Hvilke Overhead Mikrofoner?


Recommended Posts

Jeg har gennem de sidste par år opgraderet mine trommemikrofoner fra et standard sæt til nu at indeholde:

 

Shure Beta 52a

Sennheiser e904

Shure SM57

 

Jeg mangler to overhead mikrofoner, og er noget i tvivl om hvilke det skal være. Mit umiddelbare eget bud er et matched pair af Røde NT5, men kun baseret på at jeg har set flere lydfirmaer bruge dem, kombineret med at jeg synes prisen er rimelig.

 

Jeg spiller på Sonor Designer series primært med Zildjian bækkener - og mikrofonerne skal primært bruges til live brug.

 

Budgettet er ikke så fast, men tænker et sted mellem 2-5000 for et sæt.

 

Nogle der har gode erfaringer med NT5? - eller gode erfaringer med andre overheads?

 

På forhånd mange tak for hjælpen!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes Røde NT5 er kedelige.. Så ville jeg hellere kigge på Line Audio CM3 - svenske håndbyggede mikrofoner, af en gut som har arbejdet hos Telefunken, Neumann og Sennheiser. Disse mikrofoner er blevet sammenlignet med både Neumann KM84 og KM184 (nyerere version af KM84), hvor Line Audio sparkede røv på de andre mikrofoner!

 

Fåes vist stadig i 4Sound - 999,- pr. styk.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Har brugt dem i et band jeg ikke spiller med mere.. Guitaristen havde dem.. Har desværre ikke brugt dem siden.

 

Nt5 har jeg brugt en del også. Men pt Har jeg ingen selv, da studierne efterhånden alle har fine mics.. Dem jeg er blevet optaget med de sidste par gange kan jeg faktisk ikke huske hvad var. :-s

Kan da undersøge det.. For de er også rå fede..

Link til kommentar
Del på andre sites

MXL C89

 

Ca. 2500

 

Über genial mic som kan ALT!.. Men den er stor så dur ikke til close miking af andet end bd.. Også genial til vokal, bas guitar osv

 

Best in show NAMM 2013

 

En enkelt burde være ok til overhead hvis du kan undvære stereo

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Lause og Rathje: Har og bruger i selv cm3? Dem har jeg aldrig hørt om.

Jep - har et stereo-par og en enkelt ved siden af. De tre mikrofoner lyder fuldstændig ens, så jeg tror egentlig sagtens man kan købe to enkelte og bruge til stereo-optagelser..

 

Har brugt dem på en del optagelser, og det er virkeligt fede mikrofoner.. Hvis du kommer forbi Århus må du gerne låne mine.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Altså hvis du falder over et sæt AKG 451 - enten de nye re-issue eller nogle vintage-nogen, så er de i mine ører en oplagt kandidat. ikke billige, men gode - også til andre ting end OH.

 

sE electronics laver faktisk også fede, og i mine øjne lidt oversete, mikrofoner. Jeg har et sæt sE1A og det er en rigtigt god og ret billig mikrofon, som jeg personligt foretrækker frem for NT5. Jeg har også et par stykker af den nu udgåede sE3 (svarer til sE4 bare uden udskiftelige kapsler), som ganske enkelt er geniale mikrofoner, der placerer sig midt mellem small diaphragm and large diaphragm.

 

Nu vi er ved oversete mikrofoner, så laver Audio Technica en del meget fede ting. Både af typen "gode" som i gode og af typen "gode til prisen". Model AE3000 er en af de første - altså "gode" som i gode. LDC i en miniindpakning. Kan meget - er god til overhead og helt vidunderlig på lilletromme, hvor den dog ikke skal pege mod skindet, men nærmest ind mod siden af kedlen.

 

Og husk så lige, at du ikke kan beslutte dig til køb ud fra vores anbefalinger. de kan kun guide dig i forskellige retninger, som du skal AFPRØVE. Der er så mange ting, der spiller ind på, om en bestemt mikrofon lyder godt til et givet instrument i et givet rum i et bestemt sæt ører, at det næsten ikke giver mening, at tale om "den bedste".

 

Og husk også lige, at der er stor forskel på "overhead"-situationer. Taler vi om et ,i øvrigt fuldt opmiket sæt, hvor det mest er bækkenlyden, vi koncentrerer os om, eller er vi ude i noget Glynn Johns-/Recorderman-opstilling, hvor størstedelen af sættets samlede lyd defineres af overheadmikrofonerne. De overvejelser bør også indgå i dit valg.

 

Mvh

Erik

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Altså hvis du falder over et sæt AKG 451 - enten de nye re-issue eller nogle vintage-nogen, så er de i mine ører en oplagt kandidat. ikke billige, men gode - også til andre ting end OH.

 

sE electronics laver faktisk også fede, og i mine øjne lidt oversete, mikrofoner. Jeg har et sæt sE1A og det er en rigtigt god og ret billig mikrofon, som jeg personligt foretrækker frem for NT5. Jeg har også et par stykker af den nu udgåede sE3 (svarer til sE4 bare uden udskiftelige kapsler), som ganske enkelt er geniale mikrofoner, der placerer sig midt mellem small diaphragm and large diaphragm.

 

Nu vi er ved oversete mikrofoner, så laver Audio Technica en del meget fede ting. Både af typen "gode" som i gode og af typen "gode til prisen". Model AE3000 er en af de første - altså "gode" som i gode. LDC i en miniindpakning. Kan meget - er god til overhead og helt vidunderlig på lilletromme, hvor den dog ikke skal pege mod skindet, men nærmest ind mod siden af kedlen.

 

Og husk så lige, at du ikke kan beslutte dig til køb ud fra vores anbefalinger. Vi kan kun guide dig i forskellige retninger, som du skal AFPRØVE. Derfor er det rigtigt flot, når en eller anden lidt tidligere i tråden tilbyder lån. du må også gerne låne af mig. Der er så mange ting, der spiller ind på, om en bestemt mikrofon lyder godt til et givet instrument i et givet rum i et bestemt sæt ører, at det næsten ikke giver mening, at tale om "den bedste".

 

Og husk også lige, at der er stor forskel på "overhead"-situationer. Taler vi om et ,i øvrigt fuldt opmiket sæt, hvor det mest er bækkenlyden, vi koncentrerer os om, eller er vi ude i noget Glynn Johns-/Recorderman-opstilling, hvor størstedelen af sættets samlede lyd defineres af overheadmikrofonerne. De overvejelser bør også indgå i dit valg.

 

Mvh

Erik

 

 

Redigeret af erik frey
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 måneder senere...

NT5 hvis det er live, og du alligevel closemic'er alt det andet.. :) Lille, billig, robust og lyder fint. Der er en grund til at du møder dem tit ved lydfirmaer. :) Vi har mindst et sæt i hver housebox som vi sender på job.

Der findes selvfølgelig andre mere eksotiske alternativer, men til prisen er NT5 altså en no-brainer i min verden. :)

 

Mvh Christian. (lydtekniker) :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu