Har Nogen Prøvet Noget Lignende


Mads Valther

Recommended Posts

Hej kollegaer.

 

Jeg ANER ikke om dette er relateret til mit trommespil, men det er lidt et mysterium, så derfor skriver jeg om folk har prøvet noget lignende:

 

Min venstre ringefinger er stort se ubrugelig. Jeg kan på ingen måde bevæge den når jeg vågner, og det smerter virkelig voldsomt hvis jeg instinktivt laver en bevægelse med den i de tidligere timer. Efterhånden som dagen går bliver mobiliteten større og smerterne mindre, men jeg får aldrig fuld bevægelighed. Det hindrer mit trommespil helt ekstremt. Jeg har svært ved at lave dobbeltslag med venstrehånd, og forleden måtte jeg stoppe med at spille pga smerter. I de daglige taber jeg ofte ting, fordi den mindskede funktionalitet stadig er ny for mig.

 

Fingeren er hævet, og det er særligt det inderste led som smerter. Smerterne er kraftige - kommer jeg til at bevæge den instinktivt er der lyd på!

Jeg har været til to læger, og begge siger at det kan skyldes at jeg får slag op igennem hånden når jeg trommer, og det er hvad man kan forvente, når man har spillet i så mange år. Jeg er blevet anbefalet at holde en kortere pause med trommer for at se om smerterne mindskes. I værste fald stoppe med at tromme - Har I prøvet noget lignende?

 

For mine smerter er ingenlunde mindsket ved pause. Tvært i mod har jeg mere ondt end nogensinde før, og i øjeblikket kan jeg ikke spille trommer. I morges gik det helt galt, da jeg måtte vente med at køre bil - jeg kunne simpelthen ikke holde sammen om rattet med min venstre hånd.

 

Det e kun den ene finger, og jeg begynder at blive en smule nervøs, Tankerne går på alt fra gigt til forstrækninger etc. Jeg tænker bare at dette burde være opdaget af begge læger såfremt. De resterende 9 fingre har det helt fint:)

 

Nuvel - jeg har endnu en lægetid på torsdag, og tænkte at jeg lige ville efterlyse eventuelle erfaringer herinde, så det ikke bliver endnu et ligegyldigt besøg med besked på muligvis at stoppe med at spille trommer :argh::confused:

 

 

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Opstod det pludseligt eller over længere tid?

 

Hvorfor mon det bliver værre i løbet af natten, hvor du vel slapper af?

Hvorfor skulle slag fra trommespil lige sætte sig i det led og ikke andre steder?

 

Jeg tænker bare lidt højt... Men det lyder sgu ubehageligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen jeg har jo tænkt det samme. Om jeg ligger og spænder om natten. Om jeg spænder i fingeren når jeg skriver på keyboard hvad jeg gør meget på mit arbejde. Hvorfor kun den finger. Min tese er stadig at jeg har en skade som der er gået betændelse i, men min læge vil ikke rigtig gå videre med den ide. Det har stået på længe, men er langsomt blevet værre.

 

Tak for svar.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hmm.. Lyder for mig som en ledkapsel der er syg.. Men det burde de læger sgi SÅ undersøge istedet for at gætte og deres standard bemærkninger om at "se tiden an"!

 

Hvis du er nervøs for gigt så prøv at tage et par Ipren.. Eller smøre noget Ipren salve på. Ja det er symptom behandling. Men bare for at se om det hjælper., hvis det gør så er der jo enten inflammation eller gigt.. MEN gigt giver normalt stive led. Ikke hævede led med mindre jeg husker helt galt.. Spørger lige kæresten i aften

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

MEN gigt giver normalt stive led. Ikke hævede led med mindre jeg husker helt galt..

 

Slidgigt (arthrose) giver stive led, "rigtig" gigt, altså en slags betændelsesreaktion i ledkapslen giver hævede led - og så på lang ubehandlet sigt stive led.

 

Hvilket led drejer det sig om? Knoen eller det nederste af de to på fingeren?

 

At det opstår om natten, er værst i hvile og sådan skal varmes op lyder i retningen af noget inflammatorisk, altså en slags betændelsestilstand i ledet.

Aftager hævelsen også i løbet af dagen?

 

Som Henrik siger, prøv Ipren eller et lignende præparat (ikke panodil, det skal være antiinflammatorisk), så kan vi måske se, om pengene også passer her.

 

Fejler du andet? Har du ondt i andre led? Har nogen i din familie oplevet noget lignende - i det samme eller andre led?

Har du været syg i månederne op til?

Hvor længe har det stået på?

 

Hvis du ikke har held med tredje lægebesøg, kan I jo drøfte en henvisning til en reumatolog.

Redigeret af Rasmus Espersen
Link til kommentar
Del på andre sites

Smertestillende hjælper meget lidt. Ipren altså, men virker gør det da. Tak for link til syndrom Bertram men efter at have læst på det tror jeg ikke det er dét.

 

Jeg prøver at gå lidt mere til lægen torsdag. Er desværre patient hos et MAXpresset lægehus, så jeg er ikke lige forrest i køen...

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du stadig huserer i Værløse-området kender jeg en god akupunktøse i Farum som har udrettet mirakler med alskens dårligdomme for både mig og andre. Vel at mærke også ting som læger o.l. ikke kunne gøre noget ved. Det er ikke helt billigt, men hvis alternativet er kroniske smerter og tromme-berufsverbot er det afgjort pengene værd at prøve.

 

http://www.aku-net.dk/default.asp?module=behandler&bid=637&siteID=1

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har ikke forstand på det..men måske kunne du snakke med en, som har forstand på sportsskader,

 

muligvis ved de noget om ledsmerter og lign.ting..

 

Noget andet som måske kan gøre lidt.. så er der også nogen, som siger at fiske olie,

 

skulle være godt for led´ne i kroppen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 7 måneder senere...

Nå en lille update i en gammel tråd. Det er desværre blevet endnu værre. Så slemt at vi ikke kan indspille og mulige koncerter ikke er booket. Kan heller ikke snøre mine sko fx. Jeg skal have foretaget en operation den 9. juni, og håber det hjælper...

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan kun tilslutte mig din frustration. Jeg må selv lægge trommerne på hylden grundet slidgigt i storeståen og begyndende i tomlen.

Så skal i gang med at sælge ALT. Trommer, studie setup, mikrofoner ALT :-( blødende hjerte

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er jeg fandeme ked af at høre, Mads.. Og også Lasse.. Jeg vil umiddelbart også opsøge en alternativ behandling som eks. akupuntktur el. lign.. De finder ofte det/den rigtige problem/sygdom hurtigst, så det kan blive behandlet rigtigt fra start - held og lykke!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Jeg tror egentlig "bare" der er tale om en ordentlig røvfuld betændelse og væske i den ene finger. Problemet er at jeg ikke kan holde ordentlig om stikken. Når jeg er på forholdsvis stærk smertestillende kan jeg til nøds holde om stikken, men alt hvad der minder om nuancer/feeling og teknik er stadig umuligt.

 

Derudover kan jeg ej heller ikke spille Floorball som jeg ellers nyder, og bilture om morgenen inden medicinen virker er også udelukket - kan ikke holde om rattet...

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu