Monitorsystem, Hjælp!


Drummer1998

Recommended Posts

Jeg skal bruge et monitorsystem til mit band. Vi har in-ears, så det er kun selve 'mixeren' vi skal bruge.

 

Vi har en mixer med monitorudgang, og udover de instrumenter vi har i den mixer, har vi også en guitarforstærker vi skal have i vores monitors.

 

Vi har kigget på denne: http://www.thomann.de/dk/samson_sphone.htm, men der er vel kun en indgang, så der kun er til mixeren og ikke indgang til guitarforstærkeren?

 

Hvad skal vi have fat I ?

Link til kommentar
Del på andre sites

I skal starte med at anskaffe jer en mixer, der er stor nok til, at I kan have alle inputs deri. Og gerne en med flere monitorsends, så I kan styre jeres mix individuelt. Og så kan I sende signalet derfra til jeres inears, evt via en hovedtelefonforstærker som den, du linker til.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er plads til guitaren i vores mixer, problemet er at vi ikke vil have guitaren til at spille over vores højtalere. Kan man tilslutte en ledning fra guitarforstærkeren i mixeren, skrue helt ned for guitarens kanal, og stadig få lyden fra guitaren over i hovedtelefonforstærkeren?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ville gå efter en Mackie DL1608. Det er en super fed 16 kanals digimixer med 6 aux'er i.

Vi har selv brugt den i bandet hvor alle 5 bruger in-ears.

Vi har dog skiftet til storebror, DL32R, da vi havde brug for flere kanaler. Den har så latterligt mange udgange, så nu har vi monitormix i stereo! (Er pænt vanedannende!)

 

Men tilbage til DL1608. Den er super nem at bruge, lyder (efter min mening) godt og fylder stortset ingen ting.

Bonussen er, at den styres fra Ipad eller Iphone, så de enkelte i bandet kan selv styre deres monitormix. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, det kan godt blive svært ;-)

 

Hvad er jeres ønsker, behov og budget?

 

Hvis I bare skal bruge det til at øve, så undrer det mig at I vil have monitors? Hvis det er live, er jeres system ikke kraftigt nok til særlig meget.

 

Hvis I vil bruge det live, ville jeg gå efter den Mackie 1608 mixer nævnt tidligere, med en fornuftig forstærker til. Jeres højtalere kan I bruge som en start, og med tiden tilføje en subwoofer, og skifte toppene.

Link til kommentar
Del på andre sites

Undskyld, men er det ikke helt overkill at spille med inears, når I sådan set spiller på baggear? Stil højttalerne lidt længere tilbage på scenen, så kan I høre alt, hvad I skal høre. Og hvis ikke, er jeres balance forkert.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er plads til guitaren i vores mixer, problemet er at vi ikke vil have guitaren til at spille over vores højtalere. Kan man tilslutte en ledning fra guitarforstærkeren i mixeren, skrue helt ned for guitarens kanal, og stadig få lyden fra guitaren over i hovedtelefonforstærkeren?

 

Nej, det kan du ikke med denne mikser. Det ser ud som om, at "monitor"-sendet blot er en dublering af master-udgangen, og så er der ikke noget at komme efter. Det her anlæg er praktisk i størrelsen og så vidt jeg ved også vellydende. Men det er ikke beregnet til større jobs, hvor man ønsker særskilt monitormix.

 

Jeg er i øvrigt nok tilbøjelig til at give den, som skrev overkill, ret. Det her anlæg spiller ikke højere, end at en fornuftig placering af højttalerne - langt tilbage - giver en brugbar lyd til publikum og jer. Men det var jo ikke det du spurgte om, og du kan jo sagtens have dine grunde til at ville have in-ear på mindre jobs.

 

Mvh

Erik

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu