Er Det Realistisk At Gå Efter Drømmen Om At Spille Professionelt?


Drummer1998

Recommended Posts

Hej. Først vil jeg fortælle lidt om min baggrund, herefter kommer mit spørgsmål.

Jeg har spillet trommer siden jeg var 12, og er 17 den dag i dag. Jeg har altid set trommer som en sidebeskæftigelse, og har fokuseret hårdt på min skole og nogle andre sideinteresser jeg har haft gennem årene. Det er derfor ikke blevet til så meget øvning, omkring en time om ugen i snit vil jeg tro.

 

Jeg har nu fået øjnene op for hvad jeg vil. Jeg vil gerne spille trommer professionelt, men er i tvivl om hvad det kræver? Jeg er meget fascineret af musikeres livsstil, og elsker at spille musik. Hvad kræver det af øvning og niveau at være professionel, og er konservatoriet vejen frem, eller hvad gør man?

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er jo en go gammel "saying" om at når du har øvet noget i 10.000 timer så er du ved at være dygtig til det. Så lad os sige du startede da du var 7 og øvede dig 10 timer om ugen lige siden. Det ville give dig 520 timer om året og altså ville du være dygtig når du var ca. 27 år. Dette for at understrege at det kræver meget arbejde og dedikation.

 

Men der er bestemt også trommesalgere som har gjort deres instrument til deres levevej som ikke vil blive betragtet som dygtige trommeslagere. De kan så bare noget andet, eller de har været heldige at møde præcis de mennesker som de sammen med kunne skabe noget unikt som folk gad at høre og betale for at høre.

Et eksempel som dog ikke er trommeslagere er Sussi og Leo. Det er ikke deres musiske talent de lever højt på, men underholdningsværdien...

 

Hvilken vej du skal gå for at leve af musikken aner jeg ikke, men vil betragte det som "hårdt" arbejde, held eller stort kunstnerisk talent.

 

Åhhh... Hvem der stadig havde en alder hvor man kunne drømme om succes og verdensturne :hmm:

Link til kommentar
Del på andre sites

Et opklarende spørgsmål:

 

Når du skriver, at du gerne vil leve af at være trommeslager, hvad mener du så? Vil du være studiemusiker, turnemusiker (med professionelle soloartister), spille i tre ballebands og undervise ved siden af eller være en del af et sammentømret band? Det er jo vidt forskellige liv, men med samme tema.

  • Upvote 2
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ville nok holde godt og grundigt fast i skole og uddannelse. At du har øvet en time om ugen er tæt på meget lidt. Du er 17 år og er faldet for livsstilen - lyder lidt som om, at det mere er den end selve trommespillet. Jeg vil råde dig til, ud fra det du skriver, at passe skole m.m., og så spille så meget du kan ved siden af. Måske musikken kan tage over en dag, ellers bliv en glad amatør - musik er en fed hobby for livet.

Link til kommentar
Del på andre sites

En time om ugen :-)?

 

Ok.. Det er ikke næppe nok.. Da jeg øvede mest lå jeg på 4-6 timer om dagen og så spillejobs ved siden af.

 

Nu kender jeg ikke dit tekniske eller musikalske niveau.. Så måske du er et kæmpe talent der ikke har brug for at øve! De findes jo..

 

Som Kasper er inde på: der er mange måder at leve af musik på

 

At turnere er BENHÅRDT.. Meget hårdere end man forestiller sig. Drt er sjældent så romantisk sejt som man forestiller sig.. Med mindre man er heldig at komme med i et band der bryder Max igennem.. Det sker jo..

 

Vil man være studie eller session musiker så skal der øves RØV meget.. Og teknisk og node færdigheder skal være i absolut top.. For det er de andres :-)

 

Derudover skal man være præcis, høflig, sjov at være sammen med.. Og generelt et positivt bekendtskab for at skaffe smør på brødet.

 

I den realistiske ende så regn med at spille jobs 2-3 gange om ugen.. Undervise ved siden af.. Og nok supplere med noget alm arbejde. Sådan gør langt de fleste i Danmark.

 

Der er jo meget meget få trommeslagere i dk der kan leve godt af musikken. medmindre de er med i et sammentømret band og får royalties osv oven i.

Mange yngre musikere vil nok blive overrasket over hvor få af deres helte der har en indtægt over 25.000 om måneden på musik!

 

Det er ikke for at ta lysten fra dig!.. For brænder du nok for det og Har talentet og øver dig nok.. Så er alt muligt.. Der skal dog også en del held til :-)

 

Men det er fedt når det lykkes!

Ps: og hold nu fingrene fra ALLE stoffer, og undgå at drikke sprut på jobs.. Har set SÅ mange dygtige folk ryge i lokummet på den konto.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kræver nok mest en ting: Held...

 

Man kommer ikke nødvendigvis til at leve det vilde liv af at være hamrende (!) dygtig på trommerne. Jeg forestiller mig ikke at eks Nils Vinding er blevet specielt rig af sin trommekarriere, men dygtig er han i da...

 

Og man behøver ikke være særligt dygtig for at leve det vilde musikerliv - bare se på Lars Ulrich...

Link til kommentar
Del på andre sites

Som de andre siger går det jo fuldstændig an på hvad dit niveau er kunstnerisk som teknisk i forhold til hvor realistisk det er. Jeg har aldrig været en "dygtig" trommeslager, men har mere eller mindre levet af musikken siden vi udgav vores debutalbum.

Jeg står i den "heldige" situation at min bror og jeg startede et band for mange år siden, der har lavet musik som folk har syntes godt nok til at vi har kunnet turnere Europa tyndt det sidste halvandet år. Jeg lever på en minimumsindtægt og vil på ingen måde anbefale det til nogen der kan forestille sig at lave andet. For mig er det nærmest blevet en afhængighed at være på tour (ikke på grund af stoffer og alkohol ;-)
), så selv efter at have været afsted nonstop i to måneder, sovet på et gulv tre nætter i træk, pisset blod for fjerde gang på touren og at de næste 10 timer skal bruges på at sidde i en bil for at spille et show der giver 500€, har man stadig lyst til at fortsætte (ihvertfald indtil næste plade presser på).

Først og fremmest tror jeg det handler om hvor meget du er villig til at ofre for det + et sjat talent og held.

Redigeret af westmark
Link til kommentar
Del på andre sites

Min gode kammerat og musikven fra barndommen kom i 1. g og sagde til sine forældre, at han ville være musiker - tromemslager. Og han fik opbakningen fra sine forældre, så han droppede ud af gymnasiet, fik en privat trommelærer, øvede mindst 6 timer hver dag, senere MGK, en tur til en skole i New York, konservatoriet og blev uddannet musiker.

Sidenhen har han undervist på forskellige skoler, haft et studie og lavet musik til forskellige tv-produktioner, spillet i mange forskellige konstellationer (så vidt jeg husker), og er i dag med et i et succesfuldt band, hvor han dog har smidt trommerne og i stedet synger og spiller guitar.

Jeg aner intet om musikbranchen, dog har jeg en formodning om, at det er et røvhårdt arbejde, som hvis det kan lykkes være det fedeste job.

Jeg har aldrig selv haft ambitionerne om at blive fuldtidsmusiker, men spille på rent amatørniveau. Jeg elsker at spille musik, dog vil jeg aldrig sætte mig i en situation, hvor jeg skal spille af nød (penge til smør og pepsi max) og ikke af lyst.

jeg er dog fuld af beundring over dem, som kan få det til at lykkes og få skabt sig en karriere.

Så tag en beslutning, og vid at tager du musiker-vejen, så skal der knokles every-fucking-day!

Pøj pøj med dine tanker og god weekend.

Link til kommentar
Del på andre sites

"Jeg er 17 og øver en time om dagen" .......................................... glem det.

 

ikke fordi jeg overhovedet er professionel eller specielt dygtig, men jeg kender da så meget til livet i al almindelighed, at jeg ved, at en professionel karriere inden for noget, der minder om kunst kræver dedikation = øvning i noget der minder om et fuldtidsjob i lang tid.

 

Jeg har spillet med en del folk gennem snart mange år. Nogle FÅ af dem blev professionelle. Ingen af dem, der blev det, bare så meget som overvejede at beskæftige sig med noget som helst andet. Det var ikke noget med at øve en time eller to en gang eller to om ugen. De VAR musik 24*7*365 timer hvert år. De tjente - og tjener - gennemsnitligt mellem en tredjedel og det halve af, hvad de fleste med en bare 4-årig uddannelse tjener. Nogle af dem er stadig professionelle og kunne ikke tænke sig andet, andre har fundet andre måder at tjene til livets opretholdelse på og er nu hamrende dygtige amatørmusikere.

 

Jeg siger ikke, at du ikke kan blive professionel med dit nuværende aktivitetsniveau, men det kræver nok mere end almindeligt held. en del af de andre derude med den samme drøm er irriterende gode.

 

Mvh

Erik

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

Som et lille eksempel på professionelle trommeslageres indsats, havde min trommelærer øvet 3 timer, inden jeg kom i sidste uge... Uanset talent kræves en masse dedikeret arbejde.

Held og lykke 👍

Claus

Link til kommentar
Del på andre sites

Gi det et solidt forsøg, men brænd ikke dit lys i begge ender på det,

det er en usikker branche - det er ok. at arbejde hårdt, men det skal også

helst være sjovt - ellers får man ikke musikken til at swinge,

publikum gider ikke at hører anspændte bands.

Og til sidst - køb dig ikke fattig i gear,

man kommer langt med et sæt i mellem klassen,

og skulle du kun ha råd til et billigt sæt, betyder det ikke så meget,

når først musikken swinger, hører man det næsten ikke, hvis man spiller på et skod sæt.

Held og lykke og god vind frem over, og hold humøret højt, det er det vigtigste!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg mener at det var Chris Minh Doky der engang sagde noget i stil med: "musiker skal man kun blive fordi man simpelthen er nødt til det, fordi man absolut ikke kan finde på noget andet meningsfuldt at leve af" (meget frit citeret).

 

"Musikeres livsstil" er nok mindst lige så forskellig fra person til person som for alle mulige andre faggrupper, så det skal ikke være dét der gør udslaget. Og de sene timer bliver ikke ved med at være sjove når/hvis man stifter familie, eller bare prøver at holde sammen på et fast forhold. Glem alt om gratis alkohol og stoffer, det smadrer dit liv på rekordtid.

 

Og så er det bestemt ikke alle opgaver der er lige fantastiske. Jeg har til tider måttet spille jobs som jeg var meget lidt stolt af, ligesom jeg har haft elever som var fuldstændige umulige, talentløse eller uinteresserede.

 

Derudover skal du med stor sandsynlighed leve med en evig usikkerhed ift. om der er jobs om et-fem-ti år. Jeg har spillet sammen med folk som havde haft deres storhedstid, men som nu har meget svært ved at få jobs, simpelthen fordi musikken har ændret sig og der er kommet nye talenter til.

Jeg oplevede selv at blive fyret af min kapelmester pga. en relativt harmløs uenighed, og så røg 2/3 af min allerede beskedne årsindkomst fra den ene dag til den anden. Ingen kontrakt, ingen kompensation, ingenting…

 

Du bør derfor nok tænke grundigt over dine motiver for at ville leve af musikken;

- Er det for "livsstilens" skyld, så glem det.

- Er det for pengene og berømmelsen => :dialaugh_trans: glem det…

- Er det for noget som helst andet end at musik er det absolut eneste du kan forestille dig at leve af, så glem det.

 

Tag en grundig snak med en dygtig studievejleder, og prøv at finde ud af hvad det egentlig er ved musikken der trækker i dig. Og om der er andet som i virkeligheden kunne være lige så spændende. Hvis ikke det er tilfældet kan du øve dig målrettet 6-8 timer hver dag i ti år og genoverveje din beslutning…

Pøj med det!

 

 

Parantes:

(Selv lever jeg af at spille og undervise (ca. 50/50 målt i $), vel at mærke efter at have taget en længerevarende uddannelse i noget helt andet. Jeg kunne bare ikke leve med at musikken skulle henvises til 8. prioritet, efter familien, arbejdet, vedligeholdelse af huset m.v. Og jeg havde ikke lyst til at tilbringe mit eneste liv på et kontor foran en computer, selv om jeg nok ville kunne tjene mindst det dobbelte af hvad jeg gør nu…

Jeg øver mig så meget som overhovedet muligt, og har altid gjort det. Fordi jeg elsker det, og fordi jeg stadig har utrolig meget at lære. Det er muligt :tu:).

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Og nu er vi så ved at komme ind på noget interessant. Der er mange, der skriver, at du kun skal gøre det, hvis du absolut ikke kan forestille dig at gøre andet. Hvis det virkelig er det, du brænder for. Det giver god mening - lige meget hvad, du kaster dig ud i.

 

Når man så trækker det forhold over til det faktiske forhold, at du ikke rigtig gider øve i mere end en time om ugen, så er der nogen, der clasher.

 

Men nu har vi fået en masse gode og erfaringsbaserede synspunkter på banen og en række spørgsmål. Hvad tænker du om det, trådstarter?

Link til kommentar
Del på andre sites

Skal man leve af at spille er det også en god ting,

er at øve sig i at booke jobs,

kontor ting kan godt være krævende,

og ikke mindst en tidssluger,

men har man en lille sælger i sig er det en stor fordel..

og har man ikke det - skal man nok lærer det lidt hen ad vejen..

- der findes også kurser i den slags..

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu