Jazz Sessions


Mads Valther

Recommended Posts

Hej medslagere.

 

Endnu engang en fantastisk aften i Vallekilde. Sidste år kan nogen måske huske Brian Blade, Molu og en kæmpe trommejam i haven til Vallekilde Højskole.

 

I år var der endnu engang koncert med underviserne på Jazz-kurset på højskolen, og også i år var det fantastisk!

 

Dette års lineup var:

Danilo Perez: klaver. (Wayne Shorter)

Tomasz Stanko: Trompet

Lionel Loueke: Guitar (Sting, Herbi Hancock etc.)

Omer Avital: Bas

Melissa Aldana: Sax

Ali Jackson: Trommer (Wynton Marselis, Clapton, Aretha Franklin, Joshua Redman etc.)

 

Det er jo noget af et lineup, og endnu engang blev det krydret af, at de ikke har haft muligheden for at øve inden koncerten. De spillede 5 (lange) sange, og mellem hvert nummer blev der snakket meget om sangens komposition og akkorder. Det var fedt!

 

Koncerten foregik på Højskolens terrasse, og er egentlig forbeholdt kusets elever, men som altid bliver naboer inviteret. Det er en ret unik mulighed, da koncerten var for +60 mennesker på et lille PA. Der var virkelig mulighed for at høre detaljer, og ikke mindst fejl på fejl, som de forvandler til noget nyt. Meget inspirerende!

 

Jeg er ikke en klog mand på jazz, men alligevel sprang følgende i øjnene:

 

  • Danilo Perez er en af de bedste musikere jeg nogensinde har set live. Han fangede ALT hvad der foregik på scenen, og hans kommunikation med og særligt TIL de andre var dybt inspirerende. Alt leveret med et smil, og smilet var aldrig overbærende. Fejl blev brugt som en inspiration til nye veje i sangene, og de andres soli blev underbygget helt fantastisk. Hold.nu.kæft en god musiker!
  • Ali Jackson spiller virkelig godt! Hans på tirs-dag gynger fabelagtigt. Han lægger trykket på på tirs-DAG og det var så fedt!
    Han spiller lavt, og hans teknik giver så meget dynamik til sangene.
  • Omar på bas kendte jeg ikke i forvejen, men hans kontra lød fabelagtigt, og hans humør smittede på den gode måde. Ja, og så spiller han lige så godt.
  • De andre: Jamen jeg satte mig selvfølgelig tæt på trommerne, så de andre lyttede jeg ikke ligeså nærgående til. Men trompetisten var jeg personligt meget vild med.
  • Guitarist: Han startede med at spille med rigtig mange effekter. Fx var der lidt rhodes over hans første solo, og så sidder jeg altid og tænker "køb et rhodes", Man han sluttede af med en blues/jazz solo som var fuldstændig fremragende,

Nuvel til det vigtige - trommer! Ali spillede vidst på et ældre Slingerland, og det lød fint i sig selv, men endnu bedre når han slog på det:

IMG_2290_zpswtbhxjbb.jpg

IMG_2304_zps7uvts0qo.jpg

IMG_2301_zpso5wuj8vi.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu