Problemer Med Tempi


jonaslind

Recommended Posts

Hey folks

 

Som andre MÅSKE kender til, så har vi i bandet problemer med at holde det super tighte og stabile tempi i sangene.

Jeg har mulighed for at køre i øveren, for enten at øve alene eller sammen med vores bassist. Og det vil jeg gå i gang med nu.

 

Men min udfordring ligger i at kunne øve derhjemme. Jeg bor i lejlighed og har derfor ikke mulighed at øve på sæt, hverken lydmæssigt eller pladsmæssigt.
Så hvad kan jeg gøre derhjemme, når jeg skal øve.

Jeg er ikke til at øve paradidler eller anden lir, da det ikke er min spillestil, men det handler simpelthen om, at jeg skal blive max skarp til at holde tempo.

De andre i bandet øver 5-6 timer om ugen, men har ikke samme udfordringer.

 

Gode råd søges...

Link til kommentar
Del på andre sites

Find nogle gap tracks, og øv almindeligvis single, double, tripple strokes. Og så øvede jeg paradidler til gap tracks også, og det gav en stor effekt..

 

Bare et opklarende spørgsmål: Hjælper det på at kunne holde et stabilt tempo?

Det er ikke teknikken, jeg skal arbejde med i denne omgang (hvis nogensinde), men det ar ligge så tight som muligt.

 

Og hvordan kan jeg træne det derhjemme?

Link til kommentar
Del på andre sites

Har selv samme problem ind imellem, men har øvet det med musik på anlægget jeg kender, og remote'en i hånden, som venstre stik.

Spil med på bord, lår, puder eller hvad der nu er bedst for dig, og så tryk på mute knappen. Spil videre uden lyd nogle sekunder og tryk så igen. Du skulle så gerne falde ind i nummeret igen.

Forlæng tiden gradvist. Det må gerne være hen over fills og breaks, det er sikkert der du selv mister tempo eller løber.

4-5 numre om dagen i nogle uger, vil helt sikkert gøre en forskel.

Det vil sikkert blive galt igen, men så er det bare i træningslejr en gang til.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det hele hænger sammen.

Teknik giver overskud, som igen gør det nemmere at holde tempo.

 

 

Jeg har ok styr på diverse fills osv i numrene, og det er mere "almindelige" fills uden paradidler, trioler osv.

 

Så i første omgang hedder fokus tempo.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du bor i en stuelejlighed, så anskaf dig et elektronisk trommesæt og øv med click track.. :-)

 

Det tætteste du kan komme på et "rigtigt" trommesæt der hjemme.

Redigeret af Gandrum
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Jonas

 

Jeg tænker ikke paradiddler løser din udfordring. Tror mere det handler om at blive bedre til at lytte. Når vi trommeslagere taber/stiger i tempo handler det tit om vi lytter for meget til os selv, og ikke til helheden.

Prøv at fokusere meget mere på hvad de andre i bandet spiller/synger. - brug dem som metronom. Især vokalisten ( hvis i har en ). Sangerne bliver så glad når vi sætter et tempo hvor det er behageligt for dem at synge, og holder det :tu:

 

Prøv denne praksis, og optag/lyt, så er jeg sikker på det bliver godt!

 

/Kasper

Link til kommentar
Del på andre sites

Igen... jeg er fortaler for et elektrisk trommesæt, hvis muligheden byder sig. Det fylder ikke så meget, og det er som sagt det tætteste man kommer på et rigtigt trommesæt.

 

Det der bliver spurgt om er jo hvordan mulighederne er for at øve der hjemme, selvom det andre ting der bliver henvist til også er vigtige... men der handler om at øve time alene i første omgang ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Når du nu har mulighed for at tage i øveren alene og oveni købet med bassøren, hvorfor så ikke bruge klopfgeisten der?? Det er da meget mere inspirerende med bas + I begge bliver bevidst om tempo og groove og hvordan bunden skal lægges i det hele taget.

Så slipper man også for diskussioner og kommentarer fra "dem der bidrager med mere eller mindre nødvendige onder" :tu:

Husk også på at det er dig der skal holde tempoet, men du kan/skal ikke holde det for alle andre- det må de selv klare. Man kan selvfølgelig godt FLYTTE tempoet, hvis f.eks. sangen lyder dårligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Har du lagt mærke til hvornår i sangene det er et problem?

Der kan jo være flere grunde til at det skrider.

 

Et par ting at være opmærksom på :

1 ) er du/ i 100% på tempoet fra start ? Eller er der usikkerhed der?

2 ) det er meget hyppigt at folk kommer til at ændre tempo i forbindelse med fx fills...

3 ) tæller du underdelinger ? Det hjælper specielt i langsommere sange .

 

der er jo rigtig mange måde at bliver mere tight på, og der er fine forslag i de øvrige kommentarer, men man skal selvfølgelig også huske at man aldrig bliver en metronom, selvom nogle er tæt på :)

Link til kommentar
Del på andre sites

svarer lige en uges tid for sent, men jeg har arbejdet KANON meget med tempo, tightness og generelt bare feeling de sidste mange måneder. Min trommelærer gav mig en lettere utraditionel øvelse som man kan lave væk fra sættet, og den giver ikke nødvendigvis utroligt meget af sig selv, men når man kombinerer det med trommespil, så åbner der sig pludselig en hel ny verden (gjorde der i hvert fald for mig).

Øvelsen går ud på dans - og altså IKKE fuldemandsdans som man gør, efter man har fået en øl eller 5 for meget på den lokale, men dans, hvor man fokuserer på aføle groovet og hver eneste underdeling dybt i hele kroppen. Man sætter ganske enkelt en metronom til 4. dele (man kan gå til halvnoder, helnoder eller endda gap tracks når man er blevet skrap til det), og så slår man hæmningerne fra og starter ud med slavetrin, og langsomt lægger man mere og mere kroppen i det. Fokuser kraftigt på at føle de forskellige underdelinger i hver eneste kropsdel mens du danser - 16. dele, 8. dele, trioler etc. you name it. Sørg for at være så løs som muligt og hold tempoet, skift mellem de forskellige feelings. Brug armene, benene, tungen, øjenbrynene, nyn en melodi imens hvis det hjælper - bare FØL det og sørg for, at overkroppen også er med og ikke bare er stiv mens benene laver slavetrinnene. Når du virkelig føler groovet, så vil du opleve, at det er som om alle underdelingerne bare flyder derudaf automatisk og man nærmest kommer i en "trance" (overdrivelse fremmer forståelsen) hvor man ikke har lyst til at stoppe og bryde feelingen igen. Det er præcis det mindset, man gerne vil opnå, for kan man holde groovet kørende sådan, så holder man også automatisk tempoet (dette "supergroove" mistet med det samme, af tempoet falder/stiger betydeligt), og feelingen kan virkelig smitte af på andre, der hører/ser på dig - i dette tilfælde dine bandmedlemmer.

Når du er begyndt at kunne genkende dette dejlige løse, flydende og underdelings-dansende mindset, så er det på tide at prøve at opnå samme mindset på sættet. I stedet for bare at finde et tempo og så spille et beat hvor du prøver på at holde tempoet, så prøv i stedet at se metronomen/bassisten/whatever som en del af dit eget og bandets samlede groove og tænk flow flow mere flow. Du vil med garanti kunne genkende det når du første gang opnår denne flydende underdelings-følelse, det er ikke til at tage fejl af fordi man nærmest føler sig hypnotiseret af groovet og får lyst til at bevæge sig når man liiiiige rammer det dejlige sweetspot og bandet er med på samme feeling.

Danseøvelsen kan laves i fællesskab med alle bandmedlemmerne mens i måske spiller en af jeres sange unplugged - kan godt være de tror du er sindssyg første gang du foreslår det, men hvis i bruger noget tid på det og tager det seriøst så er jeg sikker på det kan være utrolig givende (og pissesjovt!) ;)

Redigeret af weirdrummer_
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Hey! Kordinationsøvelser er også vildt gode for tempoet! Prøv at spille to 8 dele mellem stortromme og hi-hat og derefter et dobbeltslag i stortrommen. Med hænderne skal du spille samtlige underdelinger du kan. Fra 4 dele - osv. Det er vildt svært, når man skal lave de skæve underdelinger i hænderne, men det giver sindsygt meget. Især hvis du spiller det i et latterligt lavt tempo, som tempo 30! :tu:

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Det her kan jeg godt lide - og det har påvirket mig siden jeg læste det.

:-)

Kasper Langkjær skrev:
"Tror mere det handler om at blive bedre til at lytte. Når vi trommeslagere taber/stiger i tempo handler det tit om vi lytter for meget til os selv, og ikke til helheden."


Redigeret af jon petersen
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu