Fed Tromme Artikel


Recommended Posts

Kære trommeslagere HJÆLP!

Jeg skal på kons skrive en videnskabsteoretisk opgave om teknik og groove. Det er to ting jeg ved meget om, men det slår mig at jeg ikke har læst meget for at opnå den erfaring - det har i højere grad været noget se og hør erfaring (hehe......)

 

Opgave beskrivelsen lyder:

Eksamensopgave: Der ønskes en fremstilling af de bærende teorier/paradigmer om trommeteknik og grooves fra to essentielle bøger/artikler om emnet.

Fremstillingen skal overordnet indeholde:

1) En gennemgang af to essentielle bøger/artikler om emnet

2) Definitioner af kernebegreber i artiklerne/bøgerne fra musikvidenskabelige leksika

3) Musikeksempler der påpeger opgavens centrale problemstillinger vedlægges på en (audio) cd

- For ikke at skyde alt for bredt kunne jeg godt tænke mig at finde en god artikel om second line beatet og sætte den op mod Jojo Mayers secret weapons, jeg synes der ville være interessante ligheder og forskelle at påpege. Er der en venlig sjæl som kender til noget jeg bør stikke snuden i?

Hvis nu i har en helt anden fed idé så fyr løs ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Du må ikke bruge andet end bøger og artikler? Benny Greb har jo lavet en DVD om netop Groove, og den videnskabelige tilgang til netop det...

 

Jeg er ikke helt klar over, om han også har nedskrevet noget, men det kan være værd at undersøge.

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Når du selv nævner secondline og groove, så tænker jeg Stanton Moore. "Take it to the street" er om New Orleans secondline og "Groove Alchemy" er om secondlines indflydelse på funk. Begge fås i både bog og dvd er omfattende og grooveorienteret. Der ligger eksempler på tuben.

Link til kommentar
Del på andre sites

I forhold til musikeksempler der understreger de centrale problematikker, kunne man med tanke på groove også tage udgangspunkt i Pirdys shuffle, hvor hele udgangspunktet er at tænke i tre i stedet for fire. Det er vel en ret konkret måde at illustrere et groove på..?

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu