Hvilket Kit Til (For) Hårdtslående Slagere?


Gæst

Recommended Posts

Hej drenge!

 

Jeg er i den situation at jeg skal finde et trommesæt til de af mine kunder i mit lydstudie, der slår så hårdt på trommerne at man ikke kan stemme sig til en lækker tone.

 

Jeg ved ærligt talt ikke om der findes trommer der kan tåle ekstra mange tæsk uden at lyde som om de "punkterer" når de prygles.

Men HVIS trommer af en sådan karakter findes - så skal jeg i hvertfald have mig sådan et sæt.

 

Nogle bud?

PEACE OUT YALL!

Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil ikke sælge mit, men du kunne jo kigge efter noget Ludwig 6-ply. Jeg er ikke 100% sikker på at jeg forstår din beskrivelse af lyd, men de fungerer ret godt til den hårdtslående slager.

 

Hvis du vil prøve sådan nogle 6-ply skal du være velkommen til at komme forbi og prøve nogle af mine. (Eller låne nogle og afprøve i studiet)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok fedt! Men det er helt klart mest lilletromme og stortromme jeg slås med :-)

 

Simplificering af mit problem: Nogle trommeslagere slår så hårdt at det lyder decideret dårligt. Hvis ikke de kan eller vil ændre spillestil men stadigvæk skal lyde godt; hvilket trommesæt ville i så anbefale.

Peace!
Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

El-sæt

Og så nogle gevaldige tæv placeret midt mellem øjnene på de slagere der ikke fatter de lyder af lort når deres teknik er så ringe.. For slagere med god teknik plejer at lyde godt.

 

Men ellers er svaret det samme

Tykke trommer.. Med lilletrommen hvis træ ikke er ønsket: messing.. Har aldrig hørt en messing snare der knækkede i lyden.. Feks en free floating m messing kedel og støbte reifer.. Den kan ta tæv

 

Du skal seføli også se på skind!.. Jo hårdere de slår desto tykkere skind.. Overvej Emperor X på snare?

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Mit budget er stort. Men jeg tror ikke at det er custombygget-Sonor-sæt-agtigt-stort. Hvilke kedler (gerne brugte) synes i jeg skal gå efter?

De må gerne være i meget god kvalitet da de også skal tournere :-)

 

Peace!

Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok fedt! Men det er helt klart mest lilletromme og stortromme jeg slås med :-)

 

Hej Peter, er det muligt at smide et link til en optagelse af denne slager.

Hvis folk rent faktisk kan høre hvad der sker, vil det muligvis lette ekspeditionen m.h.t. gode råd.

 

-Ulf

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for råd drenge.

 

Kan høre at jeg måske skal have mig nogle tykke kedeler. Det ærger mit trommehjerte. Jeg kan så godt lide tynde kedler. De har meget mere varme og er generet nemmere at mixe.

 

Ved i om store trommer kan tåle flere tæsk før de laver "distorton"?

 

...Altså om mine problemer med distortion ville blive mindre med dybere eller bredere trommer?

 

 

Hej Peter, er det muligt at smide et link til en optagelse af denne slager.

Hvis folk rent faktisk kan høre hvad der sker, vil det muligvis lette ekspeditionen m.h.t. gode råd.

 

-Ulf

 

 

Hej Ulf

Jeg kan desværre ikke give dig lydbider. Men det er et generelt problem blandt slagere med dårlig teknik/hårdtslående slagere at f.eks. stor og lilletrommer lyder utrolig hårde og uorganiske.

Jeg ønsker mig et trommesæt som jeg kan bruge til de dårlige trommeslagere der ikke er i stand til at spille "ordentligt" når de er i studiet.

 

Det ville gøre mit liv så meget lettere!

Peace!
Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

Det der giver distortion (eller wobble) er når kedlen slår sig for meget når den får tæv.

Derfor er tykkere kedler bedre til de hårde slag

 

Men feks et Pearl MCX er 7,5 i toms.. Det er ikke tyndt men heller ikke tomme tykt. Så de har stadig varme. Men seføli ikk som 4-5 mm trommer.

 

Et andet bud kunne være Gretsch Renown som med 5.5-6 mm er ganske tynde men de er ret stive og hårde så de tåler en del.

 

Større trommer tåler lidt mere ja, men er kedlen tynd så kan det også gøre det værre

 

Ta mit Keller sæt jeg byggede (det sorte).. Det lyder som en drøm. Men 16" gt KAN godt knække lidt i bunden når man virkelig gir den gas. Ok. De er også kun 4 mm!.. Men alligevel. Det demonstrerer det meget godt.

 

Det er også her rerings kommer ind. De hedder jo også fokus ringe.. Og de gør at kedlen bliver meget stivere og imiterer tykkere kedler i stabilitet.

 

Så du kunne også prøve nogle gamle Ludwig eller Premier med ringe.

Så får du varmen og den nemme optagelse men stadig stabilitet.

 

Ja der er ikke kun ét svar.. Sorry ;-)

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad med Pearl CZX? De blev da brugt af nogle ret hårdtslående gutter og kan fås for en ganske rimelig pris... Hvis man kan finde nogen.

Et alternativ kunne måske være MLX/BLX. Ikke helt så tykke i kedlerne, men også brugt ag nogle af de tunge drenge.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, giver man den får meget gas, kvæler man trommen og så lyder det lige pludselig tyndt og meget lidt muskuløst når det kommer ud af højttalerne.

Jeg må indrømme jeg ikke har den store erfaring med tykke kedler, da jeg også hellere vil have tyndere kedler. Men det første jeg tænker på er dybere trommer. Smækker man hårdt til en 24x14 kvæler man den relativt hurtigt. Men med en 24X18 (med lidt tykke skind på) kan man jo nærmest ikke slå hårdt nok. Det samme synes jeg gør sig gældende for snares og tammer. Men det er nok også vigtigt at tænke skind ind i den her ligning. Dobbeltlagsskind og andre tykke skind kan lidt bedre tåle mosten, og har jo også den fordel, at der er mere bund i, hvilket kan kompensere for det hårde anslag.

 

Prøv evt. at tage din mikrofoner lidt længere væk end du er vant til, det kan give lidt ambience og tone også i de ting du vil have "close". Det kan også bare bliver for "close" hvis man spiller højt.

Problemet kan også ligge et andet sted. Hvis du mangler tone og lidt lækkerhed kommer det jo tit fra OH og ambience, men hvis en trommeslager spiller for hårdt bliver bækner og hihat ofte alt alt for høje i forhold til sættet. Derfor skruer man så ned for OH og ambience i sit mix, til et punkt hvor man slet ikke rigtigt kan høre trommerne i OH og ambience, for at opnå balance. Derfor kan det være en god idé at skaffe sig et kit, hvor kedlerne spiller højt for at få en bedre balance i OH og ambience.

Det kunne fx være Ludwig Stainless steel (pga materialet) eller Premier Resonator (pga resonanskedlen).

Jeg er voldsomt glad for mit Resonator og den lyd jeg får i mine OH's.
Du er velkommen til, at komme forbi og prøve...

Sidste trick kan være at tage lidt fat med en "Transient designer"

Link til kommentar
Del på andre sites

Kan man jokke så hårdt på en pedal at en stortromme med anstændige skind og tuning lyder dårligt? Jeg har set slagere med en meget fysisk spillestil - forplanter det sig virkelig også ned i fødderne?

 

Ja helst. Ellers er der jo ikke sammenhæng i tingene. Jeg har fået sådan et skridsikkert gummi-net til at have under mit trommetæppe. Ellers gled hele tæppet, med mig og sæt på, fem centimeter frem på hvert af de virkeligt gode stortrommeslag ...

 

Problemet kan også ligge et andet sted. Hvis du mangler tone og lidt lækkerhed kommer det jo tit fra OH og ambience, men hvis en trommeslager spiller for hårdt bliver bækner og hihat ofte alt alt for høje i forhold til sættet. Derfor skruer man så ned for OH og ambience i sit mix, til et punkt hvor man slet ikke rigtigt kan høre trommerne i OH og ambience, for at opnå balance. Derfor kan det være en god idé at skaffe sig et kit, hvor kedlerne spiller højt for at få en bedre balance i OH og ambience.

Det kunne fx være Ludwig Stainless steel (pga materialet) eller Premier Resonator (pga resonanskedlen).

 

Det er derfor jeg er så sindsygt glad for mine stainless steel kedler. De kan spille op med en Supra der får tæv, og min bækkener, der i øvrigt er tynde Dream bækkener, for netop at få dem ned i niveau med resten.

 

Det må altid være målet at en mikrofon placeret i hovedhøjde nogle meter fra sættet opfanger hele sættet med en fornuftig balance.

 

Det er også derfor jeg stemmer mine tammer ret old school højt. Så de er oppe i niveau. På den måde kommer de til deres ret i OH og ambience, og der er meget bedre mulighed for at få et fedt fyldigt og klangfuldt mix ud af mit sæt.

 

Og så kan jeg i øvrigt klart anbefale Emperor X på snare til den hårdtslående trommeslager.

Link til kommentar
Del på andre sites

Er der i øvrigt generel konsensus om at hårdtslående trommerslager = trommeslager med dårlig teknik?

 

For så vil jeg nok melde mig uenig.

Tror absolut ikke at Peter mener det generaliserende. Men han skulle jo på én eller anden måde forklare os andre måbende individer, hvad problemet var.

Ham slageren kan jo åbenbart banke alt liv ud af det sæt de har stående i studiet.

 

-Ulf

Redigeret af UlfN
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu