God Solid Rock, Hvilken Lilletromme?


Malthe Bjerregaard

Recommended Posts

Jeg spiller selv i et rockband, hvor jeg spiller på en 13x6 Tama Superstar (de nye) i birketræ... Det er i mangel på bedre, da den mangler bund..

 

Jeg spillede så et job i lørdags med selvsamme band, hvor der var trommesæt til rådighed.. Her var det en Ludwig Supra Keystone 14x5,5 synes jeg at huske, sammen med sættet.. DEN lød fedt og præcist som den skulle til genren.. Sådan en må jeg ha' mig!

Så jeg tænker en Supra måske også kunne være din løsning.. Den er eftersigende alsidig som ingen anden, så den vil nok også passe godt til noget nyere :-)

 

Held og lykke med jagten på den rigtige lilletromme!

Link til kommentar
Del på andre sites

Den er let: Supra. Den er så alsidig. Jeg har en CoB som jeg altid kan hive frem og så lyder den bare rigtigt.

Hvis du var stoppet før den del med det moderne, havde jeg sagt en 6½´er, men når der skal spilles andet end solid rock, ville jeg gå over i en 5´er.

Link til kommentar
Del på andre sites

14 x 6,5 Supra hele vejen. Den går man sgu ikke galt i byen med.

 

Og så kan man jo eksperimentere lidt med skind, alt efter sammenhængen. Jeg har Emperor X på min. Det giver en lidt mere kontrolleret moderne power lyd.

Redigeret af HamFraEmbryo
Link til kommentar
Del på andre sites

Ja man går selvfølgelig ikke forkert af en LM400, eller LM402.

Men Supra laves også i en 6,5 hamret Bronze keddel som har lidt mere tør bund. Den kunne muligvis godt have interesse.

 

Jeg bruger kun Supra lilletrommer selv, men jeg vil vove den påstand, at man kan få lige så god rock lyd ud af f.eks. en tilsvarende Rogers eller Premier.

 

-Ulf

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har to favorittrommer:

14"x6½" Supra er den jeg bliver ved med at vende tilbage til, stort set lige meget hvad.

 

Men skal der være rigtigt smæk på, eller endnu mere bund, så er det min 14"x8" Coliseum jeg vender ørerne mod.

 

Og skal der være endnu endnu endnu mere smæk på, så smækker jeg en twin channel die cast hoop på toppen. Bare vær opmærksom på at en stik kun holder 1½ sang før den er helt død.

Link til kommentar
Del på andre sites

Til Rock: Supra 14x5

Til RAWK!!: Supra 14x6,5

 

Jeg har lige købt mig en Supra 14x5 og den er fantastisk. Den eneste lilletromme jeg mangler i mit liv nu er en Supra 14x6,5. Jeg er allerede ved at spare op!

 

Og ja, der er nok gået lidt grej snobberi og mærkedyr i den. Men folk ville på den anden side ikke anbefale denne model på stribe, hvis de havde dårlige oplevelser med den :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Amen I er da nogle skatterbasser!
Man kan altid regne med hjælp, når man spørger om noget herinde.

Mathias: Ja husker godt, og derfor spørger jeg lidt ind, for måske der var et alternativ. Synes jo din Ludwig var ultra fed. :-) Men 2000-3000 for en Supra brugt, det er også i den lettere dyre ende ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Tjah. Mange grinte af mig, da jeg i 1999 gav 15000 kr for mit ludwigsæt. Især husker jeg en trommekollega som grinede sin røv i laser. Fakta er at han siden dengang har købt 12 trommesæt og stadig leder efter sin lyd. Jeg brugte 15 kilo og fandt min lyd. Just saying...

Link til kommentar
Del på andre sites

Men 2000-3000 for en Supra brugt, det er også i den lettere dyre ende

 

Nu havde du jo ikke lige skrevet noget max beløb.

 

Hvad ligger for dig indenfor kategorien nyt og moderne?

Du spurgte jo faktisk på to lilletrommer i dit indlæg.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Hasse skamroste mig ovenfor....det varmer!

Jeg er enig med ham i at denne PdP Ace er et godt, billigere bud på en alsidig rocksnare med smæk. En kopi af Ludwigs Black Beauty, mage til lignende trommer fra Pork Pie og andre:

http://www.trommeslageren.dk/forum/index.php?/topic/87270-pdp-ace-14x5-messing-snare-900/


Men ellers er jeg da enig med den andre i den komplette universalitet, en alu-Supra tilbyder. Vil du spare lidt, kan du finde Beverleys og Premiers blatante kopier til noget billigere penge - typisk 13-1500 istedet for de 2000+.

Jon

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, Supra er fedt, men der er også andre lilletrommer i verden, der er værd at høre på ;)

 

Til dit behov vil jeg anbefale en 6,5'er af en art, som, du synes, er fed, og har råd til. Selv er jeg mest til træ for tiden, da de i mine ører blender lidt bedre med resten af sættet end metal - jeg savner f.eks. ret meget en Pearl MMX, jeg havde en gang, der bare lød helt rigtigt til rock med et ambassador stemt medium og en enkelt skrue droppet en halv til en hel omgang (SMASK! sagde den).

Skal det være en 5'er, ville jeg gå efter noget med mindre en 10 spændehuse, da de ellers bliver for stramme i lyden for min smag. Med 8 eller (endnu bedre 6) lugs bliver de lige det mere krydrede og åbne i lyden, hvad som jeg synes er mægtig rart til rock.

Redigeret af k_50
Link til kommentar
Del på andre sites

Min yndlingstromme er - og har i mange år været - min Sonor Hilite 14"x7". Den lyder fantastisk både højt og dybt. Jesper Pingel havde en til salg for nogle måneder siden, og jeg var ret fristet til at købe den som reserve...

 

Generelt er jeg glad for de lidt dybere lilletrommer for tiden, synes de er meget alsidige og overbevisende når der skal være bund i lyden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Prøv lige en Sonor ferro manganese stål tromme før du skyder 2-3000 af efter en Supra. Har både en 6,5" Performer (som er en lidt billigere model) og en 5" D454 og det er de fedeste metal trommer jeg har ejet (har både været forbi Acrolite og Supra). Tror jeg gav 6-700 for dem hver især så der er ikke rigtig noget at tabe - til gengæld kan det være du har det som mig og finder lykken i disse trommer :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Og sidst men ikke mindst. Mit råd er virkelig generelt vejledende, for jeg synes at rummet du spiller i er af virkelig stor betydning. Min supra 14*5 har indspillet alle mine plader so fare, bortset fra 6-8 sange gennem tiden, hvor min Ludwig SS har taget over. Men i mit nye lokale tror jeg den bliver slået. Den er ikke dyb nok, og lyder for "dåset". Her tror jeg til gegæld min 14*5,5 Ayotte bliver min primære. Så tag endelig trommen med i det rum, hvor du skal være mest.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu