Elektrolyse Rustfjerner


grrrunge

Recommended Posts

Gæst jon petersen

Den svensknøgle er formentlig ikke forchromet - men er nu bare rent "jern" (chrom-molybdæn stål eller hvad sådan en Bahco nu er lavet af) - og ville formentlig se ligesådan ud efter en let gang sandblæsning.


Elektrolyse er måden man fjerner - og påfører - chrom.

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Jon: Hvis du ser videoen, smider han en forkromet motorcykel-stump i et elektrolysebad, som fjerner rusten. Det virker også hjemme hos mig. Jeg er spændt på at se det færdige resultat senere...

Redigeret af grrrunge
Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen ....jeg gik igang med at læse forskellige indlæg på You tube, og i fredag måtte jeg simpelthen ud og købe ind.

Jeg fik købt en liter destilleret vand, og en pose soda, som man bruger til rengøring.

Alm. rent vand kan også bruges, selvom det ikke er så kemisk rent ...

 

Jeg havde en rund sort plastbakke, købt i Byggemarked til at rense grillrist i. Jeg bruger den til at vaske/rense gamle anløbne bækkener i.

Og da der kan være en del vand i bakken. blev det alm. vand og destilleret vand blandet sammen . med et par spiseskefulde Soda - rørt rundt.

 

Som strømkilde havde jeg læst mig til, at kunne bruge en 12 volt.Bilbatteri-oplader .

* Minusledning forbindes til det emne man vil rense, - sort ledning

* Plusledning forbindes til en "offerplade", hvor jeg bruge et lille jernbeslag, jeg havde i værktøjskassen. Skidte/rusten følger strømme fra minus til plus. - rød ledning

 

Jeg ville først prøve om man kunne rense skidt af et gammelt ZYN splash bækken i lyst metal, men det havde vist ingen effekt.... nok pga. det jo ikke var egentlig rusten. Så der brugte jeg andre rengøringsmidler.

 

Herefter lagde jeg nogle gamle Slingerland RADIO KING T-rods og Claws ned, idet de havde lidt rustspor hist og her, i den gamle Crome.

Det hjalp, og det var tydeligt at se den kemiskeproces, idet der kommer små luftbobler fra emnet.

 

Har prøvet en 1 times tid. Herefter op af badet , og renset med kulørt grydesvamp og flydende Ajax. (nogle emner skal måske have længere tid)

Således affedtet og tørret.

AFslutningsvis fedtet ind i lidt tynd olie, så rusten ikke kommer tilbage.

 

Kan anbefales..... ikke på køkkenbord...men gør det udendørs i værksted eller overdækket terrasse, idet der er en kemisk proces, og dumt at spilde den grime brune vand på stuegulvet.

 

.... og er ikke færdig, jeg har også med held renset gamle Fisk blink/pirke.

 

.... skal nu prøve at have den gamle Slingerland Bananholder i bad :-)

 

mbh. Jørgen

 

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for tippet. Jeg kunne ikke lige finde noget i den lokale, så jeg bagte noget natron. Ved opvarmning nedbrydes natron til soda, og kan derefter bruges til formålet.

 

Jeg hopper i Menu næste gang. Det er sgu nok noget nemmere ;)

 

Godt at høre det ikke kun var mig der synes det var en smart ide. Nu skal jeg bare have fat i en murerbalje som er stor nok til et par 16" reifer...

Redigeret af grrrunge
Link til kommentar
Del på andre sites

Prøv at gå i byggemarked, og køb en rund sort plastbakke, som man kan lægge grillrist i ... der skal renses. Det er samme materiale som murerbaljen, og kun 10 cm høj.

Jeg gav vist 100 kr - og så kan den rumme et 22´´ bækken, hvis du vil bruge den til rensning eller opbevaring af bækkener.

Det er vist nemmere at håndterer reifer i en lav bakke .

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej!

Har prøvet konceptet på en masse lugs! Det virker nærmest som magi :tu:

 

Det der soda fra Sterling, kan købes i Daglibrugsen!

Det blev brugt/bruges også til at fjerne pletter fra tøj i "gamle" dage, og da mange ældre menesker handler i DagliBrugsen, giver det mening at de har det ;-)

Nu skal mine gamle rims have en tur i en gammel murerbalje.

 

I øvrigt! Skal jeres lugs, rims etc. have en "rensning", så giv dem en tur i opperen på kort program.

Det virker bare :lol: Mine blev mega flotte, og ingen efterpolering.

 

Hilsen Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Ja selvfølgelig skal de en tur i opvaskemaskinen - det er ikke prøvet før....

 

Starter med en lille forkromet tromme og et par små splash bækkener.

 

40 grader, og program for "GRYDER & LÅG" :-)................................................................efter Jul

 

Hilsen Jørgen

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu