre PA´et

Så har jeg harpemandens Super Six ind imod mig fra den ene side, og guitaristens kabinet fra den anden. Det er sådan liiiige i overkanten.

 

Billige var de her Rexton dog ikke, mener de løb op i omkring 6000 kr. Så der er sikkert andre fabrikanter der kan lave noget tilsvarende for færre kroner.

 

Men de der gule kegleformede ørepropper fra apoteket er da også udmærket. Og de koster ikke en formue. Jeg har med stort held brugt dem mod musikere der snorker. :-)

 

-Ulf

Link til kommentar
Del på andre sites

Hva Henrik, du er ikke så meget for Rexton kan jeg se. Kan det passe at jeg har givet så meget for nogle propper der ikke er særligt gode. Eller er det mig der husker helt galt med prisen?
Synes ikke lige jeg kan se noget interessant om Rexton på nettet.

 

 

 

Enig i det hele

Vil bare foreslå at købe de mere avancerede juletræer: Musicsafe Pro
De koster omkring 200, der er 3 filtre med.. Mener det mindste er 8-9 db

Ja jeg er underlig, men de "lyder" bedre end rexton.. I mine ører!. Bedre bund/bas .. Smed Rexton ud efter få jobs... Ku bare ikk få dem til at fungere.

Det er ikke ment nedsættende overfor de formstøbte.. Men bare at du jo kunne prøve de billige..
Måske de lige er dig.. Og du sparer så 2000
:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hva Henrik, du er ikke så meget for Rexton kan jeg se. Kan det passe at jeg har givet så meget for nogle propper der ikke er særligt gode. Eller er det mig der husker helt galt med prisen?

Synes ikke lige jeg kan se noget interessant om Rexton på nettet.

 

 

 

 

 

Enig i det hele

 

Vil bare foreslå at købe de mere avancerede juletræer: Musicsafe Pro

De koster omkring 200, der er 3 filtre med.. Mener det mindste er 8-9 db

 

Ja jeg er underlig, men de "lyder" bedre end rexton.. I mine ører!. Bedre bund/bas .. Smed Rexton ud efter få jobs... Ku bare ikk få dem til at fungere.

 

Det er ikke ment nedsættende overfor de formstøbte.. Men bare at du jo kunne prøve de billige..

Måske de lige er dig.. Og du sparer så 2000 :-)

 

 

 

Som sagt er det 10år+ siden og de kostede (har lige checket) 3250 dengang på et DMF tilbud.

 

det gik så også helt galt hvor de fik læderet min trommehinde da de skulle ta afstøbninger... fik 2 filtre med, men de var ALT for kraftige (20 og 25 db).. og de lød virkeligt ringe.. al nerve forsvandt.. belv direkte deprimeret.. så de rød retur 14 dage efter.. helt ubrugelige i mine ører.. gik tilbage til juletræerne (det eneste man kunne få dengang) og de var klasser bedre live.

 

de nyere Rexton er muligvis meget bedre... jeg orke bare ikke igen.. og slet ikke når jeg enten bruger høreværn (lyder så awesome at jeg synes alle brude prøve dem), eller MusicSafe Pro (synes de er klart de bedste under 1000 kr på markedet), eller generiske in-ears fra monitor manden.

 

hvis jeg bliver rig så køber jeg nogle ultimate ears tror jeg, men det tvivler jeg på jeg får gjort.

 

men der sker jo meget i den branche, så kval ændrer sig jo.. feks. har jeg også et par Shure in-ears ude i studiet og dem kan jeg SLET ikke holde ud i studiet!

i studiet bruger jeg billige Creative EP-830.. fungerer top dollar for mig.

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har brugt formstøbte propper fra Audiovox i 7-8 år nu, med 9dB-filter. Det er tilpas meget til at tage spidserne, og tilpas lidt at jeg stadig kan høre hvad der sker omkring mig. Og så er de behagelige at have i når jeg underviser/øver 4 timer i streg. Koster 1600 eller 1650 kr., minus 15% gennem DMF.

Måske skal de snart have nye filtre, og jeg har sågar overvejet at købe et ekstra par som kan bo fast i tasken. Men med de pæne ord om Earsonics og de andre vil jeg da lige overveje et billigere alternativ…

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 måneder senere...

Skulle man være så uheldig at have glemt sine ørepropper der hjemme,

kan man bruge 2 cigaret filter som ørepropper, (det er nok at fortrække at cigaretten

ikke har været røget først :-) men der er faktisk rimmelig god lyd i sådan et cigaret filter,

og dæmpnings effekten ganske ok.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Skulle man være så uheldig at have glemt sine ørepropper der hjemme,

kan man bruge 2 cigaret filter som ørepropper, (det er nok at fortrække at cigaretten

ikke har været røget først :-) men der er faktisk rimmelig god lyd i sådan et cigaret filter,

og dæmpnings effekten ganske ok.

 

 

Jep, fedt trick, som jeg har brugt til rigtig mange koncerter. Klart bedre end skumpropper!

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu