Soundcraft Ui12 - Dur Den?


søs

Recommended Posts

Hej der du!

 

Denne tråd skulle måske stå under "Lydstudierelateret", men i og med jeg gerne vil have feedback på en digital mixer til live-brug, finder du den her.

 

... kender du til en lille mixer - kaldet "Soundcraft Ui12", som bla forhandles af Thomann (har desværre ikke fundet den hos et dansk firma) - og kan anbefale netop denne mixer ..?

 

http://www.thomann.de/dk/soundcraft_ui12.htm

Helt sikkert findes der bedre - men også dyrere digitale mixere. Men da jeg skal bruge en sådan max. 8-10 gange årligt, synes jeg ikke, jeg vil investere det store i en sådan mixer.

 

Hvis du kender til en anden digital mixer til alm. menneske-penge, der er god, må du meget gerne anbefale den her.

 

Og mixeren skal s'fø'li' bruges live til trommer og overhead - derfor passer det akkurat med en 8 kanals mixer, hvor alle indgange skal være XLR.

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Så fik jeg prøvet mixer'en af her i weekenden ...

 

Den fungerer fint, og styringen via iPad er faktisk meget nem at finde rundt i. Talte med en professionel lydmand, som mente, at mixer'en netop er god til trommesæt ...

 

Eneste problem - som nok ikke er mixer'ens skyld - er, at jeg kan høre, at tam-mikrofonerne reagerer med en svag "brummen", når jeg slår på mine bækkener. Det skyldes uden tvivl, at både bækkener og tammer sidder på samme stativ / kravlegård - og mikrofoner hænger på tammerne ... et problem jeg ikke umiddelbart kan "gate" mig ud af, da tammerne så mister al lyd/dynamik.

 

Der må være andre, der oplever samme problem, hvis de har tammer hængende på bækken-stativ .. og, jo jeg bruger rims, men det er ikke helt nok. ... så må nok investere i bækken-stativer - og måske få tam-ophæng installeret på stortrommen.

 

Hvis du har et godt råd til ovenstående, er jeg meget lydhør ...!

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

.. slet ingen, der har oplevet, at tam-mikrofoner "brummer" med, når man slår på bækkener, som hænger på samme stativ som tammer - og tam-mikrofonen sidder på reifen ..?

 

.. det' da utroligt .. måske jeg hører syner så ..?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har aldrig prøvet det, du beskriver, da jeg alle dage har hængt mikrofoner på et mikrofonstativ - gerne med et vibrationsdæmpende ophæng. Men det lyder ikke usandsynligt, at der kan forplante sig lavfrekvent støj ned gennem stativ, rim mm når du dasker til bækkenet. Det kunne du også - købe mikrofonstativer i stedet for bækkenstativer. Som udgangspunkt er et godt mikrofonstativ billigere end et tilsvarende godt bækkenstativ. Og så slipper du også for besværet med at vælge mærke: König og Meier duer, de andre gør ikke.

 

I øvrigt rigtigt fornuftigt at du går efter støjkilden i stedet for at forsøge at udbedre ved hjælp af fancy gadgets længere inde på signalvejen.

 

Mvh

Eriki

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

.. slet ingen, der har oplevet, at tam-mikrofoner "brummer" med, når man slår på bækkener, som hænger på samme stativ som tammer - og tam-mikrofonen sidder på reifen ..?

 

.. det' da utroligt .. måske jeg hører syner så ..?

 

Jo da - der har jeg skam været.

 

Det var frygteligt irriterende når der skulle laves studieoptagelser, men spørgsmålet er om man kan høre det når musikken rigtigt spiller, og hele bandet er på?

 

I så fald holder jeg med Erik. Jeg løste det også mest effektivt ved at sætte mikrofonerne i separate stativer. Men det var så stadig i studiesammenhæng, hvor det med at sætte stativer op og pille ned osv osv ikke gjorde så meget.

Redigeret af Lille John
Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for gode svar!

Extra mikrofon-stativer er desværre ikke en mulighed, da bilen allerede ER godt og vel fyldt op med det hardware, jeg bruger nu ... skulle jeg indspille i studie, var det noget andet - ville dog kræve mikrofoner af betydelig bedre kvalitet end mine.

Tænker heller ikke denne "brummen" kan høres, når hele orkestret spiller - det er kun et irritations-moment for mig selv.

 

"Shockless mounts" kan måske bruges - men de fylder vist en del. Kan sikkert konstrueres til at virke med mine mics og mic-holderne, som sidder på reifen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Man hører tit, at dette muligvis kan afhjælpes ved at slå et High Pass Filter til. Altså, at den cutter ved 100Hz og ned... Har du prøvet det?

 

Ellers er der også små shockmounts somme disse http://www.prodipe.com/zh/products/cable-et-accessoires/item/361-suspension-micro-pro-shm-15- jeg har 2-3 stykker liggende, som jeg dog ikke rigtigt bruger længere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Næ, at cutte under 100 hz på de 2 tam-mics, har jeg ikke forsøgt - det skal da prøves ..

 

.. skal sandsynligvis ikke bruge mikrofoner på mine akustiske trommer før til maj - så har da lidt tid til afprøvningen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej.

Måske kan man gøre det med en gate, så du styrer hvornår den åbner. På den måde er det ikke nødvendigt at pille ved eq. Vil tro at der ikke skal så meget til, uden at være lydtekniker.

 

Vh Thor

Link til kommentar
Del på andre sites

Gates og Eq og fanden og hans pumpestok!

 

Hvis mikrofonerne "rumler" på grund af vibrationer gennem stavet, så er det der problemet skal løses. De nævnte elektroniske indretninger er KREATIVE VÆRKTØJER, som skal anvendes til at gøre et i udgangspunktet optimalt signal endnu bedre.

 

Det der med "fix it in the mix" er ikke løsningen. Til nød et højpasfilter under indspilningen, som Gravengård nævner. Og så nogle ordentlig shockmounts. De koster en del, men ikke så meget som det tilsvarende antal noisegates.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
  • Upvote 2
Link til kommentar
Del på andre sites

Nej, der er ingen rack-mount med i pakken - ej heller huller til rack-montering.

Skal mixer'en absolut i et rack, kan man købe SoundCraft Ui16 for ca. 2000 extra ..

 

9981186_800.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu