Så Kan Jeg Endelig Få Trommer Igen!


tychsen

Recommended Posts

Et lille sæt, men dog alligevel. :)

 

Hey trommeslageren.

 

Her er en hygge tråd om en glad mands forsøg på at samle et trommesæt så billigt som muligt. Det kommer til at være lidt selvbygger halløj, noget brugt køb/bytte og så kommer der billeder op undervejs. Jeg håber det kan formidle lidt af min glæde og jeg tilgengæld kan trække lidt på jeres ekspertise hvis/når det bliver nødvendigt. Det er trods alt det et forum som det her kan! :)

 

Først lidt historie.

Jeg havde engang et 7 pcs. Mapex Saturn Pro sæt med hele bækken pakken, et band og et øvelokale. En dag stoppede bandet fordi udgifter til øvelokale og transport blev for store. Efter at have stået stablet i lejligheden i nogle år, røg sættet til under den halve pris, for at der kunne blive råd til en studie computer. Endnu et år gik og så røg bækkenerne også, til en alt for lav pris... Sådan er der nok mange historier der går desværre.

 

Men NU(!) er vi flyttet i et hus med et andet par og det betyder, at nu skal jeg have trommer igen!

Der er stadig ikke vildt meget plads, min musik smag er ikke helt den samme og der er en lille familie at tage hensyn til så budgettet er ikke tilstede, men et trommesæt det skal jeg have. Så her er min plan.

 

Jeg skal have et sæt der kan stå i et klædeskab når det ikke bliver brugt, er nemt at stille op og pille ned og som er sjovt at spille på. Insprationen fik jeg fra Ludwigs Questlove BreakBeat trommesæt og Steve Jordan mfl. der spiller på de her helt små sæt og bare kan groove fra nu af og indtil kingdom come. Det vil jeg også.

 

Derfor tænker jeg det bliver et 3 pcs. sæt. 16" gulvtam konverteret til stortromme, 13" hængetam og 14" lilletromme. Hi-hat og ridebækken.

 

Indtil videre har jeg: 16" gulvtam, hardware og lille tromme.

 

Jeg mangler: 13" hængetam, Hi-Hat og Ridebækken.

 

Så nu går projektet igang (eller det er faktisk allerede igang. Jeg har bare først taget jer med nu). Jeg tænker jeg vil ligge lidt billeder op undervejs og skrive lidt om de forskellige ting jeg vil bruge, dele frustrationer og glæder og forhåbentlig fremvise et fedt resultat når det hele er færdigt.

Skriv endelig hvad du tænker og ellers bare happy reading. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Som sagt så blev jeg inspireret til projektet af Questlove og Steve Jordan. Man behøver ikke 7 trommer for at groove som Steve Jordan og Breakbeats sættet er lavet til små lejligheder som vores. Der er ikke penge til at købe det, så jeg tænker bare jeg vil prøve at bygge/ samle det.

 

http://www.4sound.dk/trommer/trommesaet/ludwig-breakbeats-by-questlove-azure-blue-sparkle

 

Quest på Breakbeats sættet

 

Steve Jordan der groover som bare... <---- Nyd lige det her hva?!

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Fedt Henrik! Er det sjovt at spille på? jeg forestiller mig at den lille størrelse tvinger en til at spille mere spartansk og/eller kreativt.

Som sagt har jeg lilletromme, gulvtam og hardware. Dem tænkte jeg, at jeg ville vise frem.

 

Lilletrommen er en Gretsch round badge. En google søgning siger det er en Chrome plated snare drum fra 64. Her er et link til kilden. Og her er min tromme. Som i kan se er der nogle tape rester på trommen som jeg skal have af, og så skal der et nyt reso skind på, men ellers er den vidst som den skal være. Er der nogen der har erfaring med/ved noget om den her slags trommer?

 

Gulvtammen er en no-name tam jeg købte sammen med en GAMMEL guitar på et loppemarked. Sælgeren mente det var en Peace eller noget. Jeg har bukket benene ca 90 grader så de kan bruges som ben. En udfordring jeg stødte på var, at afstanden fra ben-mount til lugs ikke var den samme hele vejen rundt... En anden ting er at wrap'en er virkelig dårlig og sidder løs nogen steder, så jeg overvejer lidt at pille den af. Hvad synes du?

Næste skridt er at lave en riser med en plade til pedal... Det skal nok blive spændende. :)

 

Hardwaren er blandet hardware fra gemmerne, en Mapex Janus stortrommepedal og Tama Hi-Hat stativ. Det skal nok kunne gøre det.

En sidste ting! Jeg har et 18" Baris china jeg ikke skal bruge og som jeg meget gerne vil (lade gå med i et) bytte til en hi-hat. Er der en der mangler sådan en bad boy og har en hi-hat til overs?

Link til kommentar
Del på andre sites

Der ligger en video herinde et sted hvor en kreativ mand har bygget en genialt simpel riser til sin gulvtam, ved hjælp af et stykke træ og et gulvtam-ben. Nogen der kan huske den?

 

Selv har jeg konverteret en 15" gulvtam til stortromme vha. en RIMS og et par beslag, og har derved undgået at bore nye huller i kedlen. OG jeg brugte et pearl tambeslag til at montere en tam eller et bækken ovenpå. Ret smart hvis jeg selv skal sige det. Jeg kan lægge et billede op hvis det har interesse.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja SØS' system virker meget lige til! Det er noget i samme stil, og så alligevel ikke, jeg er endt med.

 

Jeg har selvfølgelig googl'et en del for at se hvad jeg kunne finde ud af, og det virker lidt som om at det enten koster penge eller bliver lidt ghetto DIY agtigt. Men jeg nåede frem til at det nemmeste og billigste ville være at prøve at lave en riser selv fra scratch. Heldigvis er der en fantastisk garage med værksted i vores nye crib, OG jeg elsker at hoppe i contatinere efter materialer, så jeg har massere af træ at give mig i kast med.

 

Jeg kom frem til at det nemmeste var at bukke benene (så jeg ikke skulle lave en hel cradle ala convert-a-tom) og lave en riser der kunne holde trommen bag til, plus være et fæste for pedalen. Lige som SØS også har gjort. Det mener jeg også er en lidt mere elegant løsning. Desuden skal jeg ikke bruge gulvtammen som gulvtam mere, så det er ikke nødvendigt at kunne skifte frem og tilbage. Og det giver den et mere stortrommeesque look.

 

Således blev version 1.0. Den er lavet ud af en IKEA bordplade jeg havde til at stå. Pedal pladen var lige ved at blive en udfordring da den ikke kunne være mere end en centimeters penge tyk, og jeg ikke havde træ i den tykkelse til at ligge. Men noget andet blev ofret og alt er vel. Version 1.0 blev kasseret af 2 primære årsager. For det første er den for lav og når ikke jorden under pedalen. For det andet blev pladen jeg fæster pedalen på for smal så kæden rører ved skindet. Desuden er den skåret meget skævt og ville have dumpet mig i sløjd, så den duede ikke.

 

Version 2.0, var straks bedre. Her har jeg lavet riller til stemmeskruerne og sat noget skridsikkert gummi under. Afstanden til skindet passer bedre nu og det ser generelt bedre ud, men det er stadig ikke helt godt. Her kan man tydeligt se problemet med afstanden mellem lugs og leg mounts. Trommen hviler kun på venstre side at riseren og hvis det skal løses bliver jeg nødt til at dreje det ene ben ud. Desuden er riseren for høj så trommen står i en mere end 90 graders vinkel væk fra pedalen OG stykket fra pedal pladen til jorden er for stort så hele pladen står skævt. alas.

 

Med min læring fra de to og sparring fra min kære overbo nåede jeg til Version 3.0. Ud over at have en mere æstetisk fremtræden, er afstanden fra pedal til skind lige i øjet, og højden på riseren passer også bedre. Jeg vil stadig gerne have en lille smule mindre vinkel på trommen, men det sidste tror jeg kan løses ved at rette på benene. Jeg ikke siddet i en spille situation endnu, så det er svært at vide om det er noget jeg reelt ligger mærke til.

 

Således nåede jeg i mål med riseren. Det kan være jeg laver en v. 3.1 på et tidspunkt, men for nu, ser det ud til at den løser alt det den skal. Og så var den gratis! Næste skridt i processen er at rengøre lilletromme og stortromme og overveje om jeg skal have coatingen af. Hvad siger i? Nogen erfaringer, ting jeg skal have i mente osv.?

Til sidst, tak fordi i læser med og alle kommentarer og al sparring modtages med glæde. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Efter mange dage er jeg endelig blevet færdig med lilletrommen.

 

Det var en MEGET skræmmende proces at skulle skille ad polere og samle så gammel og værdifuld en tromme, men det lykkedes og resultatet blev ok.

 

Trommen er en Gretsch Round Badge Chrome over Metal Snare Drum som det ses i kataloget i OP. Jeg har haft trommen liggende længe i en kasse uden at vide hvad det var. Jeg have oprindeligt trommen fordi den kunne skære igennem musikken da jeg spillede dødsmetal, men anede ikke hvad det var. Derfor har den også bare ligget i en kasse da den ikke rigtig duede til andre stilarter. I forbindelse med projektet her, tænkte jeg at jeg lige ville kigge til den, og vupti...

 

Nå, men trommens oprindelige udseende lod en del tilbage at ønske. Den var mat, pitted, have taperester og rust. Så her er en stak før billeder fra da jeg skilte trommen fra hinanden. Gretsch Power Snare. to forskellige længder tension rods.... Label på inderside. Dæmper system. Air vent, som viser lidt af standen som trommen er i. Der er en del af sådan nogle buler i tønden desværre. Samme air vent med ordentlig keyhole. Hullerne hvor dæmper systemet sidder i, set fra ydersiden. Igen kan man se at tønden ikke er i vildt god stand, der er en del ridser i chromen, skruer der er blevet overspændt osv. Den har virkelig haft en hård medfart og det er synd og skam... Flere buler, her ses hullerne til montage af seiding. Mekanismen til at stramme snaren sidder på den anden side af kedlen og ser sådan her ud. Jeg tror også den er blevet overstrammet da den er bøjet i toppen. Så er alle delene kommet af trommen og pudsningen kan gå igang. Kedlen uden hardware viser at den trænger til lidt kærlighed. Masser af pitting, ridser og buler...

 

Første skridt var at fjerne taperesterne. Før og efter. Her efter gik jeg igang med at pudsen kedlen med noget krom polish. Før og efter. Så kom rims. De var en særlig udfordring fordi der er rigtig meget pitting på dem. Før jeg læste lidt rundt omkring på nettet for at se hvad man kan gøre, og nogle foreslog sølvpapir så det gav jeg et skud. Det gjorde noget, men rev også kromen af der hvor det var værst. Så derfor stoppede jeg med det. Jeg kom frem til at der ikke rigtig er noget at gøre ved pitting?! Og derfor pudsede jeg dem bare op. Samme procedure fulgte lugs og seiding og snare strammer samme igen.

 

Da jeg fandt trommen, sad der Coatede Emperors på, både på slag og reso side... Det virkede en anelse overkill. Så jeg monterede Evans Genera Dry på slag side og et Hazy 300 på snare siden. Nu glæder jeg mig bare til at prøve den af!!!

Slut resultatet kan ses her. Jeg kom aldrig pittingen til livs og der er meget af den, så det er lidt træls. Men det gør jo ikke noget ved lyden heldigvis. Badge og fedtfingre. Det må alligevel være det mest irriterende ved at have pudset en krom tromme... Snare og dæmper mekanisme.

Det var det. Tak fordi du læste med. Næste skridt er stortrommen hvor jeg har besluttet mig for at tage coatingen af da jeg alligevel ikke har nogen hi-hat og derfor ikke kan spille endnu.

 

Som altid, føl dig fri til at kommentere med hvad end du vil. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu