Der Må Være En Kant!


Michael Jensen

Recommended Posts

Hej!

Jeg fik lige en "grille" forleden aften, og demonterede mine REMO mastertouch kedler, så jeg nu står med de rå kedler. Eller rettere sagt de rå kedler med det org. wrap, som jeg ikke kan nænne at skifte.

Ud over en tiltrængt polering af lugs, rims etc., overvejer jeg at opfriske kanterne, og vil så lige høre har på TS, om der er nogen af "nørderne" der en vinkel på hvilke kanter jeg skal gå efter

Der er P.T. nr. 2 på alle kedler inkl. BD

Men jeg har hørt, at mange bruger

nr. 3 på de store tammer.

 

Og sågar nr. 4 på BD.

 

tipos-de-bearing-edges.jpg

De er alle med 45 grader!

Nogen forslag, eller skal jeg køre videre med nuværende kanter, og så bare friske dem op med overfræseren?

Evt. andre muligheder, som i har gode erfaringer med.

 

Nå ja! Og så får de lige nogle nye skind (Emp. coated/Amb. clear) :D

 

Pft.

"Gammelsmølf"

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kommer an på hvilken lyd du søger?

 

Hej Henrik!

 

Jeg er ude efter en varm, fyldig og "tør" lyd!

I modsætning til den lidt "80'er disko'agtige" lyd der er/har været indtil nu, og som nok også skyltes de clear Emp. der sad på toppen, og de clear Premier fabriksskind der sad i bunden.

 

Hilsen

Michael "Gammelsmølf"

Link til kommentar
Del på andre sites

Ta en 3

 

Bemærk at ydersiden er rundet og ikke 45.. Du kan godt lave apex en anelse rundere end på skitsen

 

Hej Henrik!

 

Det var også mit eget bud :D

Hvilken radius ville du vælge til apex? Jeg har lidt forskelligt R 9,5-11-12,7

Hvad med BD? Samme der?

 

Har du eksperimenteret med forskellig kanter på top og bund?

F.eks nr. 3 i toppen, og nr. 2 i bunden,

 

I øvrigt! Hvis du jævnligt køber fræserjern, så check lige dem her!

shop.jvl-europe.com

Jeg har fået en del derfra overtid, og det er bare kvalitet, og selv de billige er super skarpe :tu:

 

Hilsen Michael

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak! Dem checker jeg lige ud!

 

Du skal meget længere ned!.. Jeg bruger 1,6 til toms og 2,3-3,2 til bd.. Afhænger lidt af kedel tykkelse.. Men er dine toms ikke omkring 6-7mm tykke?.. Så er 1,6 til 2,3 Max

 

Jo.. Det har jeg leget med.. Også den anden vej. Rundere i bunden.. skarpere i bunden giver lidt mere tone.. Rundere lidt mindre.. Jeg foretrækker lidt mindre.. Tone er der nok af nu til dags. Og så behøver man kun meget lidt dæmpning bagefter. Men nu er remo kedler ret tørre så jeg ville måske prøve en 2 profil i bunden og lige teste en enkelt med det?

Link til kommentar
Del på andre sites

Husk at apex på jernet skal ligge lige på apex af kedlen.. Og så er R 2-3 ret meget.. Det er jo radius. På en 7 mm kedel med profil 3 skal apex ligge ml. 2 mm inde udefra... Og være 1-1,5 mm tyk.. Og det svarer typisk til R 1,6-R2,0.. Men prøv dig frem på en stump træ.. Det Tar et par forsøg at ramme rigtigt :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak! Dem checker jeg lige ud!

 

Du skal meget længere ned!.. Jeg bruger 1,6 til toms og 2,3-3,2 til bd.. Afhænger lidt af kedel tykkelse.. Men er dine toms ikke omkring 6-7mm tykke?.. Så er 1,6 til 2,3 Max

 

Jo.. Det har jeg leget med.. Også den anden vej. Rundere i bunden.. skarpere i bunden giver lidt mere tone.. Rundere lidt mindre.. Jeg foretrækker lidt mindre.. Tone er der nok af nu til dags. Og så behøver man kun meget lidt dæmpning bagefter. Men nu er remo kedler ret tørre så jeg ville måske prøve en 2 profil i bunden og lige teste en enkelt med det?

 

Hey! de er ret tykke 7,8mm!

Jeg har et R1,6 jern, som så måske er lige i underkanten?

Jeg skal alligevel have en nyt 45 graders jern + en forlængerskaft hos JVL.

Så skulle jeg måske tage et R 2,0 med ved samme lejlighed.

Jeg et R3.2 som BD får en tur med!

Hvilken R bruger du på snare?

 

I øvrigt! Tak for dine meget kompetente svar :rock:

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak! Dem checker jeg lige ud!

 

Du skal meget længere ned!.. Jeg bruger 1,6 til toms og 2,3-3,2 til bd.. Afhænger lidt af kedel tykkelse.. Men er dine toms ikke omkring 6-7mm tykke?.. Så er 1,6 til 2,3 Max

 

Jo.. Det har jeg leget med.. Også den anden vej. Rundere i bunden.. skarpere i bunden giver lidt mere tone.. Rundere lidt mindre.. Jeg foretrækker lidt mindre.. Tone er der nok af nu til dags. Og så behøver man kun meget lidt dæmpning bagefter. Men nu er remo kedler ret tørre så jeg ville måske prøve en 2 profil i bunden og lige teste en enkelt med det?

 

Hey! de er ret tykke 7,8mm!

Jeg har et R1,6 jern, som så måske er lige i underkanten?

Jeg skal alligevel have en nyt 45 graders jern + en forlængerskaft hos JVL.

Så skulle jeg måske tage et R 2,0 med ved samme lejlighed.

Jeg et R3.2 som BD får en tur med!

Hvilken R bruger du på snare?

 

I øvrigt! Tak for dine meget kompetente svar :rock:

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu