Reparation/modifikation Af Smadret Kant På Messingsnare


Gæst jon petersen

Recommended Posts

Gæst jon petersen

Hvad stiller man op, når en utalmodig mand med en alt for stor hammer har forsøgt at forbedre de for smalle snarebeds på en ellers fin Premier De Luxe årgang ca. 1926 14x4" forniklet messing snare?

IMGP5928.JPG

IMGP5931.JPG

Jeg skar 1" af kedlen og satte en indsats af birk og mahogni i med nye kant og snarebed. Det er den korte version.....

:-)

Men jeg synes I lige skal se lidt af hvordan.

Jeg satte en vinkelsliber op i min arbejdsbænk med skiven vandret - og ved at justere højden på underlægget kunne jeg sørge for at der kun blev skåret de 25 mm af, som jeg ville fjerne. Ligesom Greven og Henrik gør, når de skærer kedler ned med fræseren - altså trækedler......

IMGP5092.JPG

Messing er blødt, så det gik let.

Insatsen, som er den nye kant med snarebeds der virker, byggede jeg i min sædvanlige 3-lags 2 mm aero-spec birkefinér. Den blev bygget indeni kedlen, 3 lag ialt, det første 45 mm bredt, de næste 30 mm.


IMGP5105.JPG

Jeg "klikker" strimlerne på plads, de er 2 mm for lange og sidder derfor hårdt i spænd. Limen er vandfast PVA.

Udenpå satte jeg så en strimmel 0,6 mm mahognifinér til at sørge for at det flugter med messingkedlen - det gør også, at indsatsen ikke kan blive presset op i kedlen, når bundskindet strammes.

IMGP5101.JPG

Det hele sikres yderligere af at skruerne til lugs også går gennem det ene lag af indsatsen.

Så var det bare at slibe kanterne og lave snarebeds som sædvanlig.

IMGP5107.JPG


Når trommen er samlet ses det desværre ikke så meget - der er de originale vellum-skind på nu, og overraskende nok holdt de til den times tid, jeg lige har siddet og spillet på den.

IMGP5115.JPG

IMGP5116.JPG

Man kan altså lavet meget med simple, standard redskaber og lidt god tid.....

Jon

Redigeret af jon petersen
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

"Nemt" er måske så meget sagt - men det var enklere end jeg havde frygtet.

Især hjalp det at bygge indsatsen "på stedet", "in situ".

Det var umuligt at måle den præcise diameter på den gamle kedel.


Nu var jeg sikker på at den passer!


Hvad har du gang i?

Link til kommentar
Del på andre sites

"Nemt" er måske så meget sagt - men det var enklere end jeg havde frygtet.

 

Især hjalp det at bygge indsatsen "på stedet", "in situ".

 

Det var umuligt at måle den præcise diameter på den gamle kedel.

 

 

Nu var jeg sikker på at den passer!

 

 

Hvad har du gang i?

En hybrid med træ yderst i Birk og ahorn og et indre lag i kobber.. Pt. Overvejes om kobber skal limes fast eller blot spændes fast via Lug skruer.. Måske først med skuer for at teste om lyden dut til noget. Og så limes hvis det fungerer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

det er sq godt gået jon.

 

man får næsten lyst til at foreslå at du gør det samme i toppen,

og så sætter et par "normale" skind på så man kan se det flotte mix af træ og metal. :)

 

Mnjoeh, men nu er kanten foroven ganske fin.

 

Det er rigtigt, at mahognien bliver LIDT mere synlig med moderne skind.

 

Nu har jeg spillet med de her gamle naturskind i dag - og det er faktsik en positiv oplevelse, meget behagelig lyd.

 

:-)

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu