Luxusproblem?


bcdrum

Recommended Posts

Nu står jeg i et lille luxusproblem, fordi jeg skal i studiet og indspille et par sange, MEN jeg ved ikke lige hvilket trommesæt jeg skal tage med :-)

 

Skal jeg tage: Sonor Sonic Plus str 10-12-14-20

Eller: Tama superstar hyperdrive 10-12-14-16-22 med???

Sonorets tammer lyder noget bedre end Tamaets, men BD på Tama siger bare noget mere Umpf end Sonor.

Skal jeg bare blande dem sammen eller skal jeg lade studiet trylle med lyden.

 

MHT snares så tager jeg to snares med i studiet, og det er de snares jeg plejer at bruge så der er der ikke noget problem.

Så kom frisk med de gode forslag:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis det er en længere produktion, hvor i har god tid, ville jeg tage begge med... afprøve den specifikke stemning af trommerne du vil have i mixet, og så vælge den med lyden tættest på det i søger. Lav en eller anden hurtig EQ og så lyt til de to tracks.

 

Valget står fx mellem 20/22 stortromme - jeg ville overveje hvad de to bidrager med af forskelligheder, og hvad jeg søgte i lyden på trommerne, til de sange i skal indspille. Det samme gælder valget af gulvtam, 14/16.

 

Hvis I ikke har god tid, ville jeg tage de trommer der lød bedst, som de står nu. De friskeste skind, og lign. Men jeg synes også det kan være svært rigtigt at få håret helt tilbage med en 20'er - især hvis du har en 16" gulvtam at sammenligne med - så kan stortrommen nemt lyde lidt ussel, har jeg oplevet. Så her skal du måske træde varsomt? Det kommer meget an på hvordan du stemmer dine tammer, til gengæld.

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Sonoret er et sonic plus i birk og jeg tror at grunden til at tammerne lyder bedre er skindene, de giver en mere slasket lyd, som jeg godt kan lide.

Gulv tammen til sonor er en 14x16 så den sparker faktisk mere røv end min 16 på tamaet.

Men jeg tror faktisk at lyden på tammerne på tamaen ikke er så god er lidt selvforskyldt, det er sku nok fordi jeg er en spasser til at stemme trommer, det tager mig en evig tid at stemme dem og så ender det alligevel med at jeg skal omstemme dem (ud over det normale finetuning) Jeg havde faktisk tænkt på sådan en tuner bandit, men ender altid med at lytte til min indre nærige, stædige sønderjyde stemme om at det kan du sagtens leve uden:-)

Vi har kun to dage i studiet så tid er der ikke nok af, men sidst jeg var i studiet (13 år siden) da brugte jeg sonoret og der kom der jo en fornuftig lyd ud af det sååååå.

 

Jeg tror at jeg vil prøve at stemme mit Tama sæt om og se om det ikke kan lade sig gøre at tage det med, mest pga jeg gerne vil have den rigtige BD lyd, ellers så må det blive et bastard sæt

Link til kommentar
Del på andre sites

Ta det med de giver dig lyst til at spille trommer.. Og så skid på om det er en blanding af alt muligt..

 

Stemme trommer. Den hurtige måde til toms (rock og pop lyd):

1. Løsn skind HELT

2. Stem begge skind finger tight (stram skuer med fingre så de lige binder)

3. Stem slagskind ved at placere en håndflade i midten af skindet, så du ser tydelige bølger i skindet.

4. Hold trykket konstant.. Ikke vildt tungt men dog bestemt så du ser bølgerne i skindet

5. Stram nu skruer jævnt over kors indtil alle bølger liiiige er væk.. Det betyder sikkert at du skal stramme nogle skruer mere end andre.. Sådan er det!

6. Bundskind: samme opskrift.. Men når du så er færdig med det skind så stem hver stemmeskrue 1/4 omgang mere :-)

 

Done.. Hvis du har gode skind på så vil du være 95% i mål nu.. Stort set uden at "stemme",. Så kan du fintune dem. Evt. Et stykke moongel på hvert slagskind

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu