Tom Holder I Jomfru Bd?


DaPhunk73

Recommended Posts

Jeg har fået fat i en stortromme, jomfrukeddel, som jeg gerne vil have lavet hul i og sat et mount til en tomholder i.

 

Prøvede lige om jeg kunne finde en youtube tutorial, men første søgning gav ikke noget resultat. Nogen der kan linke til en, eller har tips?

 

:tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

det er svært at lave en generel guide.. kommer an på hvor stort hullet skal være til røret der går ned i kedlen.. men typisk er der 2 måder:

 

1. use what you have: tegn hul op med blyant på maler tape du har sat på kedlen.. bor med 2-3 mm bor hele vejen rundt.. og slib det pænt med en fin træfil.. eller groft sandpapir

 

2: den mere lækre metode.. find diameter på hullet.. marker det som i 1) og brug så et fladbor i passende størrelse (brug 2mm større end krævet så du har lidt at arbejde med).. så snart spidsen af fladboret er igennem (ja det kræver at du kigger hvert sekund!).. så STOP! og bor så indefra og ud! Så får du et flot hul uden flosning i kanten HVIS du gør som nedenunder :-)

 

for begge to!!

  1. dæk indersiden og ydersiden (over hele området du arbejde på) med malertape som du trykker godt fast (forhindrer flosning)
  2. tryk IKKE på boremaskinen! Brug et skarpt bor og lag vægten af maskinen og boret trække sig igennem
Link til kommentar
Del på andre sites

Den vigtigste regel er:

 

Tænk dig godt om. Skal holderen sidde på midten eller lidt tættere på frontskindet eller er der andet, der skal tages hensyn til?

Mål grundigt op. Brug malertape som beskrevet ovenfor.

 

Hold en pause, lav noget andet.

 

Mål grundigt op igen og tænke dig om en ekstra gang!

Nu må du bore.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har arbejdet på værkstedet i Drum City i nogle år.

Den ene gang jeg ikke fulgte mit eget ovenstående råd, gik det helt galt...

Jeg skulle montere nye ben på en 40 år gammel walnut Gretsch 18" storetromme. Den er sjælden!!!

 

Der var travlt, men jeg fik målt grundigt op og holdt en pause. Der blev mere travlt og ejeren af trommen ville snart dukke op for at hente den. Frem med tromme og boremaskine og i gang... Hov! Det ser sgu lidt mærkeligt ud, tænkte jeg, mens 12 mm boret gik fint og glat igennem trommen... Av av av jeg havde fået sat tapen et spændehus forskudt på den ene side #/&%&&"€&%!! Jeg havde ikke målt op anden gang og jeg havde ikke tænkt mig om den afgørrende ekstra gang.
Jeg måtte gå den tunge gang til telefonen og ringe til kunden om at han ikke kunne få sin tromme i dag. I første omgang, turde jeg ikke fortælle hvorfor. "Det er fint. Jeg havde alligevel tænkt mig at bruge min 20" den næste uge" sagde han.

 

Jeg lappede hullet med en skive fra en gammel totaltskadet Gretsch-tam vil havde på værkstedet. Jeg sørgede for årene vendte den rigtige vej og valgte et stykke på kedlen, der så rigtig ud.

I en baggård i Klostergade bode der dengang danmarks førende ekspert i at restaurere altertavler og andet antikt træværk. Ham fik jeg til slibe, bejse, male (på indersiden) lakere og polere, så skaden var næsten usynlig. Heldigvis vendte den nedad på trommen, når den stod i spilleposition.
Jeg fik monteret benene rigtigt. Denne gang fulgt jeg opskriften til punkt og prikke.

 

Jeg ringede til kunden og fortalte ham sandheden og at nu kunne han hente trommen.

Han skreg af grin i telefonen over min fejl og sagde at det kunne jo ske for selv den bedste. Det skulle jeg ikke være ked af. man kan sikkert ikke end gang høre forskel og jeg skulle da ikke have brugt energi på at lappe den. Det kunne da bare være et ekstra lufthul... (sikke en lettelse).

Næste dag hentede han trommen og kunne næsten ikke finde lappen. Han var glad og supertilfreds og meget meget sød ved mig, den floveste trommereparatør nord for Alperne.

Nogle år senere solgte han sit gamle Gretschsæt med 18" storetrommen og jeg overvejede seriøst om jeg skulle købe de,t så ingen andre opdagede min bummert. Det fik jeg ikke gjort, så nu vil jeg spørge: Hvem har Søren Frosts gamle Gretsch?
Når man skal dumme sig, så skal man gøre det ordentligt :doo:

Redigeret af Copeland
Link til kommentar
Del på andre sites

@Henrik: mht metode 1: det skal passe til en Yamaha tomholder, regner med at få fat på en Yamaha, ellers en tilsvarende. Bor hele vejen rundt med 2-3 mm. Altså bore det store hul ud af flere gange med et lille bor. Hvorfor ikke bare et stort?

 

Der er desuden noget coating på, det glemte jeg at skrive før. Noget man skal være særligt opmærksom på i den forbindelse?

 

:tu:

Redigeret af DaPhunk73
Link til kommentar
Del på andre sites

Håndborer er fint.. Og anbefaler fladbor.. Det er meget nemmere at styre i hånden.. Bruger aldrig kopbor uden stander til maskinen.

 

Coating er ligemeget.. Bare tape på begge sider som beskrevet :-)

 

Ingen vold.. Lad madkinen arbejde med minimalt tryk fra dig.. Så skal det nok gå..

Link til kommentar
Del på andre sites

Det giver altså bare meget mere fleksibilitet at have et hul at stikke den i.

 

Men som de andre skriver, så mål op flere gange. Og vær opmærksom på, at kommer hullet for tæt på slagsiden så kan det godt være lidt besværligt at få to små op at hænge på den. Det er særligt et problem på 14" dybe stortrommer.

Link til kommentar
Del på andre sites

,mjaee,,, det giver renere lyd og størst fleksibilitet at montere toms på et bækkenstativ?.. men på bd er da fint..

 

bare husk: hvis man minimerer hvor meget af tomarmen der går ind i kedlen så kan man maksimere tone og bund og renhed i trommen.

det er helt vildt så meget bedre trommen lyder hvis man sørger for ikke at lade tomarmen gå ind i kedlen! Især ved Yamaha, Sonor, Pearl og Rogers trommer er det udpræget.

Link til kommentar
Del på andre sites

,mjaee,,, det giver renere lyd og størst fleksibilitet at montere toms på et bækkenstativ?.. men på bd er da fint..

 

bare husk: hvis man minimerer hvor meget af tomarmen der går ind i kedlen så kan man maksimere tone og bund og renhed i trommen.

det er helt vildt så meget bedre trommen lyder hvis man sørger for ikke at lade tomarmen gå ind i kedlen! Især ved Yamaha, Sonor, Pearl og Rogers trommer er det udpræget.

 

Ja men det giver mere fleksibilitet at have muligheden for at smække i stortrommen end ikke at have.

 

Men du har helt ret med lyden. Det er særligt et problem på trommer hvor tamarmen enten går ind igennem kedlen eller hvor tamophænget er fæstnet direkte på kedlen som f.eks. Yamaha, eller hvor tamophænget er fæstnet i både top og bund som Pearls.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu