Ekspert I Leje?


Mads Valther

Recommended Posts

Håber der er nogen herinde som kan hjælpe. Jeg har fået info om at man som almindelig lejer har ret til ret genhusningstilbud, som matcher ens eksisterende lejemål, såfremt ens bygning skal rives ned. Er der nogen herinde som ved om det også er tilfældet for erhvervslejemål?

 

Vi står nemlig en i snarlig forhandlingssituation om netop dette, og jeg er i tvivl om mine rettigheder som erhvervsdrivende. Som jeg forstår det, er jeg nemlig fuldstændig uden rettigheder, og det forstår jeg ikke helt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Har jeres lejekontrakt ikke et afsnit om opsigelse?

Hvis I allerede har modtaget en opsigelse, hvilket lovgrundlag den er varslet i forhold til. F.eks erhvervslejelovens paragraf xx, stk aa.

I skal nok ikke forvente ophævelse af opsigelsen. Erhvervslejere er ikke beskyttet i samme grad som privatlejere. Og kompentation for evt. fodfejl i kontrakt/opsigelse er en lang og dyr march gennem de Bundløse Advokatfakturaers Sump efter en lillebitte kop vand.

 

Jeg er ikke jurist, men krydser i det professionelle ofte klinger

med dem. Tag det som forventningsjustering pba af google: "opsigelse erhvervslejemål"

Link til kommentar
Del på andre sites

Sagen kort:

 

  1. Vi overtager en bygning i september 2014. Der er ikke løbetid på lejekontrakten, da området er fredet.
  2. I oktober 2015 opdager vi selv ved en tilfældighed at området er planlagt til nedrivning. Vi orienterer selv udlejer om dette, som ikke har kendskab til dette.
  3. Vi modtager opsigelse på mail, hvor der blot står "I er opsagt pr. 1.9.2016.
  4. Vi finder efterfølgende ud af at området og bygningen har været planlagt til nedrivning allerede inden vi overtog bygningen. Dette har vi aldrig fået info om, før vi selv opdager det.

Det er lidt derfor vi står med håret i postkassen, men det kan sagtens være vi alligevel er helt alene om det.

 

Tak for dit svar.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er godt nok noget lort, men jeg tvivler på at jeres store investering gør det ansvarspådragende for udlejer. Planen for området var offentligt tilgængelig og dermed ikke mulig for udlejer at hemmeligholde for jer i juridisk forstand.

 

Jeg håber I kommer godt videre.

Link til kommentar
Del på andre sites

Udlejer blev først klar over nedrivningen, da vi oplyste derom. Udlejer er superflink, og er selv på røven, da han har flere lejemål, som nu står til nedrivning. Der er en eller anden kommunikationskæde, som er hoppet af. Jeg er udmærket klar over at det er os der står med lorten - jeg kan bare ikke se hvorfor det også skal være vores skyld...

Link til kommentar
Del på andre sites

min kæreste er advokatfuldmægtig. Fik hende lige til at knytte en hurtig kommentar:

 

/\/\/\/\/\/

Sådan helt kort, har man ingen rettigheder i en erhvervsleje. Der kommer det hele an på aftalen, så det er vigtigt de er skarpe på, hvad den indeholder. Derudover kan man argumentere for, at når de har indgået et lejemål for en ubegrænset periode, og de ikke oplyses om forhold de skal være opmærksomme på, må de som udgangspunkt kunne gå ud fra, at lejeforholdet fortsætter indtil de selv opsiger det. Man kan argumentere for, at bestemmelserne for området, er en bristende forudsætning for aftaleforholdet. Endvidere mener jeg ikke, at man som lejer kan pålægges at sætte sig ind i alle forhold omkring området, der kan have betydning for lejeforholdet. Det må være en del af udlejers oplysningspligt. Derfor kan man videre argumentere for, at de bør have krav på en godtgørelse, især hvis de bevirket en bedring af det lejedes stand, og har haft udgifter hertil, som de mistet ved nedrivningen. Men det er en vanskelig situation hvor de står midt mellem noget aftale og noget 'hvem burde vide'. Jeg ville forhandle ud fra eventuelle tabte og konkrete udgifter som de kan dokumentere. Ret til genhusning tror jeg ikke de har, men det ville kræve, at jeg undersøgte lidt mere for at være sikker på det.

Det var lige mit hurtige bud :) De skal helt sikkert lige forbi det der rådgivning, for at gennemgå deres kontrakt og evt lægge en forhandlingsposition

/\/\/\/\/\/\/

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Mjah, man kan måske argumenterer for et forventningsbrud, men jeg har stadig svært ved at se en dommer gøre udlejer ansvarlig for en udgift (lyd, mixerpult etc) som lejer selv har påtaget sig. Hvis udlejer derimod havde krævet forbedringer for 0,x mio kr og parterne så havde opdaget bulldozerne i horisonten, så måske...

 

Men skyld skal du i hvert fald ikke rode med, Valther. Med mindre du er religiøs.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu