Slibning Af Lakeret Trommesæt


Gabriel

Recommended Posts

Jeg har et muligt projekt, som jeg trænger til at få realitets-testet.

 

Et kvalitetstrommesæt fra midthalvfemserne med en grim og hærget finish. Det har en smukt træsort under en transparent farvet lak (omk. 7-8 lag inkl. klarlakken).

 

Jeg vil ned til rent træ og gi' det en mørk bejdse. Jeg har erfaringer med vådt-i-vådt bejdsning, så tvivlen går i første omgang på vejen fra grim lak til rent træ:

 

Kan det overhovedet lade sig gøre?

Kræver det en præmieret møbelsnedker med special udstyr som f. eks. en drejebænk for ikke at dø, eller kan en omhyggelig amatør nå rent træ på ca. 2 timer pr. tønde? Jeg kan smide en håndholdt båndsliber ind i ligningen til det grove.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer pr keddel i snit burde være muligt:). Det er et stort arbejde. Brug noget groft sand papir, men sørg for at det ikke når ned og får fat i træet. Dybe grimme slibespor er svære at slippe af med. Jeg ville bruge maks 120 til at starte med, ihvertfald ikke korn 40 og lade så det tage tage lidt længere tid.

 

Jeg benyttede mig af en excentrisk sliber, men måske en båndsliber af bedre? så kan eventuelle kommer slibespor følge årerne i træet.

 

Har du billede af sættet?

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

NEJ!!!!!

 

INGEN BÅNDSLIBER!!!!

 

SORRY.. Var lige nødt til at redde dine trommer.. BÅNDSLIBER kan ikke styres til det formål og den vil fjerne al rundhed fra kedlerne..

 

Excenter sliber er bedst.. Men det Tar tid.. 2-3 timer pr kedel.. Bd det dobbelte.. Og det kræver mange mange stykker sandpapir.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ingen båndsliber. Tak for opbremsningen, skal lige ha' kaffen tilbage i koppen :)

 

Alternativt kunne jeg gi' afkald på den original træstrukturen, pålime en STdrums-træfinér og bejdse. Hvordan er det at arbejde med? Ligesom wrap eller vanskeligere?

 

Du kan ikke få billeder endnu, Casper. Projektet er i fase 0 . Fase 1 er køb af sættet :)

 

Ingen båndsliber.

Link til kommentar
Del på andre sites

Typisk er yderste lag kun 0,6 mm tykt.. En BÅNDSLIBER vil kværne igennem på et uagtsomt split sekund.

 

Selv en excenter sliber skal bruges med let hånd.. Og hvis træet er ujævn i strukturen. Feks mahogni eller lign. Så er der næppe muligt at slibe lakken af da den ligger ned i revnerne og dermed vil du slibe igennem for at få alt væk. Og det er ikke pænt. Pålimning af finér er måske en bedre løsning. Så skal du blot amtslige lakken.. Hvis du løber finér med papir-backing så er det nogenlunde som coating men dog anderledes.. Det er meget skørt og blødt så man skal rulle det på.. Dvs lim på begge dele.. Lad tørre 30-40 min. Og så lægge finér på er bord og så rulle det på.. Det svære er at få et jævnt pres hele vejen rundt.. Fingeren er ikke så stiv som coating så den trækker ikke sig selv "rund".. Så sørg for at få alle luftlommer er trykket ud straks.

 

Tip: skulle der være luftbobler bagefter så kan man ofte redde det ved at vente til limen er hærdet.. Min 24 timer.. Jeg ville sige 48

 

Så Tar du et strygejern. Fuld knald på.. Et tyndt lagen mellem strygejern og kedel.. Og så langsomt presse området ind med varmen. Varmen gen-aktiverer limen men kun i det opvarme område.

Kan gentages efter 1 times fred. Limen skal lige køle af imellem dine forsøg. Med megen tålmodighed kan du så få fingeren jævnt på.

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Fedt Henrik. Jeg tænkte nok at prydfinéren er tynd, selv på topserier, så slibning er udelukket for mit vedkommende.

 

Min relativitetsteori for DIY lyder:

Bøvlet Materiale = Fuck-ups2

Erfaring

 

Jeg tænker finérvejen er åben. Har ST-drums finéren et godt ry/papir? Er der andre finérleverandører som du kender, der sender til DK?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...

Jeg har nogle kunstneriske overvejelser som involverer 1 mm pap og grafitpulver. Grafitten arbejdes ind i pappen med lak uden hærder og poleres op. Så har man 'jernplader' som kan skæres med en kniv og har papside til limning. Den teknik er jeg fortrolig med.

 

MEN, vil det ændre trommernes lyd at pakke op til 2/3 af trommen ind i pap?

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu