Gretsch 80's - Et Køb Med Forhindringer


Recommended Posts

Vil da lige dele historien om mit seneste køb med jer.

 

Prolog

 

Jeg har altid brudt mig vældig meget om synet af et sort Gretsch-sæt med lyse bd-reifer.

Siden jeg recoatede et sort sæt til Blue Glass Glitter, har jeg holdt øje med sådan et sæt - meget gerne med en 20x16 stortromme.

 

Jeg lurer jævnligt på den svenske version af DBA, Blocket.se, for gode deals og bare af nysgerrighed.

 

Købet

For noget tid siden kom så et 80'er-sæt op med 20x16, 10" og 14". Dog var prisen lidt for høj til at retfærdiggøre transportudgifter fra Stockholm til Odense.

Der sker så det, at sælgeren sætter sættet ret meget ned, og jeg sover på det, før jeg skriver til sælgeren.

Der har været et par interesserede, der skulle melde tilbage, men sælger er helt ok med at sælge og sende til Danmark.

Sælgeren er musikskoleleder og har tidligere indspillet og tourneret med den svenske sangerinde Marie Bergman. Har spillet i Danmark flere gange i 80'erne.

Han hører ikke noget fra de to første, så vi påbegynder realitetsforhandlinger om køb og forsendelse af sættet, der i øvrigt kommer med spritnye Protection Racket-tasker, hvilket gør prisen mere end rimelig.

Der undersøges fragtpriser, men pludselig melder køber nr. 1 sig, og sælger føler sig forpligtet til at lade den første til møllen få budet på sættet. Jeg var ellers ret gearet op på købet, så det var lidt en nedtur, da jeg får besked om at sættet er solgt til fyren, der meldte ind først.

 

Nå, men sådan er gamet jo

 

For en uges tid siden får jeg så en mail fra sælger, der fortæller, at den unge fyr købte sættet med en mindre udbetaling og betaling af resten hurtigt efter. Det kunne han imidlertid ikke, så sættet blev leveret tilbage.

Jeg får det så tilbudt, hvis jeg stadig er interesseret. Det er jeg jo, så vi påbegynder igen research på billigste transport. Det indbefatter inddragelse af Jonas Haaf, der bor i Sverige. Der kan dog ikke lige findes en transportløsning gennem ham, så et opslag på Facebook og fiske-fiske efter nogen i netværket, der kunne få transport til at ske.

Kasper Ergemann skriver en halv time efter, at der er en gut fra Stockholm, der skal køre ned til ham i dag for at bytte trommesæt, så det er jo oplagt, at han tog det med.

Det lader sig dog ikke realisere qua lidt sløv ekspedition af international pengeoverførsel. I mellemtiden har en anden god bekendt meldt ind, at hans gode ven skal til Stockholm kommende søndag og afvikle messe (varevogn!), og at han måske kunne have plads til sættet.

 

Dette er nu planlagt, og jeg glæder mig nu blot til at det bliver søndag i næste uge, så sættet kan testes irl.

 

Jeg er glad for blocket og for mit umanerligt gode og hjælpsomme netværk.

 

Prisen på sættet holder jeg for mig selv. :-)

Redigeret af Nicolaj Fage-Lorenzen
Link til kommentar
Del på andre sites

"Sikken en historie" - bare for at få nogle svenske trommer.....

 

Du må glæde dig ad H´til, for se se og prøve dem på dansk grund. :-)

 

***

 

I flg. Profil bor Jonas Haff i Malmø og København - så en slags halvsvensker.

 

vh. Jørgen

Link til kommentar
Del på andre sites

"Sikken en historie" - bare for at få nogle svenske trommer.....

 

Du må glæde dig ad H´til, for se se og prøve dem på dansk grund. :-)

 

***

 

I flg. Profil bor Jonas Haff i Malmø og København - så en slags halvsvensker.

 

vh. Jørgen

Ja, jeg glæder mig ret meget til at se sættet. Kan godt lægge lidt pre arrival-billeder op. 10" er 10" dyb, der skal en tur omkring Rathje til nedskæring til 10x8. Jeg har en 12x9 Renown-kedel, som har stået strippet i årevis, som skal kobles til sættet, hvis den kan matche lyden i de gamle Jasper-kedler.

En 15" på sigt ville gøre det helt tip top.

Nu er det en super start med det her grundsæt. Har kun hørt rigtigt meget godt om deres 20x16-stortrommer, så den glæder jeg mig mest til at høre. En 14" har jeg heller ikke haft, så det er også spændende. De kan være lidt tricky, de 14"-tommere. Jeg har en tendens til at ville forcere mere bund end trommen har naturligt. Er dog ved at være "gammel" nok til at værdsætte lidt højere tuning.

 

OG

Så er ethvert Gretsch-sæt jo sin helt egen organisme med de produktionsafvigelser, de er så berømte og berygtede for.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det der med sorte trommesæt, er det noget der kommer med alderen? Jeg har altid syntes at det var utroligt kedeligt, men er nu selv i gang med et projekt der skal coates sort. Det er godt nok mystisk!

 

Men bortset fra det, så kæmpe tillykke! Det er så fedt, når noget efter mange strabadser endelig lykkes! Jeg glæder mig til at se resultatet :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det der med sorte trommesæt, er det noget der kommer med alderen? Jeg har altid syntes at det var utroligt kedeligt, men er nu selv i gang med et projekt der skal coates sort. Det er godt nok mystisk!

 

Men bortset fra det, så kæmpe tillykke! Det er så fedt, når noget efter mange strabadser endelig lykkes! Jeg glæder mig til at se resultatet :-)

Ja, det er da måske lidt sært, men jeg holder meget af sort, da kombinationer med andet er let og det er bare klassisk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Så er sættet hentet hjem, og der er inspiceret lidt mere.

 

Et par ting har forvirret mig vedr. datering af sættet.

1. Tension rods på BD er skiftet fra T til stemmeskruer.

2. BD ben var jeg i tvivl om originaliteten af.

3. 10x9 er jomfru med rim og ikke 10x10, som annonceret af sælger. Der skal ikke skæres i den. :-)

4. 10x9 er en odd størrelse.

5. Kanter er træfarvede og ikke sølvmalede.

 

1. Ganske normalt, da T-rods ofte blev skæve. Kan også være bestilt med denne type.

 

2. BD-ben ER originale og fra Creative Research-serien sideløbende med Techware-serien. Benene hedder model 9012 og er en kortere spur, der ikke løber i et rør som de mere kendte Techware. Disse anvendtes kun på 18" og 20" stortrommer.

 

3 og 4. Serienummeret på 10" er GSM44149WB, som identificeres som NOS og ikke fremgår af nogen katalogers mideloversigter.

 

5. Kanter er sandsynligvis recuttede på et tidspunkt i sættets levetid.

 

Ud fra kataloger og hardware-perioder, så vil jeg placere sættet ved midtfirserne-slutfirserne på tidslinjen.

 

Rim er nok monteret ved anskaffelsen af en NOS-bestilling.

 

NOS-begrebet er jeg ikke voldsomt inde i. Hvad er kriterierne for NOS-trommer, og hvorfor får de mon deres egne modelbetegnelser ift. de ordinære modeller?

 

Inputs er meget velkomne.

 

4938A745-9266-4B3E-91F3-AB43F1385DC0_zps

 

4D782934-382A-4407-A63C-A6DCD828687F_zps

 

A6EE7B98-8503-4138-88A0-865DA9453885_zps

Redigeret af Nicolaj Fage-Lorenzen
Link til kommentar
Del på andre sites

Er du sikker på kanter ikke er originale?.. Fotos :-)

 

Den eneste udgave af NOS jeg kender er New Old Stock.. En generel betegnelse for en udgået model, der ikke produceres mere, men som man har på lager. Dvs den er ubrugt, men gammel af produktions år.

 

Ved ikke om Gretsch kører med samme betydning.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der kommer billeder af kanter senere i dag. :-)

 

Jeg har nørdet videre i modelnummeret GMS44149 og det mystiske WB.

 

Der er, tilsyneladende og ud fra et 1983-katalog, tale om en G(retsch) M(agnum) S(quare) sized tom dog i 9" i dybden, så man tilføjede vist bare 9 for at indikere en størrelse helt uden for standard.

 

I øvrigt var 10x8 en power tom i 1983. :-)

 

OG koden WB (min tolkning: Wrap Black) er en "fejl 40", da der i virkeligheden står NB med et lille, personligt forschwung på N'et lavet af trommebyggeren. NB er Nitron Black, altså sort coating, som trommerne er.

 

Den sorte ser næsten grå ud i lyset.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu