10-12-16 Vs. 12-13-16 Vs. 10-12-14


jonaslind

Recommended Posts

Hey

Hvad synes i er mest optimalt for jer. Gerne med begrundelse og i forhold til musikgenre.

Og jeg taler om antallet og størrelsen på tammer

 

Jeg har selv pt. 12-16, men har tidligere spillet med 12-14(gt)-16.

Men jeg overvejer at skifte til 2 oppe og 1 nede, men er i tvivl om, hvorvidt det skal være: 10-12-16, 10-12-14 eller 12-13-16.

 

Jeg spiller balle, så derfor skal det ikke være for "jazzet" eller for "rocket" ...

 

Håber det giver mening.

 

Mvh Jonas

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jeg synes der er for langt mellem (10) 12 og 16 - så hellere 14 nede. Altså 10, 12, 14.

Er 14 nede for lille, vil jeg hellere have 13 oppe. Altså 13 & 16.

Nogen siger så, at 12 og 13 er for tæt (det var de ikke i gamle dage) - så måske 10, 13, 16?


Jeg har aldrig prøvet det......

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror det bedste er bare at prøve sig lidt frem og se hvad der er fedt

 

og hvad der fungerer bedst og glemme alt om hvad der er rocket eller jazzet

 

og ikke mindst hvad andre mener, jeg synes du bare skal fyrer den max af

 

og gøre hvad du inderst inde har lyst til :-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Bruger 10-12 og 14 nede.

Det virker til stort set alt. Men kommer jo meget an på 14". Altså hvilken type kedel det er. Min er kun 14x11", men der er rigeligt med bund i. Og samtidig passer den godt til 10 og 12 så springet ikke bliver for stort.

 

Men den helt rigtige grund til valg af størrelser ligger nok mere i min dovenskab. 😊

Vil helst slæbe/fylde så lidt så muligt, både fordi der så ikke er så meget at slæbe på, men også nemmere at få plads til det i bilen.

 

Hvis jeg udelukkende skulle vælge udfra spilbarhed, så ville jeg til hver en tid have både 14 og 16 gulvtammer med 😁

Link til kommentar
Del på andre sites

Til en 22" stortromme? Måske kunne 10,12,16 være fedt. Jeg ville nok "bare" spille 22, 12, 16. Men det var jo ikke det du spurgte om :)

 

Til en 22" stortromme synes jeg næsten at en 14" gulv er for lille som dybeste tom.

 

Jeg kan i øvrigt ikke fordrage 12, 13, 16 som var standard på mange sæt før i tiden (er det stadig meget udbredt?). Alt er bare forkert og misforstået i det setup:

 

- De to tommer oppe er ikke forskellige nok til at "retfærdiggøre" at der skal hænge 2 trommer og fylde dér. Hvad er det, lige (undtaget en ekstra tromme til "standard rundgangen"), som man skal bruge en 13" til som 12" eller 16" ikke kunne klare??

 

- 13" er i sig selv en skæv og ulige størrelse - sikkert fedt i nogle setups men bare ikke rigtigt i 12, 13, 16, vel?

 

- Min OCD knalder også helt ud fordi "afstanden" mellem størrelserne ikke er jævn (+2", +2", +2").

 

Ved ikke om du kan bruge det til noget. Håber ikke min lille rant kom for meget off-topic :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det skal l gerne tilføjes, at jeg har et sæt med 12*9, 14*14 og 16*16 med tilhørende 22" stortromme.

 

Men jeg er ved at anskaffe mig en 18" stortromme, så tænker måske at jeg skal have en 10", og så spille 10-12-14 og hvis jeg ønsker det kan tage 16" med også.

Er bare lidt hooked på 2 oppe og 1 nede fremfor 1 oppe og 2 nede.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gennem mine 35 år m. Trommer er jeg kommet frem til følgende som de mest alsidige

 

12,15,20

 

13,16,22

 

13,15,16,24

 

Sorteret efter opadgående volumen

12,14,20 er der gået super.. Især på vintage sæt.. Men kan jeg vælge så Tar jeg en 15" gt

 

Kunne jeg kun vælge ET sæt..

Så blev det 12x8,15x15,20x16

 

Men heldigvis skal jeg ikke det ;-)

 

Hvorfor.. Tja.. Erfaring dybest set.. Hvad holder til de forskellige setups.. Jeg har spillet min. 800 jobs på 13,16,22 og har aldrig følt dem forkerte.. På balle jobs er 10,13,18 super.. 12,15,20 ligeså og de klarer også pop og rock!.. Lidt tungere slag så skal man ha en 22" og min. En 15" gt.. 10 bruger jeg også men så er det sammen med 12 eller 13 hænge tom.. Ellers er der lidt for tyndt..

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du skal spille med 18" storetromme, vil jeg sige 18, 10, 12, 14..

Men det er ud fra dit ønske om at spille med 2 sidetammer.

Jeg ville selv smide 10'eren ad helvedes til og spille 18-12-14.. Så er der også plads til at ride-bækkenet kan hænge lige dér, hvor jeg synes, det skal.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Det enkle svar er derfor, at du skal gøre som jeg....

;-)

Køb 10, 12, 13 hængetoms - og 14 & 16" gulvtoms.

Ja, 15", hvis du ikke bryder dig om at have 2 - og hvis du kan få den.

Og så 18 og 22" stortromme.


Så kan du sammensætte et sæt udfra gig og musik.


En 3-4 bækkensæt og 8-10 lilletrommer er ikke til skade og kan meget vel komme til gavn.


:-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Hvis du skal spille med 18" storetromme, vil jeg sige 18, 10, 12, 14..

Men det er ud fra dit ønske om at spille med 2 sidetammer.

Jeg ville selv smide 10'eren ad helvedes til og spille 18-12-14.. Så er der også plads til at ride-bækkenet kan hænge lige dér, hvor jeg synes, det skal.

 

Enig - ridet kan nu godt hænge rigtigt selv med 10 & 12" - de skal bare hænge til venstre for midten af stortrommen.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Det vigtigste er efter min mening at finde ud af hvilke(n) lyd(e) man vil have - lyse tammer eller dybe tammer? Mange eller få? Selv er jeg glad for lyse tammer og en enkelt dyb, så jeg kører 20", 10"(x8), 12"(x8), 15"(x14) til det meste. 15" kunne egentlig lige så godt være 16", jeg synes ikke at forskellen er så stor. Har prøvet at droppe 10"eren, men mine ører kræver tre tammer.

De to racktammer sidder på stativ, så de sidder midtfor min midterlinje (ligesom lilletrommen, som er sættets midtpunkt). Det giver desuden plads til at ridebækkenet kan sidde fornuftigt.

 

Skal det være lidt dybere skifter jeg 12"eren ud med en 13", og til jazz nøjes jeg med 12", 14", 18", mest fordi en jeg spiller med væsentlig højere stemte (næsten højstemte) trommer, og så bliver 10" lige fesen nok.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kommer jo meget an på trommerne, deres dybde,materiale og skindvalg,

Min OCD fortæller mig at der skal være samme interval mellem diameter på tammerne, hvilket diskvalificerer 10-12-16 og jeg synes ikke at det lydmæssigt harmonerer i sin helhed og i særdeleshed 12-13-16. Jeg kan heller ikke setup-wise fordrage at spille på 12-13-16 i standard 5 piece konfiguration (inkl lilletromme) og synes det er det grimmeste setup der findes. :-o

 

Jeg har prøvet at have 10-13 (off-set)-16. Det var tonalt rigtig fedt men jeg havde lidt svært ved at få 13 vinklet helt optimalt.

 

 

Pt har ja 13-16-10, alle nede men det er også et underligt setup.

 

Jeg elsker at have 2 gulvtammer og helst i 14-16, hvilket så laver setuppet til (10)-12-14-16 efter behov. Jeg kunne godt køre 10-14-16 uden at min OCD ville dræbe mig men det ville mest være et skammeligt forsøg på en Benny Grebb-efterligning.

16-18 gt's er også fede selvom dennne kombi for mig er begrænset ift. tonale muligheder sammenlignet med 14-16. Og med 16-18 fortæller min OCD mig at så skal hængetammen være 14 og det er nu et lokum at have hængende, især hvis bd er mere end 22

Link til kommentar
Del på andre sites

Har spillet meget med 14,16 gt.. Men synes 15,16 er bedre til de dybe stemninger.. 15 kan nemt lyde som en 14. Bare mere fylde. Og afstanden er faktisk ret hørbar til min 16. På den måde får jeg stemt 15" dybt og 16" MEGA dybt.. Så undgår jeg 18 som er en fed Gulvtom. Men ekstremt svær at lave live lyd på. Den forsvinder ofte i billedet medmindre man stemmer den medium tight.. Og det gør jeg sjældent.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg skifter mellem 20" og 22" stortromme, afhængigt af jobbet. Med 20" har jeg som som regel bare 10" og 14" gulv. Med 22" har jeg 10", 12" og 14" gulv - og jævnligt også 16"! Ind imellem laver jeg også 12" og 14" gulv + 16" gulv. Men igen, det afhænger af jobbet!

Jeg kan godt lide de jævne intervaller mellem trommerne - men det er måske bare en smagssag og stemningssag. 14" gulv kan snildt stemmes, så den næste lyder som en 16"!

Altså - min pointe kort fortalt: Med de størrelser du har - og evt. køber - kan du få det lige som du vil have det - og lave det, så det passer til bandet, repertoiret og jobbet! :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har pt. 10"15"18. 10"12"14"18" og 12"14"20"

 

Jeg øver pt. På mit 10:6" 15:14" og 18:16" bastard trommesæt bestående af basix, Pearl mlx og en Zicko akryl.

 

Jeg er blevet meget positiv over den sammensætning som egenligt bare er kommet ved at købe for mange trommer;). Når jeg får plads i øvelokalet vil jeg tilføje 8"6" Premier bongos og en 14:12" gulvtam bare for sjov. Jeg spillede på et tidspunkt 10"12"14"16"22" og jeg syntes det var fedest med 2 oppe ifht 2 nede - gjorde det vist mest fordi det så sejt ud.

Min ynglings Tom har næsten altid være 10". Kan huske første gang jeg skulle spille på musikskolens trommesæt til en koncert hvor jeg var vant til at spille 12"13"16"22", der var jeg helt bange for om jeg overhoved kunne ramme 10".

 

Hvis jeg skulle købe nye trommer ville jeg købe 10:8"12:8"15:14"20:16"

 

Hvis du vil høre mit lille bastard trommesæt, så søg på casper4640 på Instagram, der logger nogen videoer i ok lydkvalitet hvis du bruger hørebøffer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er efterhånden kommet til den konklusion at jeg ikke kan forene mig med at spille med en stortromme større end 20.. Hvis den endelig skal være større, så skal mine hængetammer ikke være særlig dybe (mindre end 8"), eller så skal jeg slet ikke have hængetammer på det sæt..

 

Grunden til det er, at jeg godt kan lide at have en enkel hængetam direkte oven på storetrommen, dvs. lige mellem lilletromme og gulvtam. På den måde har jeg plads til to store bækkener på hver side, og jeg kan nemt ride på begge. Jeg elsker ergonomien og symmetrien ved dette sæt.

 

Mht. størrelser af mine tammer, kan jeg godt lide at min hængetam er forholdsvis medium stemt, mens min gulvtam buldrer af pommern til... Så jeg er begyndt at spille 20, 12, 16 for ligesom at forene de ting jeg kan lige. 12'eren er 8" dyb og passer ift. min højde, og den højde jeg kan lide at sidde i, perfekt når den er ovenpå stortrommen.

 

Jeg har forsøgt mig med 20, 12, 14 - og det bliver for mig bare lidt for fesent med den gulvtam.. Sådan en 14" lyder suverænt "bedst" når den er stemt lidt op, i mine ører - og så mangler jeg bare noget bund.

 

En 10" tam har jeg egentlig altid godt kunne lide, men så vil jeg have den stemt i den dybere ende.. men på det seneste, fordi jeg stemmer min 12" lidt op, føler jeg ikke jeg har brug for en 10", da de egentlig lyder rimelig ens, men hvor 12'eren lyder "fedest" - og to hængetammer ville desuden ødelægge det meste af det jeg elsker ved det symmetriske setup jeg spiller på for tiden.

 

Det var de tanker jeg har gjort omkring mit setup. Det er jo en større diskussion, i virkeligheden.

 

Mvh

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ville personligt vælge 10, 13, 16.

 

Det havde jeg slet ikke overvejet. Det er jo genialt (hvis det nu SKAL være 2 oppe og 1 nede)!!!

 

Hvilke fede brands tilbyder i øvrigt 15" gulvtammer i deres mellemklasseserier? Jeg synes altid kun der er 14" og 16" gulvtammer at finde i det segment. Men det er vel meget naturligt at man skal op i topserierne for at finde denne lidt specielle (men fede) størrelse?

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Det havde jeg slet ikke overvejet. Det er jo genialt (hvis det nu SKAL være 2 oppe og 1 nede)!!!

 

Hvilke fede brands tilbyder i øvrigt 15" gulvtammer i deres mellemklasseserier? Jeg synes altid kun der er 14" og 16" gulvtammer at finde i det segment. Men det er vel meget naturligt at man skal op i topserierne for at finde denne lidt specielle (men fede) størrelse?

 

De eneste jeg ved der laver 15" i et nogenlunde fornuftigt prisleje er Pearl i deres MCX og BCX serier. Det er så kun hængetammer, men det er jo nemt at smække ben på sådan en 15"x14"

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu