Gretsch Round Badge Katastrofe...


Bertram

Recommended Posts

Der er lige landet et Gretsch Round badge sæt hos mig, og størrelserne er 20x14, 12x8 og 16x16. Men det er egentlig ikke så spændende - Hvad der er vigtigt er, at den gold sparkle der oprindeligt sad på sættet er blevet malet over - ja.. men har ikke engang fjernet wrappen før man malede. Så nu er sættet en hæslig rød-brun nuance... Med en (måske flot!?!?) gold sparkle indenunder..

 

På stortromme og tam mount er desuden udskiftet det originale tom-mounting system og monteret et (ufatteligt) træls Premier system, som dog kan gå an... Derfor er der også huller efter "bananen" på stortrommen..

 

Jeg er så begyndt at spekulere på hvorfor man har malet det over - kan der være noget galt med wrappen.. Eller er der en virkelig uheldig overraskelse et eller andet sted...

 

Sættet kom til mig med tammer uden monterede bundskind, men reifer fik jeg med.. så jeg mangler bare 13 skruer i rigtig længde - det er vel til at få fat i?

 

Hvad ville i gøre med sådan et sæt? HVIS man skulle fjerne malingen - hvad skulle man så bruge for ikke at ødelægge wrappen under? Der er desuden malet på bearing edges også - men HELDIGVIS ikke inde i trommerne.. - men skulle man gøre noget helt tredje for at få malingen af kanterne?

 

Til sidst skulle jeg spørge om der er nogen der har erfaring ift. hvilke skind der passer sådan et sæt? Jeg havde oprindeligt tænkt mig at få med Coated Emperors på alle slagskind, og Coated Ambassadors på alle bundskind. Lyder det helt i hampen?

 

Jeg skal nok få uploadet nogle billeder, men sættet står i øveren lige nu - ja, man skulle jo prøve det af alligevel..

 

Mvh

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ville ,hvis det var overkommeligt, tage malingen af for at se om coatingen er ok og pæn. Hvis ikke, så skulle det hele strippes og en ny coating på. Ville måske også overveje at proppe hullerne så der kan komme andet tam system på😃

Link til kommentar
Del på andre sites

Når nu alle trommerne er malede over, så er det et stort projekt, hvis du vil skåne coatingen. Jeg kan næsten gætte mig til (uden at have prøvet det) at coatingen ikke kan undgå at tage en smule skade af det indgreb der kommer til at blive indført. Man kan sagtens få maling-fjerner som er skånsomt - i modsætning til graffiti-fjerner og acetone som ville ødelægge coatingen fuldstændig..

 

Når nu det er et fint gretsch, hvorfor så ikke bide i det sure æble, og renovere det fra bunden? Det er også et godt projekt, og ville med garanti give tilfredshed i sidste ende. Det koster lidt ekstra knaster, men så er det også et sæt for livet!

 

Det gør ondt at læse hvordan nogen dog kan være så respektløse, og tilmed ikke holde sig indenfor kanterne ;) Når du skal rense bearing edges kan det bare gøres med simpel neglelak fjerner..

 

Håber at du får tjek på det, og bliver tilfreds med resultatet!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg havde også tænkt på at friske det helt op.. Det bliver under alle omstændigheder ikke særlig pænt med ufyldte huller på stortrommen.

 

Hvis jeg skulle skifte tamsystemet, ville jeg nok proppe hullerne og have jomfru stortromme, gøre det samme på 12'eren og så have rims på..

 

Hvordan ville det være smartest at fylde hullerne? Og at fjerne wrappen - er det bare varmepistol og tålmodighed?

Og i samme forbindelse, hvilken slags wrap vil I foreslå at bruge? Har hørt meget godt om delmar wrap, men også at det er en pain in the a** at få sat ordentligt på.

 

Kanterne er jo Full rounded, og selvfølgelig har kanterne på bunden fået nogle små hak... hvis man skal genopfriske sådan nogle kanter, er det så i hånden - eller findes der nogle smarte tricks?

 

Jeg beklager de mange spørgsmål - jeg vil ikke gå igang uden at være rimelig sikker på min fremgangsmåde.

 

Mvh

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Større huller skal nok stoppes med kedelrester fra en tromme med nogenlunde samme diameter, mens mindre huller kan klare med plastisk træ.

 

Kanterne skal nok friskes helt op, dvs. planslibes og have fræset nye kanter. Til planslibningen skal du bruge en helt plan flade. Store ark sandpapir på (føs billigt i Jen & Fix) og drej trommen rundt indtil hakker og ujævnheder er væk. Start med groft sandpapir (40-80), og rund af med noget finere (220-agtigt).

 

Til at lave kanter skal du bruge en fræser monteret på undersiden af en plade. Fræsejernet stikker op igennem et hul og kan justeres så du får lige den kant du vil ha'. Der er flere tråde om det herinde et sted, bare søg lidt i selvbyggerforum.

 

Du kan også spørge en venlig sjæl herinde som har og kan den slags. Jeg har selv lavet noget stykker efterhånden, men ikke med runde kanter - det har jeg ikke fræsejern til. Det er ikke specielt svært eller tidskrævende, men det kræver det rigtige værktøj og lidt viden.

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

det kan være farvehandleren har et middel, som kan tage malingen skånsomt af,

og prøve sig lidt frem et sted, som ikke er synligt - f.eks i bunden af stortrommen,

-men det kunne blive et rigtigt super lækkert sæt, hvis det blev rigtigt renoveret

fra a til å, det fortjener det næsten, sådan et fint gammelt round bagde sæt..

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er så småt begyndt at skille trommerne ad, og kan se at den originale gold sparkle coating der sidder på, er noget tykt stads. Er fremgangsmåden bare at væbne sig med tålmodighed og en varmepistol?

 

Jeg har så småt opgivet at fjerne malingen og beholde den gamle coating - jeg fandt ud af, at en tidligere ejer har sat premier system på tam og stortromme (det er noget virkelig bras) og fyldt nogle huller... - så under malingen vil jeg altså finde fyldte huller. Ligeledes er der ufyldte huller i stortrommen fra den gamle banan, der i sin tid sad på.

 

Jeg er ved at shoppe efter coating - og vil egentlig gerne have en farve som Gretsch i sin tid brugte - ikke nødvendigvis Gold Sparkle. Er det St-Drums der forhandler sådan noget? Og i så fald, kan man købe nogle stykker der er skåret til i størrelse - samt, hvilken coating ville i vælge, Taiwan eller Delmar... Jeg er ikke nødvendigvis særlig dygtigt til at få sat sådan noget skidt på, så hvis jeg skal være sikker på at kunne finde ud af det, hvilken vil I anbefale?

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ser lige at stortrommen ikke har full-rounded kanter som tammerne har, men i stedet "moderne" 45 grader kanter - er det normalt? Stortrommen er desuden 6-ply, mens jeg har en idé om at 12'eren er 3-ply - men det kan jeg først helt bekræfte senere..

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Når du har hevet coatian af betram, kunne du så være interesseret i at sælge det til mig for 150 ink fragt? Kunne være sjovt at prøve at fjerne malingen og genbruge det.

 

Mvh. Casper

 

DelmAr er så vidt jeg ved klart den bedste kvalitet. Du kan godt få ciating der er skåret til.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja du kan sagtens få coatingen for 150kr inkl. fragt, hvis det har interesse for dig. Jeg tror du skal prøve at være omhyggelig med at fjerne malingen. Der hvor lugs har siddet kan man se coatingen (ja, man fjernede ikke engang lugs før man malede det over...) og malingen er også skallet af nogen steder - og man kan derfor se at coatingen sådan set har holdt sig flot nok.

 

På stortrommen, ser det ud som man der engang også har været mere end 1 farve maling, og en eller anden hvid stribe.. det ser meget underligt ud, men kan kun se lidt af, pga tamsystemet blev fjernet..

 

Alle trommerne er skilt ad nu, og i morgen kaster jeg mig ud i at fjerne coating..

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Selvfølgelig. Regner med den går af i et stykke.. Den slipper allerede ret nemt uden varmepistol.. Så den er ved at være færdig i limningen i sig selv. Jeg får den af her idag.. Og så vender jeg lige tilbage i en PM.

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Også gerne af det fjernede Premier tomholdersystem - måske du også kan tjene lidt hjem på det....?

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tager billeder af det hele, og lægger op på dropbox eller lign. Det bliver dog af mobiltelefon kvalitet, jeg har ikke andet til rådighed - men det kan være fint lige til identifikation af de forskellige ting.

 

Coatingen er kommet af nu, og det hele kom af i et stykke, men et af stykkerne blev lidt "rynket" pga varmen, i den ene ende, resten er sådan set intakt. På stortrommen var der 2 stykker, 1 stort stykke, samt 1 meget lille stykke. Det kan du alt sammen se på billederne der kommer op.

 

 

Jeg er desuden ved at lege med tanken om at droppe en evt coating, og få min fars hjælp til at autolakere i en sort metal flake paint. Han har alt udstyret og den know-how der skal til, og jeg tror det kan blive et meget flot resultat... Det eneste der taler imod er jo, at trommerne taber en del værdi i form af et videresalg (som jeg dog ikke tror kommer på tale) .. og så ville det også være fedt at prøve at bevare trommernes originalitet - blot for dets egen skyld.

 

Har siddet og tjekket efter coating, og selv de billige løsninger er for mig at se stadig ret dyr. Eller leder jeg bare de forkerte steder? Jeg kan ikke rigtigt finde rundt i ST-drums, og hvorvidt det kan betale sig at købe stykker der er skåret til, eller ej. Eller hvordan man i så fald får bestilt i bestemte størrelser.

 

Hvad tænker I? Hvor billigt (og godt) kan en ny coating gøres?

 

Mvh

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er frisk Bertram:). Jeg er pt i Frankrig på ski men kommer hjem lørdag. du må selv bestemme om du vil sende nu eller vente til jeg kommer hjem?

 

Ifht lakering udvendig syntes jeg at det kunne være sejt. Hvis din far kan lave en flot finish syntes jeg bestemt det er vejen at gå. En anden mulighed er at bejdse og give olie men der er jo de uoriginale huller - valnødde bejdse og så 6 lag olie kunne være sejt.!

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er så mange huller der skal fyldes, at bejdse ikke kommer til at blive særlig pænt..

 

Det min far siger han uden problemer kan lave noget i stil med det her: Men det kan jo gøres i mange forskellige farver..

 

https://www.google.dk/search?q=black+flake+paint&tbm=isch&imgil=N6FPzbhkkXRQfM%253A%253Bmbox-tIkpo7d6M%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fxlforum.net%25252Fvbportal%25252Fforums%25252Fshowthread.php%25253Ft%2525253D265145&source=iu&pf=m&fir=N6FPzbhkkXRQfM%253A%252Cmbox-tIkpo7d6M%252C_&biw=1333&bih=600&usg=__vTrOrJBcEt-4ZhEEjqdAMl8rPbQ%3D&ved=0ahUKEwiP7-fF3JPKAhUFFSwKHet8Dg8QyjcIJw&ei=AkSMVo_mCYWqsAHr-bl4

 

Jeg har fået strippet kedlerne, og som i måske kan se på billederne, så er der ufatteligt meget lim især på stortromme og gulvtam... (som også var sværest at strippe...)

 

Jeg har læst andre steder at rensebenzin er vejen frem, men er det stærkt nok til sådan noget 50 år gammelt kontaktlim som det her?

 

Er der noget jeg absolut ikke skal bruge på kedlerne?

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har fået strippet kedlerne, og som i måske kan se på billederne, så er der ufatteligt meget lim især på stortromme og gulvtam... (som også var sværest at strippe...)

 

Jeg har læst andre steder at rensebenzin er vejen frem, men er det stærkt nok til sådan noget 50 år gammelt kontaktlim som det her?

 

Er der noget jeg absolut ikke skal bruge på kedlerne?

 

Mvh

 

Kan se man også kan købe noget limfjerner, der skal kunne tage kontaktlim mm. Er der nogen der har erfaring med sådan noget? Om det skader træ eller lign..

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Syntes det kunne være en rigtig fed løsning!

 

Jeg har fjernet gammelt lim ved at slibe det af med en excentriksliber - man skal være forsigtig da man kan slibe igennem trækageret. Du kan i hvertfald bruge det til at fjerne det værste og så bruge noget kemisk Til det sidste for at undgå slibespor.

Link til kommentar
Del på andre sites

Sådan en multicolor flake på sort bund ville efter min ydmyge mening være en katastrofe at lakere et klassisk sæt i. For mig er det en lakering, der hører firserne til - til et Round Badge Gretsch skal der noget helt anderledes klassisk til. Rød med flakes, guld med flakes, sølv med flakes eller lignende. Under alle omstændigheder ville jeg holde mig til en flake i samme farve som bunden. Personligt ville jeg nok coate sådan et sæt - af hensyn til "originaliteten".

 

Måske er jeg bare kedelig, men jeg synes virkelig, det ville være en skam.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu