Rathje's Ahorn-Kedler


søs

Recommended Posts

Nu har jeg - endelig - fået færdiggjort de kedler 10x8 og 12x 8, som Henrik byggede til mig for godt 2 år siden. Jeg har selv boret huller og monteret hardwaren fra mine Ludwig-kedler - 10x9 og 12x11. Resultatet er forrygende - de 2 nye kedler lyder fantastisk, og er utrolig nemme at stemme (hvorimod de gamle var noget af en opgave) ..

 

Henrik skulle være ved at bygge mig en 20x14 stortromme og en 14x14 gulvtam - hvor jeg så tager hardwaren fra min Ludwig gulvtam og ditto stortromme - og gemmer Ludwig power-kedlerne til bedre tider.

Mit sæt bliver dermed i nemme størrelser, der passer mit lille korpus. Dem glæder jeg mig til at høre ... Første billede kommer her - hvor de små kedler er "Rathje Drums":

 

20151114_142451%5B1%5D.jpg

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Det ser super godt ud! Er det ren ahorn eller ahorn/poppel som de oprindelige kedler? Og jeg kan se at du har ændret antallet af spændehuse på 12'eren ;)

 

Jeg har også selv en 20'er kedel på vej fra England som skal bruges sammen med det lille Ludwig. Der er altså et eller andet fedt over den størrelse. Jeg har dog valgt en 20"x15" for lige at få en lille smule ekstra power.

Link til kommentar
Del på andre sites

.. at vende skærmen hjælper ikke - spejlvendt virker bedst for mig (og for mine buddies Phil, Ian og Steve) ..

 

Det med kun 2 x 6 lugs på 12'eren er efter opfordring fra Henrik. Og tror da osse, det gør stemning af trommen nemmere. Har lånt reifer fra mit APK-sæt - de bliver udskiftet, når Henrik sender mig nogle nye (sammen med de sidste kedler).

 

Nu har Henrik spurgt mig, om jeg virkelig kun vil have 14" dybde på stortrommen. Det ved jeg faktisk ikke rigtig - troede det gav bund nok, når nu man kan købe dyre trommesæt fra Ludwig med 20x14 stortromme - og 60'er Ludwig stortrommer er da osse 20x14. Dennis prøver 20x15 - skal jeg virkelig helt op på 20x16 for at få bund nok ..? ... what to do ..?

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan jo også få et dyrt sæt med en 26"x24" stortromme, men det gør jo ikke størrelsen god af den grund ;)

 

Nej, jeg tror nu nok godt der kan komme lidt bund ud af en 20"x14". Jeg har bare valgt en 20"x15" for at have lige lidt mere at arbejde med. Jeg overvejede også en 20"x16" som er det absolut maksimale en stortromme skal være, i min verden, men tænkte at lige midt imellem måtte være helt fint til mit behov.

Link til kommentar
Del på andre sites

Mht. antal af spændehuse havde jeg også selv valgt 6 frem for 8 på hængetammerne. Ludwig havde jo bare en syg idé om at jo flere spændehuse desto bedre. Der er jo 10 på hver side af mine 14", 15" og 16" gulvtammer som er konverterede hængere. Det kan altså godt være lidt besværligt at stemme en gang imellem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Dybden har i mine øjne mere med trommens respons at gøre end mængden af bund. Jeg er klart mest til 14", 16" kan godt gå an (især på en 20'er), mens 18" bliver for sjasket med for lidt frontskind i lyden.

Om din skal være det ene eller det andet, afhænger nok af, om du som mig godt kan lide den der ret old-school, hurtige whomp-lyd, som en 20x14 er rigtig god til, eller om du er ude efter en mere moderne lyd, som en 15" eller 16" nok gør bedre.

Link til kommentar
Del på andre sites

Altså dybden giver også bund.. Men gør lyden langsommere.. Den flytter ganske enkelt mere luft så fylden i det dybe register føles mere i lydbilledet.

 

Jo kortere den er desto mere betones mellemtonen

 

Har nu ikke haft problemer med frontskind lyd i en 18" dyb.. Den er bare lidt mere slasket .. Men det giver saft og kraft..

 

Men men: det afhænger også af tykkelsen af kedlen.. Jo tykkere en kedel desto mere rodet bliver en dyb bd.. En 5-6 mm kedel bliver stadig meget konkret.

 

På mit sorte Keller sæt er bd 22x18 og kedlen er 5 mm.. Den siger SMASK!..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Så langt så godt ..!

 

Her er et par billeder af de to første Rathje-kedler i aktion. Det drejer sig om tammerne over stortrommen, skulle nogen være i tvivl. Lydmanden syntes, de lød kanon .. så jeg glæder mig til at høre de sidste 2 kedler (20x15 og 14x14), Henrik er ved at bygge til mig.

Derudover er jeg jo blevet den lykkelige ejer af Nimbas' Supraphonic 14X6½, som snart skal pryde mit nye sæt .. og fryde mine ører ..!

 

12322571_452274558302618_560891343612974

 

20151129_125916%5B1%5D.jpg

 

20151129_125935%5B1%5D.jpg

 

Billederne stammer fra et arrangement iscenesat af DMF - Herning Afd. og Lydfirmaet "Rainbow Pro" i Aulum. Vi hedder "After Midnight".

Der var ikke så mange mennesker, men dem der var der, fik underholdning for alle pengene.

 

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Damn jeg har dårlig samvittighed.. Ville ha lavet dem færdige i dag.. Men dumme Gorm kom i vejen.. Måtte bruge dagen på at stormsikre carport og udhæng som var i meget ringe forfatning efter sne mængderne i sidste uge :-(

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

.. go' "fotoshop"-redigering, Lars .. mit skæve logo vender endda korrekt ..

Seneste update på kedler er, at 14x14 GT og Supra'en er hos min bror i Brædstrup. Jeg regner med at hente dem i morgen. Glæder mig til at høre de 2 trommer ...

 

Stortrommen skulle dukke op indenfor de næste par uger - så mangler jeg bare et Rathje-logo .. så' jeg kørende!

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

.. skal være med hvidt frontskind - derfor må sort logo være bedst ...

 

Nu er GT og supra m/ taske hjemme hos mig - de blir min ejendom "til solen brænder ud" (citat frit efter statsministeren) ..

 

Link til kommentar
Del på andre sites

.. li' et lille sidespring til denne tråd.

 

Jeg er super glad for min ny-erhvervede Supraphonic 14x6½ - men der er lige lovlig megen snare-buzz fra den, synes jeg. Det skyldes sikkert, at der sidder en 40-streng's Metric by Puresound seiding på den.

 

Hvilken seiding sidder normalt på denne tromme?

20151213_224147.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu