"selvbyg" - Light


søs

Recommended Posts

Nu er jeg med i klubben af selvbyggere - dog kun i begrænset omfang.

 

Har lige skåret kanter af mine Premier APK tammer - 10x10 er blevet til 10x8½, og 12x10 er blevet til 12x8½. Det foregik relativt simpelt, da jeg ikke ejer værktøjet selv. Jeg lånte værkstedet på mit arbejde, hvor der forefindes en lille, men professionel stationær rundsav - og en ditto overfræser.

 

For at coatingen ikke skulle flænses i stykker, satte jeg malertape hele vejen rundt, hvor jeg skulle skære. Jeg stillede rundsaven til at skære 19 mm ind - og savede så et stykke hylde-spånplade (som er helt glat og plan) et stykke ind med rundsaven, og den blev så liggende som "landet" i rundsaven. Selve savklingen sænkede jeg, så den kun lige gik over træet på tammerne. Med megen forsigtighed savede jeg tammerne af i begge ender.

 

Så brugte jeg førnævnte hylde-spånplade og et stort stykke sandpapir til at gøre tam-enderne helt plane. Det tog lidt tid, da jeg jo "kun" havde brugt en rundsav til gennemskæringen.

 

Derefter skruede jeg overfræseren fast på et stykke plade med hul igennem - og vendte det hele på hovedet. At skære kanter var faktisk det nemmeste af opgaven, synes jeg. Kanter blev 45 grader - med en lille kant udvendig (her skulle jeg igen passe på coatingen, så malertapen blev siddende). Det eneste, der drillede her, var, at overfræseren ikke kan køre uden en finger på "speederen" hele tiden - her kom malertapen så til hjælp igen ..!

 

Til slut brugte jeg sandpapir på kanterne - i forskellige grovheder - og til slut stearinlys. Alt i alt var det en relativ simpel måde at klare opgaven på - men resultatet blev ok - og der er betydelig mere liv i tammerne nu end før, da de gamle kanter var meget medtaget.

 

Operationen tog omkring 3 timer. Her er billeder:

 

Premier.jpg

 

Premier%201.jpg

 

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Det, tror jeg så aldrig, kommer til at ske, Henrik!

Men - det er jo heller ikke nødvendigt, når vi i lille DK har så dygtige tromme-byggere som "Rathje Drums". :cigar:

Til gengæld har jeg fået så meget blod på tanden at resten af mit APK-sæt skal have en tur. De kan jo komme til at lyde helt hæderlige igen - også selvom det vist er luan-krydsfiner ...??

Redigeret af søs
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Fedt!

Jeg har gjort præcis det samme med min 13"x11" - ned til ca. 9".

Som på dit kunne det gøres med de originale lugs og kortere skruer - det gør det jo dejligt let og billigt.


Redigeret af jon petersen
Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, billedet ovenfor viser, at det LIGE går at genbruge de gennemgående lugs, selvom tammerne er blevet 1½ tommer kortere. Til gengæld er der ikke længere plads til evt. rims - men disse trommer er jo også født uden.

Desuden kunne jeg faktisk også genbruge skruerne - så det har ikke kostet mig en øre at renovere dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu