Trommetekniker


Gandrum

Recommended Posts

Der er jo ihvertfald simplificeret set 2 overordnede kategorier: håndled og fingre (tysk og fransk om man vil)

... Og så er der jo alle niveauer af blandinger mellem de to.

(Iøvrigt kunne man teoretisk set også Knud hånden om stikken spille med strakte arme og kun bevæge skulderleddet, mens det ville ikke være praktisk)

 

Ud over det findes jo muligheden for tradtional grip... (Men også der bevæges stikken af håndled,fingre eller ligesom ved matched: oftest en kombi)

 

Tror ikke man kan sætte et egentligt tal på.

Men mit bud er 2 ekstremer med uendelig mange blandingsmuligheder)

 

Personligt varieres mit greb afhængigt at af placering af instrumentet, samt overfladen der spilles på.

Link til kommentar
Del på andre sites

Dave Weckl har i sin gamle 'back to basics' video en fin forklaring af finger control og brugte det Meget isoleret i en årrække, men omskolede sig selv omkring årtusindskiftet

 

Tommy Igoe er stor fortaler for 'American grip' (som jo meget er en blanding af german og french) se evt videoen 'great Hands for a lifetime'

 

Joe morello, Jim chapin, Freddie gruber og mange flere har været 'advokater' for ihvertfald moeller teknikken (dermed til en vis grad german)

 

MEN der er jo ikke rigtig nogen kun spiller det ene eller det andet.

(Og dog... Måske i marching bands... Correct me if im wrong)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 uger senere...

Jeg har en baggrund som klassisk uddannet janitshar, og rent lilletromme- /øveplade mæssigt vil jeg forklare det sådan her:

 

Enten holder man match eller traditionelt. Nogle kan begge teknikker, andre holder sig til en af dem.

 

Udover det er det tysk, fransk og amerikansk stil. Fransk er med tommelfingeren op, tysk med håndrykken op, og amerikansk en mellemting. Sådan er det i øvrigt også på pauker.

 

Bortset fra det med grebene er det en mængde andre forskelle i bevægelsesmønstre, spillestil, frasering, hvirvelfrekvens og andre forhold, som alle er påvirket af, hvordan man er uddannet, hvilken tradition / land man er fra, hvad gear man synes er fedt, og endelig ens personlige smag.

 

Møller teknikken finder jeg selv vældig spændende, men det har desværre ikke fungeret for mig, når jeg har forsøgt at implementere det - men kan se at det hjælper og inspirerer mange andre.

 

Rigtig god Pinse, allesammen :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu