Trommer & Bækkener Larmer For Meget?


Niclasthem

Recommended Posts

Hejsa!

 

Jeg er med i et band, og vi spiller rigtigt tit til spisning+dans.

De sidste par timers dans til et bryllup eller ligende er ikke et problem.

Men de første par timer under spisningen er sgu svær.

 

Selve trommesættet kan jeg godt holde nede, men bækkener er sgu et problem.

Jeg har så købt et el-sæt, det kan jeg ikke forene mig med og vil hellere undlade at spille til den pågældende fest i det tilfælde.

 

Nu går jeg og overvejer disse Zildjian GEN 16 akustiske/elektroniske bækkener, er der nogen der har erfaring med disse? Dem vil jeg sætte sammen med mit akustiske trommesæt.

 

Hvad går i live får at holde lydniveauet nede? Det kan ikke passe at jeg er den eneste med dette problem.

Hvor mange af jer spiller trommer under spisningen osv?

Jeg har investeret i et Clearsonic Drumshield, og det hjælper. Men er sgu ikke altid nok. Jeg har dejlige tynde stikker og jeg betegner ikke mig selv som "hard-hitter" konstant, men ikke hårdt.

 

Håber nogen af jer har en masse gode råd!

På forhånd tak.

 

Niclas. :-)

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Evt. sådan noget

http://www.drumcity.dk/produkter/tilbehoer/soundoff/evans_soundoff_baekkendaemper.htm

 

Og sådan nogle

http://www.drumcity.dk/produkter/trommestikker/regal_tip/regal_tip_flares.htm

 

Eller sådan en

http://www.drumcity.dk/produkter/percussion/cajons/la_rosa_cajon_blackie.htm

 

Men jeg synes dog at teknik og evnen til at spille svagt men stadig præcist hænger uløseligt sammen...

Redigeret af KalEl
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har prøvet gen16 og selvom jeg er begejstret for ideen, så er de i mine ører ikke gode nok...endnu, for de skal nok nå en acceptabel lyd på et tidspunkt:)

Der er faktisk et sæt til salg på dba for 3500kr det er billigt.

 

Har du overvejet hvilke stikker du benytter ( lette, tunge, type tip osv )

Hvad med hotrods spiller du med sådan nogen?

 

Dine bækkener har s'føli' også noget at sige... Hvis de er "for" tykke skal de jo lidt mere for at lyde rigtigt, så tyndere bækkener er i min erfaringer lettere at spille stille på (dog koger de også hurtigere)

 

Til sidst ikke rigtig gear afhængigt, men har du overvejet hvordan du spiller? Hvis det kan lade sig gøre for dig at beherske lilletrommen må det vel kunne translateres til Bækkenerne...

 

Men ja dinner kan være træls pga lydniveau:/

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har hørt flere tale godt om disse:

 

http://www.drumcity.dk/produkter/tilbehoer/diverse/cympad_moderators_set_cube_set_cympad_moderator_cybe.htm

 

 

Jeg kender dit problem, ikke fordi jeg spiller dinner-musik, men selv på større spillesteder / scener kan bleed fra bækkener gøre livet som lydmand til et helvede.. I min situation bliver det nok højest sandsynligt til nogle bukkede akrylplader som monteres rundt om mine bækkener. Med årene har jeg også fundet ud af nogle bækkener simpelthen har en lavere volume end andre, f.eks. Meinls nyeste bækkener. De lyder umiddelbart af meget, men i A/B-tests har jeg kunnet konstatere at volumen er markant mindre, end f.eks. mine Paiste Traditional.. (markant mindre: MEGET!!)

 

Kig de små parametre - jeg spiller generelt heller ikke særlig højt, men lige præcis bækkenerne kan være ufatteligt svære at styre..

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

For det første:

Dinner med trommer? Really? Hvis det endelig skal være, ville jeg foretrække noget perc. Cajon, congas eller lign.

 

For det andet:

Selvfølgelig kan du spille svagt på bækkener uden at skulle ud at købe dig fattig i udstyr. Der er masser af jazztrommeslagere, det kan spille så svagt, at man næsten ikke kan høre det. Eksperimenter med forskellige stikker, rods, whiskers. Og øv dig.

Link til kommentar
Del på andre sites

... Derudover synes jeg også vi kan diskutere hvad live-musik egentlig er.. Det er sjældent jeg får at vide at jeg spiller for højt, men de gange hvor en gæst har sneget sig op til scenen og brokket sig over lydniveauet, har vi altid vendt den om: du vil måske hellere bare høre musik fra YouTube en hel aften - det er trods alt nemmere at styre..... Sjovt nok vælger de altid livemusikken..

Link til kommentar
Del på andre sites

Du burde kunne lære at spille svagere på bækkenerne uden at ødelægge selve lyden. Det er ikke nemt at ændre sin teknik, men jeg vil mene at det er den bedste løsning.

 

Spiller I højt i øvelokalet? Prøv at skrue ned for det hele. Det vil tvinge dig til at behærske dit spil, og det er knald god træning at få det til at svinge ved lav volumen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Thumbs up til alle indslagene om teknik.

 

I praktisk kan du ikke læse eller youtube dig til det. Det allerbedste råd er at opsøge en god spillelærer, der evt. kan rette på din teknisk. Der er flere af trommeslagerne herinde, der også underviser (gør det ikke selv, så ikke en skjult reklame).

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Whiskers kan have svært ved at "åbne" et almindeligt crash - men et lidt tyndt bækken med nitter kan de.

Ellers er Sabian HHX Evolution 16" crash et eksempel på et bækken, der er så tyndt at selv whiskers kan åbne det.

Og så kan du spille rigtigt lavt.


Men ellers er en Cahon da en god idé?


Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Evt. sådan noget

http://www.drumcity.dk/produkter/tilbehoer/soundoff/evans_soundoff_baekkendaemper.htm

 

Og sådan nogle

http://www.drumcity.dk/produkter/trommestikker/regal_tip/regal_tip_flares.htm

 

Eller sådan en

http://www.drumcity.dk/produkter/percussion/cajons/la_rosa_cajon_blackie.htm

 

Men jeg synes dog at teknik og evnen til at spille svagt men stadig præcist hænger uløseligt sammen...

 

Vi (jeg) har samme udfordring: gutter kan ikke lide mine bækner I øvelokalet.

Har købt 3 af de øverstnævnte dimser til at lægge på cymbalerne. Kommer til at lyde af helv..... til. Lyder som at slå på en gammel blikplade = tager spilleglæden totalt :-o

Jeg vil prøve sættet som omtales I et andet indlæg.

 

Redigeret af Olje
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har haft ret gode erfaringer med Cympads moderators som Lause linker til.

Det er faktisk mig der har Zildjian Gen 16 til salg på DBA, kan se du bor lidt langt væk men du skal være mere end velkommen til at prøve dem hvis du er i kbh på et tidspunkt.

Jeg købte selv gen 16 fordi jeg regnede med at skulle spille trommer hjemme i min lejlighed, men det er droppet igen da kæresten syntes et el-sæt (med gen 16) fylder for meget og derfor er de sat til salg.
Har opgraderet pickups så de er direct source og ikke mikrofoner der fanger mere end bare bækkenet.

Anyways jeg ville prøve Cympads, percussion, rods, whiskers som de andre anbefaler først.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hejsa alle!

 

Tusind tak for hjælpen.

Det bliver en kombination at noget whiskers, hot rods, og en Cajon.

Moderators er bestilt.

 

Jeg får undervisining af en fabelagtig lærer fra KBH der hedder Martin Andersen, bor selv i nærheden af Esbjerg. Og vil tage det op med ham.

 

Igen, tusind tak!

Niclas Them.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Vi (jeg) har samme udfordring: gutter kan ikke lide mine bækner I øvelokalet.

 

Come on. Vil de spille musik eller hvad? Siger ikke at man skal brage heavy-hårdt, men hvis man vælger at spille i band med en trommeslager, så må man nok forberede sig på at komme til at lytte til bækkener.

 

Sig til guitarist at du ikke er udpræget fan af A streng, og vudér hans reaktion :D :D

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

 

Come on. Vil de spille musik eller hvad? Siger ikke at man skal brage heavy-hårdt, men hvis man vælger at spille i band med en trommeslager, så må man nok forberede sig på at komme til at lytte til bækkener.

 

Sig til guitarist at du ikke er udpræget fan af A streng, og vudér hans reaktion :D :D

 

:rock::-o

 

Sendt videre til "strenge-folket" :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Dinnermusik er mig på mange områder en gåde... Medmindre det er en lille jazz trio, en solopianist eller lignende forstår jeg det ikke.

Og det er jo bare som om at nogle bookere er bange for at miste kunder hvis de ikke sælger dinner med...

Vi har præsteret iløbet af det sidste år (ca 20 jobs) kun at spille et eller to dinnerjobs, og prøver så vidt vi kan at alliere os med pianister og lign. for at undgå det.

Ja man mister en del af hyren, men man slipper for at sidde 2-3 timer og føle at man fx spiller for højt, eller værre, spiller for døve øre + man blir jo også træt hvis man skal spille 3 timers dinner + 4timers dans.

 

Men hvis man godt kan lide at spille dinner skal man s'føli have lov:)

Link til kommentar
Del på andre sites

- har selv ofte spillet til dinner for år tilbage, men holdt op med det pga.

 

samme problem, med at trommerne larmede for meget,

 

så jeg gik først på efter middagen, når der skulle danses,

 

imens sad jeg og læste i en bog bag stage, eller ankom senere på aftenen,

 

mens guitaristen og forsangeren, underholdte det ædende selvskab.

 

Det var egentlig en meget god effekt og varietion for aftensprogram

 

- så var der ligesom slags overraskelse for selskabet,

 

når bandet senere på aftenen blev udvidet med bas og trommer

 

og begyndte at spille op til dans...

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er dine´r musik generelt mere inteligent musik, ofte jazz præget, og den slags kan sagtens bære at man spiller med wiskers, og så bliver der jo mere forskel på både musik og mere merkant trommespil når der bliver spillet op til dans med stikker.

Hvis der er flere som mener at dine bækkener er for kraftige, kan det være at dit bækken valg ikke er optimalt til den opgave. Hvis du nu skrev hvilke bækkener du bruger, kan vi måske hjælpe dig, evt. med et andet valg.

Trommerne er straks nemmere da de altid kan dæmpes på forskellige måder.

 

Hilsen Finn.

Link til kommentar
Del på andre sites

Skal vi nu ik' li'e ..?

 

Når Bornholmeren skriver: "Nu er dine´r musik generelt mere inteligent musik, ofte jazz præget", kan han jo sagtens have ret. Det kommer fuldstændig an på, hvilken slags musik, man så spiller under diner - og generelt er det jo subjektivt, HVAD intelligent musik er.

Intelligent musik under diner kunne - efter mit hoved" - være:

 

"One note samba" - (ikke intelligent akkordmæssig, men taktmæssig)

"Girl from Ipanema" - (samme som ovenfor)

"Fields of gold" - Sting

"Slow boat to China"

"Love you just the way you are" - Billy Joel

"50 ways to leave your lover" - Simon

"Sir Duke" - Stevie Wonder

"Thinking out loud" - Ed Sheeran

"Who says" - John Mayer

 

Sjovt nok er mange af disse faktisk "jazz præget", hvor man sagtens kan bruge whiskers - igen efter mit hoved.

P.S. Mange af disse numre spilles sikkert ikke af unge mennesker, og ej heller til fester med unge mennesker ..??

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Ordet "generelt" i Finns indlæg ødelægger det lidt. Eller meget, om du vil..

 

Men nok OT.

 

Hvis bækkenerne bliver "for høje" under diner, så er der allerede flere god løsningsforslag på banen. Helt kort tænker jeg, at hvis du ikke ved hjælp af teknik eller bækkenvalg kan sænke din volumen mere, så ønsker publikum ikke trommer til maden. Det er jo en ærlig sag.

Redigeret af Kasper Stougaard
Link til kommentar
Del på andre sites

Man kan prøve med tynde bækkener, tynde stikker, god teknik ( prøv at løsne dit greb)

 

Jeg får masser af arbejde fordi jeg kan spille svagt. Så det synes jeg da bestemt ikke man skal kimse af. Jeg kan kun anbefale at man øver sig i dét. Det er jo ikke kun dinner jobs der skal have lavere volume. Teater, dinner, jazzjobs, jobs med kor, i kirker, små steder. Det er langt fra "kun" jazz numre der skal være svage. Energi hænger ikke kun samen volume. Jeg har spillet smells like teen spirit i en teater forestilling, hvor der samtidig skulle foregå en samtale på scenen. Hvis du ikke kan så er der en anden....

 

Så på med handsken.

 

Jeg har i øvrigt spillet virkeligt mange dinnerjobs på sæt. Man kan jo spille hvad man vil, hvis der er styr på volumen... bla førnævnte smells like som bossa nova :-)

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Man kan prøve med tynde bækkener, tynde stikker, god teknik ( prøv at løsne dit greb)

 

Jeg får masser af arbejde fordi jeg kan spille svagt. Så det synes jeg da bestemt ikke man skal kimse af. Jeg kan kun anbefale at man øver sig i dét. Det er jo ikke kun dinner jobs der skal have lavere volume. Teater, dinner, jazzjobs, jobs med kor, i kirker, små steder. Det er langt fra "kun" jazz numre der skal være svage. Energi hænger ikke kun samen volume. Jeg har spillet smells like teen spirit i en teater forestilling, hvor der samtidig skulle foregå en samtale på scenen. Hvis du ikke kan så er der en anden....

 

Så på med handsken.

 

Jeg har i øvrigt spillet virkeligt mange dinnerjobs på sæt. Man kan jo spille hvad man vil, hvis der er styr på volumen... bla førnævnte smells like som bossa nova :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu