Gaffa Og Cymbals!


Thomas JH Holm

Recommended Posts

Gaffa og bækkener hører ikke sammen. Køb nogle andre bækkener. :dev:

 

I mine ører bliver bækkener med gaffa ikke mere tørre - de bliver derimod mere døde, og det er noget helt andet.

 

Lad i hvert fald være med at klistre gaffa på f.eks. paiste 2002 bækkener, som er lakerede. du ødelægger lakken, når du fjerner gaffa-rester med opløsningsmiddel

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Bortset fra Eriks advarsel - som handler om, hvordan man skal te sig, når gafferen skal af - så kan man da gøre som man vil for at få den ønskede lyd.

Jeg er nu enig med Erik om brugen af begrebet "tør" - men hvis du bedre kan lide lyden af dit bækken (i et bestemt rum, til en bestemt lyd, i et bestemt band) med gaffa - så brug gaffa, og fjern det bagefter.

Min erfaring med gaffa er, at det er let nok at fjerne, bare det ikke sidder for længe. Tag det af efter jobbet, sidder der noget hvidt tilbage - dup det af med gaffa-resten. Så kan du få det hele af.


Lad være med at lade det sidde en måned.

Moongel eller det billige slim fra Tigeren kan også bruges.

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bruger ofte slapklatz på bækkener og senest også på hihat. De fjerner lige de overtoner der nogle gange bare ikke passer ind. Dem kan man endda pille af og på mellem numre. Alt er tilladt ;-)

Redigeret af Renechr
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bruger også gladeligt Gaffa på mine bækner. Gider ikke købe nye bækner når jeg kan få mine egne til at lyde præcis som jeg vil have dem med Gaffa. Desuden er jeg heller ikke interesseret i andre bækner end dem jeg har, jeg vil nogle gange bare have nogle andre kvaliteter hevet frem i dem og så er Gaffa guld :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Gaffa på bækkener er grimt.

Gaffa på bækkener ødelægger - i mine ører - bækkenets klang.

Hvis man ikke kan lide klangen, så står man med det forkerte bækken. (Og så ved jeg da godt, at ikke alle lige kan fare ud og skaffe noget andet, hvorfor gaffa kan blive det nødvendige kompromis)

 

Jeg hader det.

 

Men selvfølgelig kan man da bare gøre som man vil. For alt er jo, som skrevet i et tidligere indlæg, tilladt.

 

Gaffa, som sidder i lang tid, er dog i min erfaring meget svært at fjerne uden spor. Man kan godt fjerne limresterne med opløsningsmiddel eller madolie, men der er ofte en slags "skygge" tilbage der, hvor stadset sad, som ikke lader sig fjerne.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er enig i, at gaffa gør lyden af bækkenet mere død og ikke tør. Ikke desto mindre har jeg gaffa på et meget tyndt 22" ride-bækken... Ikke meget, men lidt på undersiden. Dette bækken var fuldstændig ustyrligt live, i overheads osv. Det lyder fuldstændig overdådigt, men det syder og koger i uendeligheder, og selv med gaffa, gør det stadig. Men problemet er kommet til livs med en smule gaffa.

 

Når man står og køber et bækken, kan man jo ikke vurdere hvordan det opfører sig i alle situationer på forhånd - eller, det er jeg i hvert fald ikke erfaren nok til - så jeg har tweaket et enkelt bækken, ikke til at matche mine behov som sådan, men for at gøre alles tilværelse nemmere i en livesituation.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har god erfaring med moongel eller lign. produkter kontra gaffa. F.eks i kirker har jeg god erfaring med at placere en lille moongel klat på undersiden af et 17" A custom crash. Det tager lige de værste høj-frekvens toner og forkorter selvfølgelig også efterklangen lidt. Jeg har dårlig erfaring med gaffa da det efter min mening ikke ser særlig pænt ud og derudover efterlader limrester.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak og fedt med alle indlæggene!
Jeg benytter selv "Slapz, moon" på mine cymbals efter behov.
Men giver gaffa samme effekt eller? Hvad tænker i?

Kan godt følge tanken omkring bækkenet bliver "dødt" - tror i der er nogle måde at gøre et bækken "tørt"? Eller hvad er "tørt"? :)
Mvh :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Gaffa er super til bækkener.. Med måde altså. Mrn dybest set modificerer du bækkenet balance og lyd.

 

Ja.. Limen kan være noget pis af få af. Men pointen er jo at et bækken er et instrument.. Og lyder det ikke som du vil, så er ALT tilladt og bare gå i krig. Som altid med ændringer på instrumenter så kan værdien falde ved det. Men hvis det giver dig den lyd du søger så GO!

 

At sige at bækkenet er forkert fordi man sætter Gaffa eller gel på er efter min mening ikke korrekt. Det betyder blot at et bækken der måske er 90% som man vil have det kan blive 98% som man have det.. Ofte FINDES det perfekte bækken ikke. Og så er man nødt til at improvisere

 

Jeg har 8 rides. Jeg er glad for dem alle. Men leder STADIG efter 35+ år efter det "perfekte" ride.. Indtil da borer, sliber, skærer, klistrer jeg på mine bækkener fordi de så giver mig mere glæde

 

Og pointen er simpel: gør det du synes giver dig resultater. Ind imellem er lidt research seføli godt.. For måske findes et andet bækken der matcher ens ønsker.. Men ofte har man jo ikke råd eller mulighed for bare at købe et andet: SÅ ind kommer : SLIBE,SKÆRE, FLÅ, KLISTRE ;-)

Redigeret af henrikrathje
  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu