Ahmir "questlove" Thompson


Gandrum

Recommended Posts

Hej TS'er

 

Jeg ser sommetider showet med Jimmy Fallon, hvor husbandet er The Roots med orkesterleder Ahmir "Questlove" Thompson er i front.

 

Programmet er som sådan udemærket, men jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår bandets succes, eller nok mest trommeslageren grund til at sidde bag trommesættet, når man tænker på hvor omfattende showet rækker i popularitet i primetime TV :-)

Som oftets når jeg oplever nogle af de tunge drenge inden for trommeverden i diverse shows, om det så er i USA eller her hjemme... ja, så tænker jeg, at der er en grund til at netop de trommeslager er blevet valgt til opgaven.... meeeeeeeeen, sådan tænker jeg ikke når jeg oplever Questlove. Bevares han spiller da fint trommer på sådan en måde at det ikke gør nogen fortræd, så jeg nedgøre ham ikke....men alligevel... Måske er det også bare mig, men jeg kan simpelthen ikke få øje på hvor den ligger begravet og venter egentlige bare på, at kejserens nye klæder gør sig gældende ;-)

 

Det er ikke et surt opstød, en gang misundelse eller andet der gør sig gældende... men ganske almindelig nysgerrighed om jeg er den eneste der tænker sådan???

 

/Gandrum

Link til kommentar
Del på andre sites

Efter min mening er han en af de trommeslagere, der svinger FEDEST. Han gør ikke så meget, men han groover. Ham og Steve Jordan (Og altid Gadd). De ligger højt på min grooveliste. Prøv at tjek D'angelo: Vodoo ud. Her spiller han sammen med Pino Paladino, med en helt ny (Da pladen kom) tilgang til groove.
Jeg synes heller ikke det kommer vanvittigt fedt ud af fjernsynet, men det syntes jeg heller ikke Anton Fig gjorde og han er ellers også en fremragende trommeslager.

Link til kommentar
Del på andre sites

Fuld respekt for Questlove herfra! Manden er et groove-monster! Tjek alt med The Roots ud - det taler for sig selv! :tu:

Til historien hører også, at han har været med til at gøre hiphop med liveorkester populært. Og inden for den genre er det en lidt anden rolle, trommerne har, inspireret af både breakbeats, samples og decideret trommeprogrammering - som så alt sammen smeltes sammen i trommeslagerens måde at spille på! Det gør det til noget lidt andet, end man måske er vant til - men absolut ikke mindre fedt i mine ører! :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Questlove spiller superfedt. Det har også taget mig lidt tid at forstå den måde, han spiller på og måske nok også den musik, som hans spiller danner ramme for.

Men nu er jeg fuldstændig betaget af eks. Vodoo-pladen med D'angelo, som flere nu har nævnt her i tråden. På pladen er der længere passager, hvor musikken ikke som sådan udvikler sig/bygger op. Men ikke desto mindre ligger han simpelthen så tungt på beatet, at det for mig aldrig bli'r kedeligt at høre på..

 

Så tjek Vodoo ud og evt. også lidt mere end blot hans spil i Jimmy Fallon-talkshowet.. Du vil måske synes godt om det i sidste ende :-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu