Motivation


Jonas Haaf

Recommended Posts

Nu har jeg haft en længere pause fra trommerne, og selv om jeg har et øvelokale, som ligger mindre end en km fra mit hus, kan jeg ikke finde gejsten.

Jeg bilder mig ind, at jeg kan blive meget bedre end jeg er nu, med en overkommelig indsats, men jeg får ganske enkelt ikke fingeren ud.

 

Hvad gør I, for at holde gryden i kog, eller er det bare 100% lysten driver værket?

 

Jeg er ved at være der, hvor jeg bare sælger hele lortet, og starter på et strikke kursus eller begynder at spille golf.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bliver vanvittigt inspireret af at gå til koncerter. Der kan jeg nærmest nedstirre den stakkels trommeslager bare for at lede efter nye teknikker.

 

I dagene efter øver jeg med garanti en masse med fornyet energi.

 

Måske forsøger jeg at kopiere kittet fra seneste koncert med de ting jeg har. Alternativt må jeg ud og købe købe noget aflagt grej her på siden - hvilket også virker (dog kun kortvarigt).

 

Håber du genfinder lysten. Vil hade at miste en brother til golf.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan 100 % genkende din manglende lyst. Jeg får absolut ingen lyst til at spille trommer af at se andre slagere spille. Jeg får lyst til at spille musik med mine trommer hvis jeg hører god musik. Det kan være til en koncert, en ny cd eller en kommende demo med bandet. Hvis vi ikke har ny musik på bedding, jeg er i stå i min cd-samling og koncerterne stinker så gider jeg ikke spille trommer - bum.

 

Det er også derfor min teknik stinker ift. hvor mange år jeg har spillet. Jeg har aldrig øvet noget uden det skulle bruges i en sang. Det dér med at øve for min egen skyld ligger bare slet ikke til mig. Måske du har det på samme måde? Som om der skal være en større mening med at du bliver bedre for din egen skyld?

 

Spiller du i band? Hvad lytter du til for tiden? Måske du skal finde en ny fav. cd som gør du bare må slå på tromme til den, eller måske skal du finde et band mere? Whatever works!

 

Bare en tanke...

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan 100 % genkende din manglende lyst. Jeg får absolut ingen lyst til at spille trommer af at se andre slagere spille. Jeg får lyst til at spille musik med mine trommer hvis jeg hører god musik. Det kan være til en koncert, en ny cd eller en kommende demo med bandet. Hvis vi ikke har ny musik på bedding, jeg er i stå i min cd-samling og koncerterne stinker så gider jeg ikke spille trommer - bum.

 

Det er også derfor min teknik stinker ift. hvor mange år jeg har spillet. Jeg har aldrig øvet noget uden det skulle bruges i en sang. Det dér med at øve for min egen skyld ligger bare slet ikke til mig. Måske du har det på samme måde? Som om der skal være en større mening med at du bliver bedre for din egen skyld?

 

Spiller du i band? Hvad lytter du til for tiden? Måske du skal finde en ny fav. cd som gør du bare må slå på tromme til den, eller måske skal du finde et band mere? Whatever works!

 

Bare en tanke...

 

Kan så meget genkende det her. Musik inspirerer og motiverer mig som intet andet.

 

Under alle omstændighederlyder det i hvert fald som om, du skal få fornyet motivtion via andre mennesker, hvad enten det er andre trommeslagere, et band, livekoncert med og af andre og i den stil.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Jeg bilder mig ind, at jeg kan blive meget bedre end jeg er nu, med en overkommelig indsats, men jeg får ganske enkelt ikke fingeren ud.

 

 

 

Jeg stoppede med at spille for at blive bedre - det hjalp en del på lysten.

 

Downside ved kun at spille "fordi det er sjovt" er, at der også er mange andre ting der sjove...

Link til kommentar
Del på andre sites

Kender det udmærket. Jeg havde to år fra jeg stoppede i danse band branchen , hvor jeg ikke rørte en trommestik, eller hørte musik overhovedet. Jeg var simpelthen udbrændt.

 

Men lige pludselig en dag, så kommer spille glæden lidt efter lidt tilbage.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan virkelig genkende det, Mads skriver. Jeg øver aldrig teknik, og den stinker virkelig. Til gengæld mener jeg, jeg er ret god til at spille musik. Så jeg spiller heller ikke lige nu. Engang i løbet af næste år kan jeg forhåbentlig finde et band at spille med, og så gider jeg igen. Men jeg kommer aldrig til at spille trommer. Jeg spiller musik.

Link til kommentar
Del på andre sites

.. har det li'som andre her i tråden.

 

Ser jeg en koncert - live eller på skærm - får jeg for det meste netop IKKE lyst til at spille. Ofte kan jeg jo se/høre, at jeg er en lallende amatør, så det får ihvertfald ikke lysten til at blomstre.

 

Nej, hvad der virkelig tænder mig, er at spille sammen med nogen, der i den grad har lysten til at spille - og hvor man kan se, de har overskud, når de spiller. Så kan musikken gå op i en højere enhed, hvor vi alle spiller SAMMEN - og hvor alle trækker læsset. Det' fedt ..!

Der' til gengæld ikke noget ved at spille sammen med nogen, der kun vil høre sig selv (.. gjorde jeg meget i mine unge dage, DET' trættende ..!)

 

Og jeg har det som Kasper ovenfor. Jeg spiller musik - ikke trommer. Min teknik er ikke til blær og solo ...hvilket andre, som jeg, jo nok alligevel ikke gider høre på i længden ..!

 

 

Redigeret af søs
  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Helt enig i alle udsagnene i tråden her, so far! Der skal spilles musik for musikkens skyld - det er det, der er hoveddrivkraften i værket! :-)

Når det er sagt, så handler det for mig også om flere andre ting - for det første spiller jeg primært i sammenhænge, hvor jeg dels er i godt selskab og dels spiller genrer, jeg elsker. Det betyder, at jeg aldrig kommer til at leve af musikken, men til gengæld er lysten intakt! Jeg kan sagtens genkende ovenstående kommentar om at brænde ud i et danseband - det er sjovt som afløser idag, men absolut ikke på fast basis..

Dernæst handler det rigtig meget om bare at elske musik! Jeg bliver aldrig den nye Dave Weckl eller lignende - men jeg kan, i modsætning til andre kommentarer her i tråden, sagtens blive inspireret af musik, ny som gammel! Jeg bruger i perioder uanede mængder af tid på Youtube, og falder derfor også af og til over noget musik, jeg bare synes, er det fedeste! Jeg øver rigtig meget til musik i øvelokalet - det er sådan lidt "band-agtigt"..

Jeg øver teknik, men det har altid anvendelighed som basis - i kortere eller længere perspektiv. Fx har min forkærlighed for jazz både teknisk og musikalsk set ret stor overførselsværdi til andre genrer, som jeg egentlig spiller oftere - og derfor er det en motivator til fortsat at øve sig på det, selvom jeg næsten aldrig er ude at spille jazz. Men det er vel så til gengæld også en pointe af de større - gør det, du elsker!

En sidste pointe herfra i denne omgang - måske er det på tide at opsøge en trommelærer? Det har jeg selv gjort i flere omgange, og ihvertfald to af gangene har det været, fordi jeg syntes, jeg var gået i stå og spillede det samme hele tiden. Det kan også være en motivationsdræber af rang.. Men en dygtig og inspirerende lærer kan altså give det spark i r****, man af og til kan have brug for! Og dertil måske komme med nye øvelser, der gør det sjovt at øve igen.

Just my two cents..

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er blevet lidt til en "Hønen eller ægget" sag.

Jeg spiller ikke med andre lige nu, men sidst jeg gjorde savnede jeg noget overskud i mit spil. Det gjorde, at jeg var utilfreds med det jeg kunne bidrage med til bandet. Derfor ville jeg gerne kunne klø på med teknik og tempoøvelser i et par måneder, inden jeg kaster mig ud i det næste band projekt.

Det er helt afgørende for min spilleglæde, at jeg føler mig "god nok"

Jeg var til Benny Greb Clinic på High voltage, og han har jo utroligt mange gode indspark, men de kræver alle, at man har både lyst og disciplin.

 

Jeg prøver at tvinge mig i øveren et par gange i løbet af ugen, så må vi se om jeg kan få hul på bylden.

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Min lyst til at få øvet svinger op og ned. Pt. er den ok, men har også tiden til det så det er super. Jeg har dog for første gang nogensinde (i år) overvejet om jeg skulle sælge alt mit gear, men så skød jeg tanken væk. Spiller i 2 projekter som har potentiale men som ikke kører optimalt - folk har travlt og vi har manglet en keyboard spillet indtil sidste uge. Jeg håber virkelig det gør en forskel.

En anden ting jeg har besluttet mig for ifht musik er, at jeg gerne vil lære at spille lidt klaver da jeg gerne vil kunne komponere ideer til groovy, funky, jazzet musik. Det føler jeg ikke jeg kan på trommer.

 

I for hold til øvning:

 

Det jeg fik allermest ud af fra Benny Greb´s clinic var hans ex. med at øve 1 time kocentreret uden af lave alle mulige overspringshandlinger og så efterfølgende øve 1 time hvor man spiller lige det man har lyst til.

Jeg har gjort det et par gange nu, og det virker rigtig godt for mig. 1 times koncentreret øvning giver virkelig meget sammenlignet med at sjaskeøve i 3 timer. En anden tingen er det med at holde time ved at sige "tjet" men jeg spiller diverse fills, grooves o.s.v - det er overraskende svært.

 

Hvis det er din teknik du vil gøre bedre, så kan jeg kun anbefale Tommy Igoes "Great hands for a lifetime". Den er nede på jorden, og man kan sidde og øve teknik sammen med ham og 4 af hans studerende. Der er 3 sværhedsgrader og sammenlagt bliver det til ca. 1 - 1.5 time hvor man man øve med tommy og hans studerende. Jeg har i perioder øvet "sammen" med Tommy og hans studerende, og det har gjort det meget nemmere at få øve teknik i længere tid.

 

Pt. øver jjeg at læse noder, og det sker via john riley´s bob drumming bog. Jeg bliver hurtigt mentalt træt da jeg synes det er svært, men det giver en god følelse når det er overstået, og det bliver sjovere jo bedre jeg bliver. Så øver jeg kort lidt koncentreret stortrommeteknink,og så en afslapningsøvelse ifht mine hænder. I den frie spilletid, så spiller jeg pt. til de tidligere Snarky Puppy numre.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu kom det hurtigt til at handle om øvning vs. musik, og sådan var mit indlæg ikke ment.... Det var mere at det er musik der giver mig lyst til at øve. At jeg så sjældent øver alene er en anden ting...

 

Derudover kunne det være en mulighed at få en lærer? Der findes altså nogen fantastisk inspirerende lærere rundt omkring, som er gode til at finde netop det som du synes er fedt - undervisningen behøver ikke tage udgangspunkt i en tør teori, men kan fx tage udgangspunkt i fed musik.

 

Nogen af de allerbedste undervisninger jeg har modtaget har netop været hvor har haft en cd med og spurgt "hvordan gør jeg det?", og så har undervisningen taget udgangspunkt i det...

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Jonas,

Fedt du også var til Benny G clinic.

Jeg synes han havde nogle rigtig gode ting i forhold til det med at øve.

Den vigtigste for mig var, at når man øver noget, bliver man nød til at acceptere at man er begynder. Hvis man ikke er begynder på den ting man vil øve, ja så er det måske ikke så vigtigt at øve den ting ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Men for mig er øvning lige som alle mulige andre ting, noget man skal øve sig i. Jeg har i perioder været inde i et godt øve flow, men de første dage har altid været svære, men for det meste går der sjældent mere end et par dage før jeg bare bliver mere og mere inspireret. Det kræver man er vedholdende. En god ting er at have nogle øvelser som ikke er for svære, men som giver mening at øve, så man har noget godt at øve, selvom man er i mega dårligt humør over hvor dårlig man synes man er ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan godt lide den øvelse, hvor man (TIL METRONOM) spiller to takter af de gængse underdele, men hele tiden skifter mellem lige og trioler. Altså to takter 4.dele, to takter 4. dels trioler, to takter 8. dele, to takter trioler, 16. dele, sekstoler, 32. dele og så baglæns og forfra. Gør det både med højrehånds lead og venstre hånds lead. Det er en simpel øvelse, men den giver mig utrolig meget. Man får styrket venstre hånd, og man får strammet op på underdele, lige kontra triol.

Link til kommentar
Del på andre sites

Den allerbedste motivation for øvning er for mig, hvis det er noget jeg godt kunne tænke mig at kunne. Hvis man ikke gider øve på dette, er det jo i bund og grund enten fordi:

 

1. Jeg gider det ikke nok.

2. Det er måske over mit niveau og ender med at være demotiverende.

 

Hvis det er mulighed 1. der trækker maskineriet - så ville jeg finde noget andet, indtil flammen for dette bliver tændt igen. Hvis det til gengæld er mulighed 2 så ville jeg undersøge hvorfor jeg ikke kan spille det, og øve det jeg så har brug for, for at kunne spille det.

 

For mig er det største problem egentlig at jeg bor hjemme, og ikke kan spille lige præcis når jeg har lyst.. Jeg skal ofte time min øvning så der er så få mulige mennesker at genere som muligt, og det er sgu ikke altid det er de sjoveste tidspunkter - hvor man føler sig mest inspireret.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

interessant læsestof herinde. Syntes faktisk det er lærerigt at sidde her på side linjen & læse folks tråde hvorvidt de forbedrer sig og holder stikken kørerende samt holdninger iht motivationen. ;-) Knæk & Bræk til dig Jonas, jeg er ret sikker på at du finder Motivationen til at øve dig. Lars Frimodt Møller har en god indstilling, jeg vil følge hans skrivelse hvis jeg stod i samme situation. God skrivelse Lars & særdeles godt velformuleret ;-) 'Rock on Guys ;-)

 

Mvh Saturn. ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg laver et program til mig selv, så snart jeg er færdig med at renovere køkken, så ser jeg om ikke jeg kan få hul på bylden, ved at indarbejde nogle rutiner. Små fremskridt vil måske være nok til, at jeg får blod på tanden.

Tak til alle der har bidraget med inputs. Som altid masser af hjælp at hente på TS.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu