Bør Jeg Amputere Min Venstre Arm?


kekle3

Recommended Posts

Har spillet i snart 9 år, og min teknik er til at brække sig over.
Min venstre hånd føles alting som en klump beton, og det er stort set kun når jeg spasmer med hele kroppen at jeg kan tvinge den op over 190 BPM. Men højre kan køre i 190 i 100 år om jeg vil det.

Skal dog siges jeg aldrig rigtigt har øvet teknik som sådan. Mine fødder er super gode på dobbeltpedalen og har været oppe omkring de 230.
Har efter foreslag prøvet en øvelse i et stykke tid (hver dag/hveranden i en måned), hvor man kører i 10 minutter, 2 minutter 4 slag hver hånd, så 8, 16, opdelt og til sidst 2 minutter med 16 dele. I denne øvelse kan jeg ikke komme over 170 hvilket jeg er ved at brække mig over.
Hvad kan jeg gøre? Skal jeg bare blive ved? Det føles ikke til der sker nogen ændring overhovedet. Er ved at miste modet

Følg linket for at se mig prøve forskellige tempoer, klippet med 190 gentager sig (190, 200,) Noter klippet er spejlvendt

Redigeret af kekle3
Link til kommentar
Del på andre sites

Det ser ud til at du ikke er helt afklaret med om du spiller med håndled eller fingre...? Højre er mest fingre, venstre mest håndled når du kommer op i tempo - så vidt jeg lige kan se. Du holder stikkerne i fransk greb (tommelfingrene opad), hvilket i udgangspunktet er bedst hvis man spiller med fingrene. Mindre godt til håndled...

Link til kommentar
Del på andre sites

Trommelærer og masser af øvelse er jo en mulighed,

Men skulle du vælge at lære det af dig selv, så vil jeg anbefale flg:

Secret weapons for the modern drummer (Jojo Mayer)

Great hands for a Lifetime (Tommy igoe)

Stick control (George lawrence Stone)

Check osse Gary chaffee's patterns serie ud, der er nogle gode øvelser i.

 

Men som er blevet skrevet ovenfor... Start langsomt. Og spil langsomt længe, hvis du laver fejl er det for hurtigt! Fokuser på bevægelsen mere end hastighed og øv iøvrigt gerne foran et spejl...

 

Håber det kan hjælpe dig :)

Redigeret af The Drew
Link til kommentar
Del på andre sites

Nøglen er KONTROL

 

kan du ikke spille beatet tight til click i tempo 50-60 så kan du det ikke

 

Du skal observere hvad din højre hånd.. Mærke hvilke fingre og miskler du bruger.. Og kopiere det til venstre

 

Lyder dumt .. Men virker.. Regn med at det tager laaaang tid at aflære unoderne

 

Jojos video og stick control.. Metronom... Og 2-3 md

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du vil spille håndledsslag bør du øve dét, og få fuldstændig styr på hele bevægelsen.

 

Hvis du vil spille fingerslag bør du indledningsvist øve fingrene hver for sig, så alle fingre kan bidrage - lige nu sidder din lillefinger på venstre hånd og stritter lidt, og det hjælper ikke.

Besværligt, men nødvendigt.

 

Jojo Mayers DVD er en guldgrube af nyttige informationer til begge teknikker, og så bør du øve med et spejl eller et kamera så du kan se præcis hvad dine hænder laver.

Link til kommentar
Del på andre sites

Er i vietnam de næste par måneder, og sveder mere end hvad godt er. Tøjet forbliver af.

Ja, videon er spejlvendt, min tatovering er på venstre arm.

Tak for de mange bud. Hvad jeg mærker, er at min højre arm nærmest svipper lidt når jeg kører hurtigt. Lidt ala moeller, bare kun to slag, hvilket sparer på min energi. Ved ikke om videoen snyder, men jeg holder mest mine hænder ala German Grip, med tommelfingrerne imod hinanden mere end opad

Tror en trommelærer er en nødvendighed for at jeg kan få mit blackmetal band op på det næste niveau. Det var den fedeste følelse da man pludselig kunne spille hurtigt dobbeltpedal og spille efter de sange man hørte som 18 årig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det ser ud til at du ikke er helt afklaret med om du spiller med håndled eller fingre...? Højre er mest fingre, venstre mest håndled når du kommer op i tempo - så vidt jeg lige kan se. Du holder stikkerne i fransk greb (tommelfingrene opad), hvilket i udgangspunktet er bedst hvis man spiller med fingrene. Mindre godt til håndled...

 

Hvad Hasse siger…

 

Dertil tænker jeg at du både skal arbejde med at spille super svagt, kraftigt og alt derimellem.

 

Vær bevidst om at slappe af. Slapper du ikke af, så går det for stærkt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Noget andet jeg har fundet ud af: Der er forskel på at sidde tæt på øvepladen, og sidder væk fra øvepladen. Gør begge dele. Placer også øvepladen på hhv. højre og venstre side. Disse justeringer vil gøre, at du aktiverer et lidt bredere udvalg af muskelgrupper, og på den måde får en mere solid opbygning.

Link til kommentar
Del på andre sites

Noget andet jeg har fundet ud af: Der er forskel på at sidde tæt på øvepladen, og sidder væk fra øvepladen. Gør begge dele. Placer også øvepladen på hhv. højre og venstre side. Disse justeringer vil gøre, at du aktiverer et lidt bredere udvalg af muskelgrupper, og på den måde får en mere solid opbygning.

 

Helt enig. At kunne spille med pladen foran sig er jo kun at spille på "lilletrommen". Skal tammer og hihat med, så er det fint at flytte øvepladen rundt. Det er ikke helt samme bevægelser... At kunne bevæge sig glidende mellem de forskellige ting herefter er så et helt andet kapitel.

 

Og for at svare på dit spørgsmål. Så nej! Det bliver det med garanti ikke bedre af ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

...og så bør du øve med et spejl eller et kamera så du kan se præcis hvad dine hænder laver.

 

Har du iPhone så brug evt. "Solwmotion" indstillingen i dit kamera. Om det også findes på Android ved jeg ikke... Men det vil garanteret afsløre nogle uhensigtsmæssigheder ved din teknik.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er sjovt, jeg har præcis samme problem! - Det mærkelige er dog, at det er min højre der ikke har det samme overskud som min venstre, selvom jeg er højrehåndet. Sådan har det altid været, hvorfor ved jeg ikke.

 

Dog vil jeg sige at tempo ikke er alt, men overskud er en lige så vigtig del, hvis ikke vigtigere.

Det synes jeg Morten Thorhauge er et godt eksempel på.

Han viste mig, at han overhoved ikke brugte fingre, men KUN håndled når det galte enkelslag, og personligt synes jeg han er en af de danske trommeslagere der spiller bedst. Han spiller ikke specielt "hurtigt", men spiller med et sindsygt overskud.

 

-Jeppe K :)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er sjovt, jeg har præcis samme problem! - Det mærkelige er dog, at det er min højre der ikke har det samme overskud som min venstre, selvom jeg er højrehåndet. Sådan har det altid været, hvorfor ved jeg ikke.

 

Dog vil jeg sige at tempo ikke er alt, men overskud er en lige så vigtig del, hvis ikke vigtigere.

Det synes jeg Morten Thorhauge er et godt eksempel på.

Han viste mig, at han overhoved ikke brugte fingre, men KUN håndled når det galte enkelslag, og personligt synes jeg han er en af de danske trommeslagere der spiller bedst. Han spiller ikke specielt "hurtigt", men spiller med et sindsygt overskud.

 

-Jeppe K :)

 

Problemet er at jeg spiller i et blackmetal band, og jeg gerne vil have mere tempo på sangene. Kan jeg spille solidt 210 bpm, så kan jeg jamme det meste :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er cool nok at du gerne vil spille hurtig metal, men du skal stadig kunne spille langsomt før du kan spille hurtigt.

 

Du skal bygge huset nedefra, altså få styr på teknikken i en tempo, hvor du har fuld kontrol og overblik over hvad din albue, håndled og fingre laver. Find en fed underviser og sæt indtil da metronomen på 50 bpm og spil fjerdedele i en uge.

 

Jojo Mayers dvd er fed og gennemgår vist nok push/pull osv. Tror måske der er noget på youtube :-) klø på, det løser sig altsammen!

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Køb et stativ du kan stille pladen på, så kan stå op imens du øver(!) + brug de gamle Remo Øveplader istedet for de nye.

 

Så er det også vigtigt at når man øver på en øveplade med fokus på teknik i hånd, fingre, arme osv - Så brug nogle ordenlige store Marchtrommestikker. De store marchstikker fortæller dig meget bedre hvornår du gør ting forkert.

 

Et stort spejl du kan sætte foran dig selv og pladen hjælper virkelig også.

 

 

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Tjaaa... Hvis du aldrig rigtigt har øvet teknik, så er det nok derfor, at den halter ;)

 

Få en lære! Det er klaaaaaart det bedste! De her internet-råd er ofte gode, men utroligt svære at udføre korrekt uden forudgående kendskab til basal teknik. Ofte er det mere en bjørnetjeneste end en tjeneste - så er din tid bedre brugt bag en øveplade efter en snak med en rigtig menneskelære :)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Tjaaa... Hvis du aldrig rigtigt har øvet teknik, så er det nok derfor, at den halter ;)

 

Få en lære! Det er klaaaaaart det bedste! De her internet-råd er ofte gode, men utroligt svære at udføre korrekt uden forudgående kendskab til basal teknik. Ofte er det mere en bjørnetjeneste end en tjeneste - så er din tid bedre brugt bag en øveplade efter en snak med en rigtig menneskelære :)

 

Bare ærgeligt jeg er fanget i Vietnam i de næste 3 måneder :P

Link til kommentar
Del på andre sites

For mig at se, ligner det at du ikke spiller enten french- eller german-grip - men en slags blanding af begge. Det ligner du bruger dine fingre til at få stikken i bevægelse, men dine håndled følger med - du bliver nødt til at 'vælge' på en eller anden måde. For mig at se kan du sagtens træne dig selv op til at spille 16-dele i tempo 200 med et german-grip... men du kan også træne dig selv op til at spille det med french-grip..

 

Spiller du german-grip, er udgangspunktet ved enkeltslag via håndleddet at alle dine fingre har kontakt til stikken under hele bevægelsen- stationære. Dine håndflader skal pege med jorden, og stikker skal til sammen danne noget der ligner en 90-graders vinkel. Dine håndled er altså det aktive.

 

Dette bevirker også at slag med fingrene i german-grip ikke er særlig nemt... Jojo Mayer beskriver i sin DVD at det selvfølgelig kan lade sig gøre, men det er noget mere indviklet end i french-grip.

Enkeltslag via håndleddet i french-grip er desuden ganske enkelt ikke særlig effektiv en bevægelse for hånden.

 

Enkeltslag via french-grip med fingrene er til gengæld super. Du holder dine stikker så de sammen er noget der ligner parallelle, dine håndflader vender mod hinanden, med tommelfingeren opad. Dine fingre er altså fri til at få stikken i bevægelse. Håndleddet er stationært, dine fingre er aktive.

 

Hvis du koncentrere dig om én teknik ad gangen, og starter i et lavt tempo, og langsomt opbygger kontrollen over dine hænder og fingre, er jeg sikker på det ikke tager særlig lang tid, før du kan spille endnu hurtigere end 200 BPM...

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Når nu du ikke umiddelbart har mulighed for at finde en Trommelærer i de næste 3 måneder så kunne du bruge infoen ovenfor i de næste 3 mdr.

Jeg vil udfordre dig til at finde en god video der grundigt forklare teknikken du vil bruge, og så spille nedenstående øvelse (link) hver dag ved maks 55 bpm hvor du fokuserer på greb, og stik højde. Det er en udholdenhedsøvelse som udfordrer begge hænder i singlestrokes.

(Øv Evt først øve det med fingre, og så håndled) det vigtige er at du er fokuseret og ikke bare prøver at spille hurtigt...ja det kan være kedeligt, men det er nødvendigt.

 

Gary Chaffee endurance øvelse:

http://iloapp.leicesterdrumschool.co.uk/blog/blog?ShowFile&doc=1366153142.pdf

 

Iøvrigt synes jeg stadig du også skal fokusere på andre stickings end singles, og stadig med samme "kedelige " og fokuserede approach.

NB ! Husk spejl det er vigtigt for både hånd/kropsposition og for at sammenligne stikhøjder mm.

Link til kommentar
Del på andre sites

@Kekle: Nu har jeg set din video.

 

Det første der slår mig, er at du spiller i meget kort tid ad gangen. Hvis du vil flytte noget, så skal du holde fokus i meget længere tid. Lav samme tilgang, som hvis du skulle løbe et marathon. Dvs. at du skal vælge et tempo, som du kan holde i 5 - 10 minutter. Spil så mellem 20 og 50 repetitioner af hver variation af øvelsen, eller brug et stopur.

Dernæst virker det som om, du slår forholdsvist hårdt. Jeg tror at hvis du spiller lavere, og har mere fokus på at spænde af så vil du ikke "krampe op" så hurtigt. En god metode er også at udføre øvelserne således:
||: Pp | P | Mf | F | Ff | F | Mf | P :||

Så er der attitude tingen: Du presser dig selv hårdt, og slår dig selv med stikken af utilfredshed. Drop det! Det giver større tilfredshed, at vælge et mål som du kan gennemføre, og ganske langsomt udvide din komfort zone.

Når alt det er sagt, så fatter jeg ikke det ensidige fokus på speed og hurtighed og hastighed. Musik har så mange andre elementer og udtryk, som det er vigtigt at forholde sig til: Dynamik, feeling, klang, accenter, ghostnotes, synkoper, koordination, osv, osv.
Jeg ved faktisk ikke hvor hurtig jeg kan spille en hvirvel. Men jeg kan spille en femtol eller septol, hvis tempoet er for hurtigt til 6toler eller 32dele.

Så arbejd med alternativerne til speed. Det vil gøre din øvning mere inspirerende og samtidig give dig en bedre grundform til hastighedsøvningen.

Til slut et lille citat fra et - dengang - meget ungt naturtalent (Han brød igennem som 17 årig)

12208789_10153930513157638_6670738059473

 

Ahi na'ma'
Peter S.

Link til kommentar
Del på andre sites

 

@Kekle: Nu har jeg set din video.

 

Det første der slår mig, er at du spiller i meget kort tid ad gangen. Hvis du vil flytte noget, så skal du holde fokus i meget længere tid. Lav samme tilgang, som hvis du skulle løbe et marathon. Dvs. at du skal vælge et tempo, som du kan holde i 5 - 10 minutter. Spil så mellem 20 og 50 repetitioner af hver variation af øvelsen, eller brug et stopur.

 

Mange gode pointer i komme med.

 

Videoen er selvfølgelig meget kort, for netop at folk kan se hvordan jeg slår i forskellige tempoer. Når jeg øver er det ofte 10 min nonstop øvelser eller lignende. Er begyndt at sætte en 30-60 minutter af af gangen til der herovre.

 

Og angående det med tempo, kan jeg snildt spille i uendeligheder når det er langsom tempo. F.eks. i 140 bpm kan jeg nok køre 16 dele i 10 minutter uden problemer. Men kun 10 sekunder i 200 :P

 

Og hvis man klikker ind på mit band i min signatur, så kan man også høre at jeg kan spille trommer. Vil bare gerne kunne få mere speed på mine hænder mere, for resten synes jeg er acceptabelt. Accenter osv, ville være sekundært for mig.

Redigeret af kekle3
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

 

Du må forstå os ret når vi skriver "hvis du ikke kan spille det langsomt" det er ikke fordi vi ikke tror at du kan spille 16. Dele ved 140bpm. Men fordi hastighed afhænger enormt meget af greb, kontrol og ensartede slag, og ved single strokes vil det bla. Sige at Begge stikker spiller "fullstrokes" fra Samme højde ved samme hastighed (og faktisk halv højde ved dobbelt hastighed). Og for at holde øje med disse ting skal man starte laaaangsomt og evt med begge hænder synkront.

 

Det er super at du har sat tid af til at øve, men sørg for at øve noget der gir kontrol, ellers bliver det en kamp... Der er mange gode forslag givet i tråden her.

Og hva angår rudiments og accents osv så er det noget der er specielt godt for kontrol (just saying :) )

 

Jeg vil stadig anbefale Lifetime warmup af Tommy igoe

http://youtu.be/R0RggNgTLl4

 

Det her er et klip af en der spiller "basic versionen" men den er ved 130 bpm og tager 4 min og er værd at gøre hver dag for opvarmning og kontrol.

Redigeret af The Drew
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu