Yamaha New Recording Custom - The Gadd Touch


Nicolaj Fage-Lorenzen

Recommended Posts

Wow!!!

 

Faldt tilfældigt over en trailer på Youtube med Gadd, der præsenterer sit samarbejde med Yamaha om at udvikle Recording Custom-sættet påny.

 

Jeg er helt pjattet med mit eget, renoverede sæt fra start 80'erne, men de her ser også meget spændende ud.

 

Check web og tube, og se dem selv. :-)

 

 

http://usa.yamaha.com/products/musical-instruments/drums/ac-drumsets/recording_custom_2016/?mode=model

 

https://www.youtube.com/watch?v=dJkwHst7B9g

 

Let the debate begin!

Link til kommentar
Del på andre sites

Henrik: Der står at kanterne er 30 grader, ikke 60…? Det er vel bare ligesom Gretsch.

 

Jeg har egentlig aldrig brudt mig specielt meget om Gadds lyd, faktisk så lidt at jeg i mange år afstod fra at lytte til ham. Synd, for han spiller jo fantastisk.

Link til kommentar
Del på andre sites

Henrik: Der står at kanterne er 30 grader, ikke 60…? Det er vel bare ligesom Gretsch.

 

Jeg har egentlig aldrig brudt mig specielt meget om Gadds lyd, faktisk så lidt at jeg i mange år afstod fra at lytte til ham. Synd, for han spiller jo fantastisk.

 

naehhh.. se på billeder på sitet..

 

BA87C86908974206A65E8DA7646B401F_12005.j

 

de er 60 ..er jeg mere end normalt sikker på :-)

 

.. Yamaha er kendt for at måle vinklen som vandret til træ (målt nedefra.. dvs. træets vinkel) modsat 95% af de andre.. mig selv inkl... som måler vinklen fra vandret (skind) til første møde med kedlen..

 

Tour Custom (00'erne udgaven.. ikke 80'er udgaven) havde også 60 grader..

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Lidt offtopic, men @Henrik: Jeg har aldrig fået mig sat mig ordenligt ind i det med de forskellige vinkler på kanterne. Du har ikke lige et godt link til en artikel, eller noget som gennemgår det, og gerne med eksempler på hvilke vinkler alle de klassiske sæt har haft?

 

Jeg er sgu spændt på at prøve de nye Recording Custom, jeg har selv 2 sæt af de gamle, og jeg bruger dem stadig tit, især tammerne lyder af en million!

 

:tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Lidt offtopic, men @Henrik: Jeg har aldrig fået mig sat mig ordenligt ind i det med de forskellige vinkler på kanterne. Du har ikke lige et godt link til en artikel, eller noget som gennemgår det, og gerne med eksempler på hvilke vinkler alle de klassiske sæt har haft?

 

 

hmm.. ikke rigtigt... men du gav mig da idéen til et site jeg burde lave :-)

 

dete r også en videnskab.. og den er ikke eksakt!.. har set trommer fra samme serie/mærke som har ret forskellige kanter..

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Næh, den er da ikke værst.

Der kunne godt stå mere - for eksempel er det min opfattelse, at gradtallet ikke betyder så meget, som mange lægger i det - og at det måske er derfor, MDM kun har 45 graders kanter med.

Det, der betyder noget er - som det fremgår - især hvor meget kontakt, der er mellem skind og kedel - og hvorhenne på skindet. Så, den ydre vinkel, hvor rund kanten er på ydersiden og hvor den slipper skindet - det er afgørende.

Så eksempelvis de Orange/Cappele, jeg solgte til Lars Riis, er ekstreme. De har fuld runding på ydersiden - 90 grader rundt. Der er derfor ingen indre kant - kun lodret ned. Maksimal skindkontakt, og skal derfor også stemmes mindst til medium - ellers er der ingen sustain overhovedet. Men stemt fra medium og op, giver de den varmeste og "fedeste" lyd, jeg har hørt.

Hvor hurtigt kedlen skråner væk fra skindet - altså om den indre kant er fræset med 30, 45 eller endda 60 grader - betyder ikke så meget.

Siger min bette erfaring.



Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg er ikke helt enig i det med gradtallet.. altså jo..delvist..

30 grader vs. 45 grader giver ikke den store lydforskel MEN det giver en stor forskel i hvordan trommen er at spille på, hvordan man kan kontrollere slagets kraft og skindets reaktion på kedlen.

 

Jeg har leget meget det sidste år med hybrid kanter.. feks. den jeg bruger på mit "new vintage" koncept.. som er en kombination af rounded, 30 og 45 graders afsnit.. det giver en bedre kontrol med trommen.. den er nem at styre.. man kan spille lavt og kraftigt på en enkel måde og man føler at DU kontrollerer sættet og ikke omvendt. ja det lød lidt reklame agtigt.. det er ikke ment sådan.. det er bare min konklusion efter en masse forsøg.

 

så gradtallet betyder en del.. MEN MEN MEN: det er INTET rent lydmæssigt når vi sammenligner med skind, stemning, stikker, tykkelse af kedel og træsort(er) i kedlen.. det er mere kontrol og feedback fra trommen der påvirkes :-).. igen bare min erfaring !

Den største lydmæssige indvirkning er at 30 grader giver lidt mere hård og mellemtone præget lyd.. men vi snakker måske 5% ifht. 45 grader.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Jep - min påstand er nok mest, at vinklen på indersiden betyder mindre end skindets anlæg mod kedlen - altså vinklen på ydersiden, rundingen og hvor bredt det helt flade stykke er.

Capelles må vel kaldes for 90 grader kanter....

:-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

OK - det troede jeg var, når de runder både ude og inde.

 

Men det er så pencilled edges?

 

My bad!!!

 

Troede du mente full round.. Det ses også

 

Du har ret. Er det en runding på 90 grader så er det pencilled edges!

 

Sorry. Misforstod dig!

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu