Hjælp Søges Til Stemning Af Lilletromme + Valg Af Slagskind


Recommended Posts

Hejsa

 

Har lige købt en lilletromme, men jeg kan simpelthen ikke få den til at lyde som jeg vil have det. Jeg leder efter en relativ dyb, lidt "slatten" lyd uden for mange overtoner og sustain. Har kigget på Remos Powerstroke 3 og 4, samt deres Pinstripe. Nogen der kan anbefale?

 

Jeg vil ydermere gerne give en mønt eller nogle bajere for, at et godt øre, som har erfaring med stemning, gider bruge lidt tid på at stemme den som jeg ønsker, mens jeg kigger med.

 

Trommen er en Pearl Chad Smith Signature 14" x 5" ståltromme. Jeg ved, at lige den tromme kan lyde som jeg vil have det, da jeg har hørt nogle optagelser, som jeg synes var fede.

 

På forhånd tak!

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad skindvalg angår er et almindeligt Ambassador langt mere alsidigt end Power Stroke. Køb evt. en O-ring og/eller nogle Slap Katz. Med dem kan du justere mængden af overtoner langt mere nuanceret end et pre-dæmpet skind, og får du mod al forventning lyst til at lade trommen lyde som Chad Smiths egen er det bare at fjerne dæmpningen og stemme den op.

 

Vær opmærksom på at bundskindets stemning har meget stor betydning for både tone og seiding-respons, langt mere end man skulle tro.

 

Selv stemmer jeg bundskindet ret højt, og så kan man variere dybden på slagskindet. Hvis du starter med at stemme det (slagskindet) medium kan du justere op og ned ved at dreje på en enkelt eller to stemmeskruer - det giver dig mulighed for at ændre pitch lynhurtigt, skulle behovet opstå.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svar.

 

Jeg har et Ambassador X14 lige nu, men synes simpelthen at det ringer for meget uanset hvad jeg gør, og jeg så helst, at jeg kunne undgå dæmperinge og Moongel, SlapKlatz osv., og i stedet finde et skind, som kan det jeg vil have. Du siger, at Powerstroke ikke er alsidigt nok, men hvad med Pinstripe?

 

Er det i øvrigt anbefalelsesværdigt at benytte sig at en DrumDial eller en TuneBot til formålet?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen hvis du vil have det helt dødt er power stroke nok det rigtige valg. Jeg foretrækker bare selv at kunne ændre lyden nemt og hurtigt. Prøv da et powerstroke, det koster ikke alverden, og pengene er jo givet godt ud hvis det giver dig din drømmelyd.

 

Husk på at trommens efterklang sjældent høres når musikken spiller. Jeg kan godt lide det - det giver mere liv og fylde i lyden. Sådan er vi så forskellige…

 

Jeg har ikke prøvet nogle af de nævnte stemmeaggregater - jeg mener altid at ørerne er de bedste tunere vi kan ønske os :cigar:

 

Jeg vil i øvrigt gerne hjælpe dig med at stemme den, men det kræver at du springer op på hesten og krydser broen til Ønskeøen (Amager). Så kan jeg samtidig vise dig hvor meget man kan opnå med O-rings o.l.

Link til kommentar
Del på andre sites

@SKP

Jeg ved tilfældigvis, at det findes, for da jeg var studiet for nogle måneder siden, spillede jeg på én, som lød netop sådan uden dæmpere. Det er selvfølgelig også en anden tromme end min egen, men den som jeg har, har jeg set videoer af, hvor de lyder som jeg kan lide det, uden udvendige dæmpere.

 

@Hasse Tang

Det kunne sagtens være, at jeg gør det. Skal vi skrives ved i en privat samtale?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bruger for tiden et Fibreskyn FA. Det er et tykt skind med en lidt uens struktur. Det er ikke et nemt skind og har begrænset muligheder, men det kan stemmes tungt og beskidt, med stor dynamik uden at miste smældet .

 

Generelt i forhold til at stemme lilletromme:

1) Stem bundskindet meget (meget) højt.

2) Stem slagskind med siedingen slået fra. Det er nemmere at høre stemningens karakter. Stem kun en my af gangen da bare 1/16 omdrejning på to skruer kan ændre meget.

3) Når du er tilfreds med klang og overtoner, så på med seidingen og gå langsomt fra buzz til kvalt.

 

Som andre nævner, så skal du alligevel forvente en smule dæmpning. Dit eksempel fra studiet kan meget vel skyldes et lyddødt rum. Samme tromme i en parkeringskælder...

 

Prøv at sætte musik i hovedtelefoner og test samtidig din tromme. Nogle overtoner er, som Hasse siger blot smagsforstærker, når trommen blandes med resten. Præcis som bækkener. Ikke de fedeste soloinstrumenter, men lyder pludselig konge i mix.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kan være der var en indvendig dæmper i ståltrommen... det ser man ofte. Det kunne forklare den døde lyd, uden brug af udvendig dæmper..

 

Du snakker om klip af din tromme, som lyder som du vil have det - vil du ikke sætte dem herind?

 

Vh

Link til kommentar
Del på andre sites

@SKP

Jeg ved tilfældigvis, at det findes, for da jeg var studiet for nogle måneder siden, spillede jeg på én, som lød netop sådan uden dæmpere. Det er selvfølgelig også en anden tromme end min egen, men den som jeg har, har jeg set videoer af, hvor de lyder som jeg kan lide det, uden udvendige dæmpere.

 

Videoer siger ikke altid sandheden.. Det ville hjælpe os meget hvis du linkede til en af de videoer med en tromme magen til din hvor du synes den lyder "rigtigt"?

 

Ps: du kan aldrig sammenligne to forskellige lilletrommers lyd på den måde.. Hvis det ikke var den samme tromme med samme skind og i samme rum, så er der umuligt at sammenligne.

Husk at trommer lyder MEGET forskelligt afhængigt af hvilket lokale de befinder sig i :-/

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu