Hvilket Skind Skal Jeg Vælge?


FrederikDalsgaardLarsen

Recommended Posts

Halløjsa I kyndige folk derude

 

Jeg er på udkig efter et nyt skind til min lilletromme, da mit nuværende (Remo's X14) ringer alt for meget efter slag. Jeg har været i mailkorrespondance med gutterne fra 4Sound om, hvad de anbefaler mig, og de har anbefalet mig følgende:

 

Evans EC2 Snare, Evans Onyx eller Remo Powerstroke 77.

 

Men hvilken af ovenstående bør jeg vælge? Hvilke fordele og ulemper er der hver især?

 

Jeg spiller funk/rock (mere rock end funk), og i ny og næ zoner det ud i noget små-syret jazzet noget. Jeg kan vildt godt lidt lyden af en nedstemt lilletromme, som har en "fed" lyd, men det er vigtigt for mig, at der ikke er så mange overtoner og så lidt sustain som muligt – en "død" lyd, ville nogen nok mene.

 

Jeg har haft succes med Slapklatz, men kunne godt tænke mig et andet fundament at arbejde med.

 

I 4Sound endte ekspedienten faktisk med at sælge mig nogle dæmperinge, som jeg så vil prøve ad, men hvis de ikke gør nok for mig (hvilket min mavefornemmelse siger mig), så bliver det et helt nyt skind.

 

Har I nogle erfaringer eller en særlig viden, er jeres inputs virkelig værdsat.

 

Mvh

Frederik

Link til kommentar
Del på andre sites

Du skal nok også lege med forskellig stemning. Slå seidingen fra stem bunden meget højt og arbejd opad med slagskindet i mikrosteps. Du passere zoner med og uden resonans og det er klart federe at stemme tørt med et lille tillæg fra dæmpning. Når du har fundet din favorit resonans/dæmpning kan du gøre lyden funkyfed ved at løsne et par skruer i toppen en halv omgang oder so. Ikke røre bunden for fedness! Tjek nettet for udførlig forklaring.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for tilbagemelding fra jer alle.

 

@bcdrum og @henrikrathje

Fyren i 4Sound nævnte også Big Fat, men sagde at det kun var nødvendigt til lyd ala Aerosmith.

 

@henrikrathje

Slapklatz har jeg, men jeg er typen, som benytter hele skindet afhængig af stykket i sangen, og med mit nuværende skind er der stadig en irriterende "syngen" i ghost notes eller blødere slag.

 

@bcdrum

Er "jo tykkere skind, des mindre resosans og sustain" virkelig en tommelfingerregel?

 

@Gabriel

Jeg benytter mig i øvrigt også af en drum

dial til stemning, og synes det virker rimelig grundigt. Min oplevelse er mest, at det er skindet som er fejlkøbt til mine ønsker. Er der nogle af jer, som har erfaring med nogle af de nævnte skind?

Link til kommentar
Del på andre sites

Evans ec2 er ca som remo pinstripe.. Meget dæmpet og ret dødt

 

Powerstroke 77 er som et Powerstroke 4 men med en ekstra forstærkning i midten (a la remo CS).

 

Men det er svært at sige hvad du skal bruge uden at kunne høre hvad det er du kæmper med.. Ordet "syngen" lyder umiddelbart som noget der er forkert i trommen. Enten stemning eller seiding der er forkert justeret.. Eller måske en tromme der er syg.. Men det er rene gæt.. Uden god lyd af hvad du kæmper med så er det møg svært :-/

 

Men hvis du vil noget der er helt dødt så får du seføli samtidigt en meget kort lyd med meget få eller ingen overtoner

 

Hvis dæmpning er udelukket så tror jeg du skal bruge en indvendig dæmper for at opnå den lyd.. Det er der desværre ikke mange der har i dag..

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

@henrikrathje

Jeg var i studiet med bandet for et godt stykke tid siden for at indspille en sang. Det var før jeg havde min egen lilletromme, så jeg brugte en af studiets. Jeg er ret vild med lilletrommen på det track, og det er lidt den sound jeg prøver at gengive:

 

https://soundcloud.com/locomotivedk/out-of-reach

 

Ved ikke om det hjælper synderligt.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

@henrikrathje

Jeg var i studiet med bandet for et godt stykke tid siden for at indspille en sang. Det var før jeg havde min egen lilletromme, så jeg brugte en af studiets. Jeg er ret vild med lilletrommen på det track, og det er lidt den sound jeg prøver at gengive:

 

https://soundcloud.com/locomotivedk/out-of-reach

 

Ved ikke om det hjælper synderligt.

 

 

Kan få eksakt den sound på min Tama Metalworks m. Evans Reverse Dot, en dæmpering og en halvslap seiding setting.

 

Metalworks har en genial seiding mekanisme og en seiding 'ab fabric hvor man inden for rimelige grænser kan gå fra tung, slap rocklyd til stram jazz lyd kun ved at justerer på seiding.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu