Sign in to follow this  
Stig Swann

Hvad Er En Rimelig Pris For Mit Gretsch Trommesæt?

Recommended Posts

Efter lang tids overvejelse har jeg besluttet mig for at sætte mit Gretsch trommesæt til salg. Jeg har haft det i en menneskealder og kender ikke navnet på serien, hvorfor jeg ikke ved hvad der er en rimelig pris at tage for det. Så jeg håber at der nogen her i forummet som kan hjælpe mig.

- Indvendigt har trommerne en sølv finish, som jeg har læst mig til er typisk for modellerne fra 1950'erne (jeg vurderer dog trommerne til at være af nyere dato)

- Selve kobber skiltet med Gresch logoet derimod er det fra årgang 1980 (se mit profil billede)

- Trommernes originale farve udvendig kender jeg ikke. De fik en make over af den tidligere ejer i slut firserne/start halvfemserne og fremstår som hvide.

Følg linket her for billeder af trommerne, serie, model numre mv: https://www.facebook.com/Mangroova/SalgGretschTrommer

SPECIFIKATIONER:

- 10", 12", 14", 16" og 22"
- Der er påmonteret RIMS på 10", 12" og 14" tammerne
- Tam ophænget på stortrommen er opgraderet til Tama hardware (som er væsentlig mere robust end det trommerne var født med).
- Bemærk at jeg har beholdt alle de originale Gretsch beslag, hvis man ønsker at føre trommesættet tilbage til original stand
- Der følger PJ Deluxe Cases til alle trommerne
- Stativer, pedal o.l. følger ikke med
- Trommesættet er velholdt og i fin stand med ganske få brugsmærker; men trænger til nye skind.
- Bemærk at det primært er 10", 14" og 22" jeg selv har brugt igennem årene.

På forhånd tak

uploads%5C300e9393-8469-4d79-8811-a52f00uploads%5C84a2fa5f-3154-400b-989d-a52f00uploads%5C4283e94c-6813-437d-bac9-a52f00

De er intet værd. Jeg kommer gerne og henter dem, og sørger for at de bliver destrueret på en miljømæssig forsvarlig måde :tu:

• Upvote 1

Fede trommer - vel tæt på at være det dyreste, der findes. Gretsch, fra den gang kedlerne stadig kom fra Jasper.

I modsætning til for eksempel guitarer er der ikke den samme spredning på priserne mellem lort og lagkage når det gælder trommer - det er meget sjældent at brugte sæt rammer 20.000, i hvert fald her i Danmark.

Jeg vil gætte at du kan få et sted omkring 10-12.000 - hvor meget den hvide finish trækker ned er svært at sige - +/- 2-3.000......

Jon

Edited by jon petersen

fed farve ville skyde på mellem 11-14000 danske kroner. Virkelig fede tønder når det er aller bedst ;-)

Hej Stig. Sættet ser ud til at være sammenbragt fra flere generationer, og så er nogle trommer muligvis født hvide, og nogle sikkert recoated.

22" ser ud til at være en Drop-g, 80-81, 16" er 70ér, 10" ser ud til at være nyest. 14" er badge ikke synligt på billeder.

Alle trommer trænger nok til nye kanter, der er en ubekendt tomholder monteret. 14" er ikke gulvtom. Der er ikke så meget efterspørgsel på sæt med fire toms. Men man har jo mulighed for at skifte mellem f. eks. 10-14, og 12-16.

Der er så kasser til det hele, men ingen lilletromme. den er liiiiiiiiidt svær :hmm:

Den har i hvert fald ikke ben, og dybden ser ikke ud til at være over 12".

Men ben kan jo monteres, det koster bare dyrt hvis de skal være originale.

Ulf, er 14" ikke gulvtom?

Hvad er den så?

:-)

Den ser ud til at mangle ben, og så hænger den på et stativ. Og da jeg er lidt konservativ på gulvtom området, så tillader jeg mig at kalde den for en hængetam ;-)

Jeg må nok revidere min opfattelse af at 10" skulle være nyeste. Labels inden i kedler har ikke 6 cifre, bindestreg, og så antallet af kedler produceret det år.

Det ser ud til at være inden de ændrede nummerering i 81.

Jeg hader bare det her Gretsch label-badge kaos. Ikke til at huske.

-Ulf

Hvis de hieroglyffer efter 44 på 14" tom er 20, så skulle den være model 4420 = 14x10"

Sættet behøver ikke at være sammensat af flere generationer pga. forskellige badges.

"With four badge changes in only two years, it is not unusual to find different badges within the same early-'80s stock Gretsch set! Remember, these were the pre-"custom" days when Gretsch still built drums "for stock" rather than "for order."

http://www.gretschdrums.com/?fa=historybadges#timeline2

men hvis du er meget opsat på nøjagtig datering er der sikkert nogle på denne her hjemmeside der uden tvivl kan hjælpe dig:

http://www.vintagedrumforum.com

Jeg tror Stig er mere opsat på hvad sættet kan sælges for, snarere end dateringen af kedlerne. :-)

Men den evt. køber som formentlig forventes at skulle lægge et fem cifret beløb for sættet, kan godt være lidt interesseret i hvad han får for pengene.

10", og 14" ser ud til at have standard mål, har gammelt nummer med w til sidst. Muligvis født som valnød.

12" ser ud som en power tom (10" dyb), har wr til sidst efter nummer. Måske den anden variation af valnød.

16" har gamle 70ér ben beslag, og badge ser ud til at bære skriften "That great gretsch sound", Det er det badge der afløste Round badge omkring -70.

Man kan aldrig vide sig helt sikker med Ludwig, Gretsch og Slingerland. Og derfor har disse tre mærker nok en særlig charme.

Men sættet her ser for mig ud til at være sammenbragt og delvis recoated. Og det bør jo nok afspejles i prisen.

Held og lykke med salget Stig :tu:

Hej Stig. Sættet ser ud til at være sammenbragt fra flere generationer, og så er nogle trommer muligvis født hvide, og nogle sikkert recoated.

22" ser ud til at være en Drop-g, 80-81, 16" er 70ér, 10" ser ud til at være nyest. 14" er badge ikke synligt på billeder.

Alle trommer trænger nok til nye kanter, der er en ubekendt tomholder monteret. 14" er ikke gulvtom. Der er ikke så meget efterspørgsel på sæt med fire toms. Men man har jo mulighed for at skifte mellem f. eks. 10-14, og 12-16.

Der er så kasser til det hele, men ingen lilletromme. den er liiiiiiiiidt svær :hmm:

Tusind tak for dit in put. Mht den manglende lilletromme er jeg nysgerrig ifht at høre hvorfor du tænker, at det er svært at sælge et sæt uden? Jeg spørger udelukkende fordi jeg ikke har handlet brugt i en menneskealder :-) For mig hører Gretsch trommerne sammen, men hvad angår lilletrommer, så har folk forskellige præferencer. Jeg har selv to lilletrommer, som jeg skiftede imellem de seneste år; hvor den primære er en æld gammel Ludwig lilletromme (som modsat resten af trommesættet, så står her herhjemme og bliver brugt). Men den ligner vitterlig lort, så dens salgspris vil være minimal og jeg ved fra erfaring efter at havde haft lånt den ud i lange perioder igennem årene, at det langt fra er alle, som værdsætter den ligeså meget som mig. For den er ikke nem at gå til. Så for mig vil det ikke rigtig give mening, at smide den med i salget.

Hvorfor ligner den lort? Jeg fik den i sin tid af en af mine forældres bekendte (som var trommeslager) i slut firserne efter han havde forsøgt at lave en form for oxidering af selve kedlen; hvilket var gået gruelig galt og kedlen havde så oveni fået nogle slag og buler i løbet af processen. Så jeg lærte en hel del om lilletrommer ved at reparere den og rodet med den on/off lige siden. Jeg har haft en række andre lilletrommer undervejs, som på flere tronter var lettere at gå; men summa summarum er, at det stadig er den gamle ramponerede Ludwig, som følger mig. For trods alle dens skavanker så kan den et eller andet særligt - men det kan en køber muligvis ikke se - og hvorfor sælger noget fra, som jeg gang på gang er vendt tilbage til?

Kære alle, tak for al jeres feedback. Jeg har af en eller anden grund haft svær ved at logge in, så jeg har først fået mulighed for at få svaret jer alle nu; men jeg har skam fulgt tråden og skønt at se hvor mange der har budt ind med hjælp. Så tusind tak til jer alle :-) Jeg summer forsat lige over prisen - og ikke mindst tager det store mentale tilløb til rent faktisk at sætte trommerne til salg...

Fede trommer - vel tæt på at være det dyreste, der findes. Gretsch, fra den gang kedlerne stadig kom fra Jasper.

I modsætning til for eksempel guitarer er der ikke den samme spredning på priserne mellem lort og lagkage når det gælder trommer - det er meget sjældent at brugte sæt rammer 20.000, i hvert fald her i Danmark.

Jeg vil gætte at du kan få et sted omkring 10-12.000 - hvor meget den hvide finish trækker ned er svært at sige - +/- 2-3.000......

Jon

Hej Jon, tak for din kommentar. Min første tanke tanke var et prisleje 12.-14.000 kr med kasserne, så det er ikke hel ved siden af. Så det er godt at havdedin indikation med i overvejelserne, da det som sagt for mig handler om at finde en rimelig pris og få dem skudt afsted til en ny ejer, som får dem brugt :)

Sættet behøver ikke at være sammensat af flere generationer pga. forskellige badges.

"With four badge changes in only two years, it is not unusual to find different badges within the same early-'80s stock Gretsch set! Remember, these were the pre-"custom" days when Gretsch still built drums "for stock" rather than "for order."

http://www.gretschdrums.com/?fa=historybadges#timeline2

men hvis du er meget opsat på nøjagtig datering er der sikkert nogle på denne her hjemmeside der uden tvivl kan hjælpe dig:

http://www.vintagedrumforum.com

Tak for det og for de to links. Jeg kender godt begge hjemmesider og har brugt en del timer på at fastslå alderen, men er aldrig landet på noget præcist, grundet det kaotiske mangel på system Gretsch har kørt efter - hvilke flere af jer også har påpeget her i indlægget. Mit primære ønske var, at jeg ikke kom til at sælge trommesættet for mere end det egentlig var; men efter alt at dømme på diverse indspark, så har jeg ikke været helt ved siden af i min fornemmelse - og i sidste ende, så lyder de jo vanvittig godt og det er dét en ny køber i sidste ende kommer til at gå efter