"fat" Lilletromme Lyd


Ødegaard

Recommended Posts

Gæst jon petersen

Tykt skind stemt ned og dæmpet voldsomt.

En stor eller dyb lilletromme hjælper.


Mikrofon næsten nødvendig......

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kan sagtens være din seiding som synger mod bundskindet.

Hvis du prøver at løsne og stramme seidingen mens du slår på trommen, vil du kunne høre at overtonerne ændrer både pitch, varighed og styrke. Hvis skindet er nogenlunde stemt kan du ramme sweetspot, hvor der ingen overtoner er der fra.

Link til kommentar
Del på andre sites

Skær et stykke skind som går helt til kanten af lilletrommen og læg det på din lilletromme. Du kan også bare tage et skind der er en tomme mindre og lægge det omvendt på trommen.

 

Nemlig.. BFSD uden det smarte navn. Den bedste og nemmeste måde at opnå din ønskede lyd på, hvis du spørger mig. Men du er måske decideret imod den slags "snydetricks"?

Link til kommentar
Del på andre sites

Et vildt fedt trick er at stemme din tromme medium-low med ens pitch hele vejen rundt. Derefter løsner du de to skruer i bunden/tættest på dig, til de er helt løse. Tro mig - det virker! I hvert fald på snares med 10 lugs. Eksperimenter selv med tuning af bundskind samt slagskindets stemning inden de to skruer løsnes :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Skær et stykke skind som går helt til kanten af lilletrommen og læg det på din lilletromme. Du kan også bare tage et skind der er en tomme mindre og lægge det omvendt på trommen.

 

Det kan jeg så ikke holde ud at spille på.

 

Men skær midten ud - lav en O-ring - af den bredde, du vil have - det er fint.

 

Jo bredere, des mere dæmpning - og du har stadig et fast skind at slå på.

 

Du kan også dæmpe bundskindet på samme måde - eller med nogle vatkugler.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Nej slet ikke :) Hvordan med bundskind. Coated eller ikke?

 

 

Du skal stadig bruge almindelige snare-side skind. Et coated skind er altfor tykt - så få du slet ingen seidinglyd.

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Et vildt fedt trick er at stemme din tromme medium-low med ens pitch hele vejen rundt. Derefter løsner du de to skruer i bunden/tættest på dig, til de er helt løse. Tro mig - det virker! I hvert fald på snares med 10 lugs. Eksperimenter selv med tuning af bundskind samt slagskindets stemning inden de to skruer løsnes :tu:

Jep. Det virker!

 

 

Jeg har en ældre Gretsch 14x5" som lyder helt utroligt når den bliver stemt ned.. Man skulle ikke tro at en så "smal" tromme kan levere så dyb og fed en lyd, men det er altså tilfældet..

Link til kommentar
Del på andre sites

Et vildt fedt trick er at stemme din tromme medium-low med ens pitch hele vejen rundt. Derefter løsner du de to skruer i bunden/tættest på dig, til de er helt løse. Tro mig - det virker! I hvert fald på snares med 10 lugs. Eksperimenter selv med tuning af bundskind samt slagskindets stemning inden de to skruer løsnes :tu:

 

Helt enig ! Bundskind skal tunes højt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Principielt er det vel ligemeget om trommen har 8 eller 10 lugs - og hvilke, men løsner.

På bundskindet må det betyde noget, hvilke man løsner i forhold til hvor seidingen sidder.

Link til kommentar
Del på andre sites

Principielt er det vel ligemeget om trommen har 8 eller 10 lugs - og hvilke, man løsner.

 

Ikke helt. Jeg føler at rimshots bliver federe i lyden hvis du laver dem i det døde område, end i den modsatte ende :) Her snakker jeg om ens stemning af alle lugs, pånær de to tættest på kl 6, og ikke den metode som videoen viser. Den mangler jeg endnu at prøve

 

Ødegaard, spørg løs! Vi andre lærer lige så meget ;)

Redigeret af Tallica
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Ikke helt. Jeg føler at rimshots bliver federe i lyden hvis du laver dem i det døde område, end i den modsatte ende :) Her snakker jeg om ens stemning af alle lugs, pånær de to tættest på kl 6, og ikke den metode som videoen viser. Den mangler jeg endnu at prøve

 

 

 

Point taken!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan bedst lide at spille med et skind oven på et andet skind, fx BFSD agtigt.

 

Jeg føler, at man på den måde, kan tage en tromme der er forholdsvist medium-stemt, og lynhurtigt give den en meget tykkere lyd - og samtidig bevare noget af al den rebound man mister når man stemmer en lilletromme helt i bund... Og så er der jo muligheden for at skifte mellem sound mellem numre, eller stykker i sangen, uden at skulle stemme frem og tilbage eller have en anden snare med...

 

Og så kan man også smide sin BFSD-dims på gulvtammen og få sig sådan en rigtigt drum-n-bass agtig klikstortromme at lave fills på, hvis man vil gå helt agurk.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg forsøgte mig med den teknik han viser i videoen, men fandt resultatet aldeles uinteressant: man mistede al kedellyden, og trommen lød kedeligt og dødt. Skind skind virker, og er hurtigt og fleksibelt. Og ellers er det bare st stemme den ned og dæmpe den med O-ringe eller snotklatter

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu